Annonce
Odense

Slut med uklar tale: Letbane betyder markant dårligere busbetjening i Odense-forstæder

Der er fundet lidt ekstra køreplanstimer ved at optimere køreplanen, men det kan ikke afværge, at en række af Odenses forstæder vil opleve en forringet busbetjening på grund af letbanen. Eneste alternativ er, at et flertal får afsat nogle flere penge til kollektiv transport. Arkivfoto: Fynske Medier
Både S og V, der tilsammen udgør flertal i byrådet, siger dog, at partierne vil afværge forringelserne ved at finde flere penge.

Odense: Længere tids mumleri og uklar tale omkring konsekvensen for busserne andre steder i Odense, når letbanen åbner, er langt om længe blevet afløst af klar besked.

Det sker i dagsordenen til det kommende By- og Kulturudvalgsmøde, der afholdes på tirsdag. For her giver embedsfolkene for første gang et klart og tydeligt overblik over, hvad åbningen af letbanens etape konkret kommer til at betyde for busdriften såfremt de ændringer, der er vedtaget som led i det såkaldte Bynet 2021, føres ud i livet.

Man burde indsætte flere busser i stedet for færre busser.

Erling Hou Larsen, buskunde fra Højby

Der skal findes 40 millioner kroner, som skal flyttes fra bus til letbane, og konsekvensen vil blandt andet være, at citybussen nedlægges, og at en række forstæder såsom Stige, Søhus, Højby, Seden Syd og Vollsmose kommer til at få dårligere busbetjening.

Annonce

Borgerne i Højby vil f.eks. opleve en halvering af den nuværende busdrift og længere transporttider på turen til centrum.

Strider mod klimamål

- Det ville være et stort tab, siger Erling Hou Larsen, som bor i Højby og er flittig bruger af bussen.

Hans husstand har bil, men når turen går til centrum, så er bussen som regel det foretrukne transportmiddel.

- Når vi f.eks. skal i teateret, så tager vi altid bussen. Det er meget nemmere, og så slipper vi for at skulle til at finde en parkeringsplads og betale i dyre domme for den, siger han.

Dermed gør Erling Hou Larsen præcis, som byrådet ønsker. Lader bilen stå og bruger kollektiv transport i stedet, hvilket det er en afgørende forudsætning at få langt flere til at gøre, hvis byrådets vedtagne plan om at gøre Odense klimaneutral senest i 2030 skal blive til virkelighed.

Overblik: Konsekvenserne rammer bredt

Højby: I dag betjenes Højby i myldretiden med 15 minutters drift. Uden for myldretiden køres der bus 3 gange i timen, mens der efter kl. 17 køres 1-2 gange i timen. I Bynet 2021 køres der fra kl. 07-17 med 30 minutters drift - udenfor dette tidsrum 1 gang i timen. Dette er en halvering af den drift, Højby kender i dag.

Stige: I dag betjener bussen til Stige både Lumby og Søhus med 20 minutters drift i myldretiden. Udenfor myldretiden er der bus hver 30. minut. I Bynet 2021 er busserne delt op, så radialrute 5 betjener Lumby og den ene del af Søhus, mens radialrute 3 betjener Stige og den resterende del af Søhus. Lumby får ikke ændret betjening i Bynet 2021, men Stige vil opleve, at de mister 1 bus i timen i myldretiden, hvilket betyder 30 min. drift i stedet for 20 min. drift. Udenfor myldretiden vil Stige ikke opleve en ændret betjening.

Søhus: Betjenes i dag med 15 minutters drift i myldretiden. Uden for myldretiden er der bus 1 gang i timen. I Bynet 2021 er der 30 minutters drift i myldretiden af den sydlige del af Søhus, som bussen til Stige betjener. Herefter 2 gange i timen, fordi Søhus betjenes af både radiale 5 og 3. Det betyder, at Søhus får bus 3 gange i timen i stedet for 4 gange.

Seden Syd: I dag betjenes Seden Syd i myldretiden 6 gange i timen - udenfor dette tidsrum er det 1-2 gange i timen. I Bynet 2021 får Seden Syd i stedet drift 2 gange i timen fra kl. 07-17 og herefter 1 gang i timen. Den betjening, Seden Syd i dag har fra Kertemindevej med regionalbus samt bybus, ændres ikke i forbindelse med Bynet 2021. Der er derfor fortsat mange muligheder for at benytte kollektiv trafik, men for nogen vil det kræve en længere gangafstand til nærmeste stoppested.

