Annonce
Assens

Slut med karakterer: - Det udvikler os som lærere

Haarby Efterskole har startet et projekt op om formativ vurdering. Det betyder, at eleverne ikke i lige så høj grad som før får karakterer, men derimod feedback/feedforward, så læringen øges. Her eleverne Sine Elvstrøm og André Lundgren med engelsklærer og uddannelsesvejleder Marianne Moss.
  • Lærer og uddannelsesvejleder Marianne Moss mener, formativ vurdering forbedrer både elever og lærere.

Haarby: Lærerne på Haarby Efterskole har brugt et år på at forberede sig på det projekt, som de har startet op i det nye skoleår.

Projektet, hvor karaktererne er skiftet ud med det, der kaldes for formativ vurdering. I stedet for at få karakterer, får eleverne feedback fra både kammerater og lærere.

Marianne Moss, der er engelsklærer og uddannelsesvejleder på Haarby Efterskole er begejstret.

- Formativ vurdering går egentlig ud på, at vi som lærere skal blive bedre til at evaluere eleverne, og der er meget større fokus på at forklare eleverne, hvad læringsformålet er i den enkelte opgave.

- Det tager mere tid, fordi det er mange stadier en enkelt opgave skal igennem. Men vi vinder noget på den tid, fordi de lærer det hurtigere og mere grundigt, siger Marianne Moss, der har været underviser på efterskolen i ti år.

Annonce

Motiverer eleverne

Marianne Moss er ikke i tvivl om, at det nye system motiverer eleverne til at blive endnu bedre.

- Der er mange af eleverne, der sammenligner sig med hinanden. Der har været et usundt pres på de elever, der ikke får de tocifrede karakterer. Det kan være meget demotiverende for mange elever, at de ikke nødvendigvis har kunne se fremskridt, fordi de bliver ved med at få den samme karakter. Man kan jo få et 7-tal, der ligger tæt på et 4-tal, men man kan også få et 7-tal, der ligger tæt på et 10-tal, men det ved eleven jo ikke.

- På den her måde, bliver de mere bevidste om, hvad der er gået rigtig godt, og hvor de skal have deres fokus til næste gang, siger Marianne Moss.

Større dialog med eleverne

Marianne Moss mener ikke kun, at det er eleverne der får noget positivt ud af det nye projekt, hvor formativ vurdering har overtaget karakterens plads i klasseværelset.

- Som lærer har man nok haft tendens til at gennemgå tingene et par gange, og så har man tænkt, at det er hørt og forstået. Men det er ikke altid, at det er forstået efter en gennemgang. Med formativ vurdering får vi lærere en større dialog med eleverne.

- På den her måde, ved vi mere om, hvornår man kan gå videre med en ting, eller om man lige skal have emnet lidt mere, så man får alle med. Man ved mere, om man rammer plet, siger hun.

Derudover håber Marianne Moss også, at dialogen med eleverne gør, at der er flere, der får mod til at række hånden op i skolen.

- Som vejleder snakker jeg meget med de unge. Og omkring 75 % er nervøse for at sige noget i plenum, fordi de er bange for at sige noget forkert, som så vil have en indvirkning på deres karakter. Det håber jeg, at vi kan lave om på med det nye her, hvor vi fokuserer på, at vi skal lære at fejlene, og at vi hele tiden kan blive bedre, siger hun.

Udvikler også lærerne

Marianne Moss mener også, at lærerne er blevet mere åbne omkring deres undervisning, og der bliver uddelt langt flere erfaringer end før.

- Der er også sket en kulturændringå på lærerværelset. Før i tiden har man udført lærergerningen som "privatpraksiserende". Man forberedte sig, og så lukkede man døren ind til klasseværelset, når undervisningen skulle i gang. Vi snakker meget mere pædagogik med hinanden, vi bruger hinanden mere, og vi er blevet meget bedre til at lukke hinanden ind.

- Flere hoveder tænker bedre end et, og jeg synes faktisk, at nogle timer bliver forberedt bedre nu. Det udvikler os som lærere, siger hun.

Nye idéer kommer frem

Engelsklæreren, der har udført lærergerningen i 15 år, synes, det har været godt at blive udfordret med det nye tiltag.

- Det er mega fedt at prøve noget nyt og få nogle nye idéer.

- Som efterskolelærer, hvor jeg kun har tiende årgang, så har jeg nok haft en tendens til bare at copy-paste materialet fra året før. Men med det nye, får jeg tænkt ud af boksen, og det er bare fedt, siger Marianne Moss.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hold jer væk: Ældre dieselbiler får adgang forbudt i det centrale Odense

Annonce