Annonce
Odense

Slut med uklar tale: Letbane betyder markant dårligere busbetjening i Odense-forstæder

Der er fundet lidt ekstra køreplanstimer ved at optimere køreplanen, men det kan ikke afværge, at en række af Odenses forstæder vil opleve en forringet busbetjening på grund af letbanen. Eneste alternativ er, at et flertal får afsat nogle flere penge til kollektiv transport. Arkivfoto: Fynske Medier
Både S og V, der tilsammen udgør flertal i byrådet, siger dog, at partierne vil afværge forringelserne ved at finde flere penge.

Odense: Længere tids mumleri og uklar tale omkring konsekvensen for busserne andre steder i Odense, når letbanen åbner, er langt om længe blevet afløst af klar besked.

Det sker i dagsordenen til det kommende By- og Kulturudvalgsmøde, der afholdes på tirsdag. For her giver embedsfolkene for første gang et klart og tydeligt overblik over, hvad åbningen af letbanens etape konkret kommer til at betyde for busdriften såfremt de ændringer, der er vedtaget som led i det såkaldte Bynet 2021, føres ud i livet.

Man burde indsætte flere busser i stedet for færre busser.

Erling Hou Larsen, buskunde fra Højby

Der skal findes 40 millioner kroner, som skal flyttes fra bus til letbane, og konsekvensen vil blandt andet være, at citybussen nedlægges, og at en række forstæder såsom Stige, Søhus, Højby, Seden Syd og Vollsmose kommer til at få dårligere busbetjening.

Annonce

Borgerne i Højby vil f.eks. opleve en halvering af den nuværende busdrift og længere transporttider på turen til centrum.

Strider mod klimamål

- Det ville være et stort tab, siger Erling Hou Larsen, som bor i Højby og er flittig bruger af bussen.

Hans husstand har bil, men når turen går til centrum, så er bussen som regel det foretrukne transportmiddel.

- Når vi f.eks. skal i teateret, så tager vi altid bussen. Det er meget nemmere, og så slipper vi for at skulle til at finde en parkeringsplads og betale i dyre domme for den, siger han.

Dermed gør Erling Hou Larsen præcis, som byrådet ønsker. Lader bilen stå og bruger kollektiv transport i stedet, hvilket det er en afgørende forudsætning at få langt flere til at gøre, hvis byrådets vedtagne plan om at gøre Odense klimaneutral senest i 2030 skal blive til virkelighed.

Overblik: Konsekvenserne rammer bredt

Højby: I dag betjenes Højby i myldretiden med 15 minutters drift. Uden for myldretiden køres der bus 3 gange i timen, mens der efter kl. 17 køres 1-2 gange i timen. I Bynet 2021 køres der fra kl. 07-17 med 30 minutters drift - udenfor dette tidsrum 1 gang i timen. Dette er en halvering af den drift, Højby kender i dag.

Stige: I dag betjener bussen til Stige både Lumby og Søhus med 20 minutters drift i myldretiden. Udenfor myldretiden er der bus hver 30. minut. I Bynet 2021 er busserne delt op, så radialrute 5 betjener Lumby og den ene del af Søhus, mens radialrute 3 betjener Stige og den resterende del af Søhus. Lumby får ikke ændret betjening i Bynet 2021, men Stige vil opleve, at de mister 1 bus i timen i myldretiden, hvilket betyder 30 min. drift i stedet for 20 min. drift. Udenfor myldretiden vil Stige ikke opleve en ændret betjening.

Søhus: Betjenes i dag med 15 minutters drift i myldretiden. Uden for myldretiden er der bus 1 gang i timen. I Bynet 2021 er der 30 minutters drift i myldretiden af den sydlige del af Søhus, som bussen til Stige betjener. Herefter 2 gange i timen, fordi Søhus betjenes af både radiale 5 og 3. Det betyder, at Søhus får bus 3 gange i timen i stedet for 4 gange.

Seden Syd: I dag betjenes Seden Syd i myldretiden 6 gange i timen - udenfor dette tidsrum er det 1-2 gange i timen. I Bynet 2021 får Seden Syd i stedet drift 2 gange i timen fra kl. 07-17 og herefter 1 gang i timen. Den betjening, Seden Syd i dag har fra Kertemindevej med regionalbus samt bybus, ændres ikke i forbindelse med Bynet 2021. Der er derfor fortsat mange muligheder for at benytte kollektiv trafik, men for nogen vil det kræve en længere gangafstand til nærmeste stoppested.