Vollsmose og Åsumvej: Betjeningen af Åsumvej er ændret i forbindelse med den nye bygade i Vollsmose, da mange af busserne betjener området herfra i stedet for Åsumvej. I Bynet 2021 betjenes Åsumvej af Tværruten 1 gang i timen og hver 30. minut fra kl. 13-17. I dag har Åsumvej bus 4 gange i timen i myldretiden og udenfor dette tidsrum er det ca. 2 gange i timen afhængig af tidspunktet. På bygaden ind igennem Vollsmose er der bus 4 gange i timen som i dag. Derfor skal de beboere, der bor syd for Åsumvej, gå lidt længere, hvis de skal med Stamruten mod centrum, da Tværruten kobler på Hjallese Station og har endestation i Sanderum.

Citybusserne: Nedlægges.

Weekendkørsel: Begynder kl. 09:00 mod kl. 06:00 i dag. Dette er generelt for alle bybusser. Er der en regional rute, kan den benyttes før kl. 09:00.

Men dårligere busforbindelser, betyder at færre vil bruge kollektiv transport, forudser Erling Hou Larsen. Dermed strider planerne om dårligere busbetjening direkte imod de flotte ord om klimahandling, mener han.

- Det harmonerer overhovedet ikke. Det gør det ikke. Man burde indsætte flere busser i stedet for færre busser, siger han kritiserer letbanen, som er den direkte årsag til, at besparelser på busserne er kommet på tale.

- Det er en fejlinvestering af de helt store, mener Erling Hou Larsen.

Annonce

V og S vil finde penge

By- og Kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V) forstår godt den kritik.

- Det er en massakre på den offentlige transport og på vores forstæder. Det vil gå ud over muligheden for at arbejde, gå i skole eller have fritidsaktiviteter rundt omkring i Odense. Og det er stik imod den ambition, vi har om bedre og mere offentlig transport, siger han.

Venstre er derfor klar til at finde penge i de snarlige forhandlinger om budgettet for at afværge besparelserne, lyder det fra rådmanden for bl.a. transportområdet.

- Jeg kan ikke se nogen anden mulighed, end at vi må finde nogle penge i budgettet for at sikre, at de her besparelser ikke bliver til virkelighed, siger han.

Socialdemokratiet kan heller ikke leve med de forringelser, der er lagt op til, lyder det fra partiets medlem af By- og Kulturudvalget Niclas Turan Kandemir.

- Vi ønsker ikke en forringelse, men en forbedring af den kollektive transport, siger han og fastslår, at de foreslåede forringelser ikke bliver gennemført med Socialdemokratiets stemmer.

- Ikke på den måde, som forvaltningen lægger op til. Det kommer ikke til at ske, siger Niclas Turan Kandemir og tilføjer, at pengene enten må findes i de kommende budgetforhandlingerne eller som led i den grønne mobilitetsplan, der bliver bliver en del af de kommende klimaforhandlinger.

Annonce
Odense For abonnenter

Rolig villavej i oprør efter kæmpehunden Rollo igen bider en lille hund: - Den skal aflives

Danmark

Søndagens coronatal: Endnu en dag med over 25.000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart For abonnenter

Kromand fortryder ikke efter 20 år med voldsom arbejdsbyrde og et forlist ægteskab : - Jeg har mødt nogle fantastisk dejlige mennesker

Odense For abonnenter

Ninas 'bedste ven' ville sulte hende ihjel: - Jeg gjorde alt for at skjule min hemmelighed

Kerteminde

Ib er tredje generation i frugtplantagen: - Jeg møder stadig folk, der ikke ved, at de kan købe æbler herude

Sport For abonnenter

Stor sejr i den slovenske højborg - men sejr over Krim var tæt at blive en krimi

Tyske oversvømmelser chokerede verden: Det kan også ske i Danmark, for vi bygger for tæt på vandet

Odense For abonnenter

- Løgn, løgn og atter løgn: Rollos ejer svarer på kritik efter Rollo igen bider en lille hund

Danmark

Søndagens coronatal: Endnu en dag med over 25.000 nye smittede

Sport

Otterup HK melder klar til genstarten i 1. division: - Den lange pause har været ens for alle

Assens

Det store rottekort - tjek om der er rotter på din vej: - Vi kan ikke komme dem til livs

Nye regler betyder at mange coronapas udløber søndag

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Nicolai vil ikke gøre dyr ondt: Sælger bacontang til Irma og Kvickly - Nu er han på vej med vegansk cookie-mix

Odense For abonnenter

Dronningens pointe ramte Peter lige i hjertet: - Det gør ondt, når folk stirrer på mig i gågaden

Erhverv

Direktør træder tilbage: Navnerokade hos 62 år gammel Middelfart-virksomhed

Annonce