Annonce
Gear

Skulderklap til en kassesucces

Blændende kassevogne. Efterårssolen strålede på vinderne Renault Trafic og Opel Vivaro og deres importører, Hanne Lindgaard og Ole Poulsen. Tillykke, sagde manden i midten, motorjournalisternes formand Finn Knudstrup.

ÅRETS VAREBIL: Opel Vivaro og Renault Trafic var sikre vindere

En tømrersvend tager sin privatbil og kører tre-fire kilometer på arbejde. Undervejs er han beskyttet af airbags og blokeringsfrie bremser - det har enhver moderne personbil. Henne i firmaet hopper han op i kassevognen, som han skrumler rundt i hele dagen. Og med mindre mester er særligt bekymret for sine ansattes ve og vel, har bilen hverken luftpuder eller ABS. Sikkerhedsudstyret koster stadig nogle tusindlapper ekstra i de fleste kassevogne.

- Det er grotesk, sagde dommerne til hinanden og væltede derefter topkarakterer ud over et par helt nye, sikre kassevogne: Opel Vivaro og Renault Trafic. De har både ABS-bremser og airbag med i prisen, som tilmed ikke er ret høj. Bilerne koster fra 142.000 kroner plus moms. Så nu kan tvillingerne kalde sig "Årets Varebil i Danmark 2002".

Dommerne var 11 medlemmer af Motorjournalisternes Klub Danmark - en af dem var KørGodts udsendte - og kåringen fandt sted i onsdags efter to dages testkørsler og bremseprøver med og uden læs i det midtjyske.

Trafic og Vivaro vandt titlen stort for næsen af et dusin vidt forskellige varebiler, der har det eneste til fælles, at de er nye eller kraftigt reviderede. Tvillingerne fik næsten maksimumpoint - 108 af 110 mulige. Nummer to blev den nye Toyota Sportsvan, som fik 56 point, mens 41 point og dermed tredjepladsen gik til den lille Opel Combo - en minikassevogn i stil med Citro‘n Berlingo og Peugeot Partner.

Fy, HiAce

Vivaro/Trafics mest oplagte rival i feltet var en af erhvervslivets hidtidige favoritter, kassevognen Toyota HiAce, der har fået et par nye dieselmotorer og en fiksere kabine. Den koster fra 153.000 kroner plus moms. Plus 16.000 for ABS-bremser, airbag og forskelligt komfortudstyr. Det er uhørt, mente dommerne og sendte på ny kærlige blikke efter Vivaro og Trafic. For ikke nok med at de er sikre. De er praktiske at læsse med deres store fløjdøre og må laste 1100 kilo plus føreren. Det er meget. De kører mere afslappet og støjsvagt end konkurrenterne. Deres moderne, 1,9-liters turbodieselmotorer med common rail-indsprøjtning går blødt, trækker effektivt og går omkring 13,5 kilometer på literen. Det er flot. Deres kabiner er forbilledligt indrettet med små og store rum til blok og kuglepenne, mobiltelefon, handsker og så videre - eneste minus er måske, at askebægrene og kopholderne sidder ude ved dørerne, så føreren skal ryge og drikke kaffe med venstre hånd.

Tvillingerne er udviklet af Renault og siden adopteret af Opel, som i den grad har manglet kassevogne i sit program. Ikke siden flyttemand Olsen huserede omkring "Huset på Christianshavn" i sin Opel Blitz, har tyskerne været leveringsdygtige i noget af den kaliber.

Tidligere på året adopterede Opel den større Renault Master, der blev Årets Varebil i Danmark 2001. Den optræder nu også under navnet Opel Movano. Og for få dage siden har Opel og Renault startet salget af Vivaro og Master, der bortset fra radioerne, logoerne og blinklysene er nøjagtigt ens og koster cirka det samme: Fra 142.000 med 88 hk og fem gear og fra 147.000 med 100 hk og seks gear. Den ekstra trækkraft i 100-hestes-motoren er mærkbar, og det sjette gear dæmper støjen yderligere.

Senere kommer Vivaro og Master som minibusser med 9-10 sæder. De kan passende bruges som taxier og til handicaptransport.

Opels optimisme

Renaults repræsentant ved kåringen, importørens informationschef Hanne Lindgaard, glædede sig vældigt over skulderklappet til Trafic. Som nævnt vandt den større Master sidste år, og kåringen har afgjort sat skub i salget, mener hun.

Og glæden var ikke mindre hos Opel, der nu er ved at bygge et varevognsprogram op fra bunden. 14 af mærkets 60 danske forhandlere er udnævnt til erhvervscentre og har fået specialtræning i at sælge og servicere varevogne:

- Hvad kåringen præcis betyder for salgstallene, tør jeg ikke sige. Men jeg er sikker på, at det styrker optimismen hos forhandlerne, at faktisk alle vores varebiler har høstet anerkendelse, bemærker Ole Poulsen, der er informationschef for GM Danmark.

Opel Zafira Flexivan var Årets Varebil i Danmark 2000. Opel Movano må siges at dele sidste års sejr med sin tvilling Renault Master, der vandt i fjor. Og ved kåringen forleden blev Opel Combo - en mini-kassevogn i stil med Citro‘n Berlingo/Peugeot Partner nummer tre.

Annonce
Middelfart For abonnenter

Naboer til motorvej er endt i tvist med Vejdirektoratet: - Vi er villige til at gå i retten for det her

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Butiksejere raser over betalingsparkering: - Kommunen har trådt på os i årevis

Odense For abonnenter

Åbnede for seks år siden: Nu skal indfaldsvej i Odense bygges om for millioner

OB

Bashkim Kadrii: Det er det, jeg har efterlyst

Navne For abonnenter

41-årige Jens er enlig far, selvstændig og politiker: - Jeg var meget bange for at miste mig selv

Formand om milliardaftale: Det kan fastholde sygeplejersker

Kerteminde For abonnenter

'Grønnely-metoden' får hug fra flere sider: De løber en 'vanvittig' risiko, der kræver 'røv i bukserne' hos kommunen

Bagsiden

Sprogdoktoren: Bogstavet ”jod” – eller ”joj”

Faaborg-Midtfyn

Bentes brunsvigere blev et stort hit: Men nu er det slut - bageri lukker ned efter 26 år

DF: Danmarks Radio skal skæres voldsomt og blive meget bedre

Odense

Politikere beklager uskønt forløb i autisme-byggeri: - Ja, kommunen har fejlet - det er bare ikke godt nok

Odense For abonnenter

Letbanedirektør langer hårdt ud efter spansk hovedentreprenør: - For mig er det soleklart, hvem der har ansvaret

Fyn

Der var rå, brutal filmpremiere og kostumelegeplads, da Cafe Stiften inviterede 100 læsere på Boltinggaard Gods

Annonce