Vollsmose og Åsumvej: Betjeningen af Åsumvej er ændret i forbindelse med den nye bygade i Vollsmose, da mange af busserne betjener området herfra i stedet for Åsumvej. I Bynet 2021 betjenes Åsumvej af Tværruten 1 gang i timen og hver 30. minut fra kl. 13-17. I dag har Åsumvej bus 4 gange i timen i myldretiden og udenfor dette tidsrum er det ca. 2 gange i timen afhængig af tidspunktet. På bygaden ind igennem Vollsmose er der bus 4 gange i timen som i dag. Derfor skal de beboere, der bor syd for Åsumvej, gå lidt længere, hvis de skal med Stamruten mod centrum, da Tværruten kobler på Hjallese Station og har endestation i Sanderum.

Citybusserne: Nedlægges.

Weekendkørsel: Begynder kl. 09:00 mod kl. 06:00 i dag. Dette er generelt for alle bybusser. Er der en regional rute, kan den benyttes før kl. 09:00.

Men dårligere busforbindelser, betyder at færre vil bruge kollektiv transport, forudser Erling Hou Larsen. Dermed strider planerne om dårligere busbetjening direkte imod de flotte ord om klimahandling, mener han.

- Det harmonerer overhovedet ikke. Det gør det ikke. Man burde indsætte flere busser i stedet for færre busser, siger han kritiserer letbanen, som er den direkte årsag til, at besparelser på busserne er kommet på tale.

- Det er en fejlinvestering af de helt store, mener Erling Hou Larsen.

Annonce

V og S vil finde penge

By- og Kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V) forstår godt den kritik.

- Det er en massakre på den offentlige transport og på vores forstæder. Det vil gå ud over muligheden for at arbejde, gå i skole eller have fritidsaktiviteter rundt omkring i Odense. Og det er stik imod den ambition, vi har om bedre og mere offentlig transport, siger han.

Venstre er derfor klar til at finde penge i de snarlige forhandlinger om budgettet for at afværge besparelserne, lyder det fra rådmanden for bl.a. transportområdet.

- Jeg kan ikke se nogen anden mulighed, end at vi må finde nogle penge i budgettet for at sikre, at de her besparelser ikke bliver til virkelighed, siger han.

Socialdemokratiet kan heller ikke leve med de forringelser, der er lagt op til, lyder det fra partiets medlem af By- og Kulturudvalget Niclas Turan Kandemir.

- Vi ønsker ikke en forringelse, men en forbedring af den kollektive transport, siger han og fastslår, at de foreslåede forringelser ikke bliver gennemført med Socialdemokratiets stemmer.

- Ikke på den måde, som forvaltningen lægger op til. Det kommer ikke til at ske, siger Niclas Turan Kandemir og tilføjer, at pengene enten må findes i de kommende budgetforhandlingerne eller som led i den grønne mobilitetsplan, der bliver bliver en del af de kommende klimaforhandlinger.

Annonce
Middelfart For abonnenter

Opretter 200 ekstra stillinger i år: Vild vækst i milliardkoncern trækker nye familier til Fyn

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Kæmpe løft af ældreplejen i Odense: Se hvordan nattens budgetkamp faldt ud

Odense For abonnenter

Scootere og store biler kører til og fra kolonihaver sent om aftenen: - De er der næppe for at klippe hæk

Fyn

Se pressemødet: Politikerne præsenterede Odenses budget

Odense For abonnenter

Byvandreren: - Banegårdspladsen er ikke det bedste at vise frem til nye gæster i byen

Hvem skal passe farmor

Talende dukker, virtual reality og videoproduktion: Ny sosu-uddannelse med fokus på teknologi skal få flere i faget

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Debat

Man bærer på et stort ansvar

Kerteminde

Ivalos handicapcykel fundet hos mand i Odense: - Ih, er tyven kommet med den?

Kultur For abonnenter

TV-klumme: Ud med taberne - vi gider dem ikke på tv

OB

Opondo har sjældent spillet hele kampe, men vokser nu: Moses har mast sig ind med mental styrke

Erhverv For abonnenter

Byggematerialerne er steget markant og håndværkerne har for travlt: Vejomlægning bliver mere end 1,5 mio. kroner dyrere end forventet

Odense

I nat landede forliget: Stort byrådsflertal sender markant millionbeløb til Odenses pressede ældrepleje

Annonce