Annonce
Indland

Skuespiller Jesper Langberg er død

Erik Holmberg/Ritzau Scanpix
Skuespiller Jesper Langberg er død, 78 år. Det oplyser hans datter Kristina Langberg til Ritzau.

Den danske skuespiller Jesper Langberg er lørdag formiddag død efter kort tids sygdom, 78 år gammel.

Det oplyser hans datter Kristina Langberg til Ritzau.

Jesper Langberg døde hjemme omgivet af sine tre ekskoner, skuespillerinden Susanne Heinrich, designeren Hanne Mørup og skuespillerinden Eva Jensen.

Det er blandt andet fra rollen som Omegnsbankens direktøren Kristen Skjern i "Matador", den håbløse kriminalassistent Mortensen i Olsen Banden-filmene og den demensramte læge Christian Sommer i DR's dramaserie "Sommer", at mange danskere kender ham.

Det var imidlertid i 1965, at han fik gennembrud på det store lærred, da han spillede med i "Flådens friske fyre", "Pigen og millionæren" og "Een pige og 39 sømænd".

Jesper Langberg var søn af skuespillerne Sigurd og Karna Langberg, mens hans storebror var den kendte skuespiller og instruktør Ebbe Langberg, som døde i 1989.

Undervejs i sin karriere er Jesper Langberg blevet tildelt en lang række af priser.

I 1968 fik han en Bodil-statuette for bedste hovedrolle for sin rolle i "Sådan er vi alle".

I 1993 fik han tildelt endnu en Bodil-statuette. Denne gang for bedste birolle i filmatiseringen af bogen "Det forsømte forår". I 2014 modtog han en Æres-Bodil for sin karrieres lange bidrag til dansk film.

I 2013 trak den ranglede og engang rødhårede skuespiller sig tilbage fra skuespilfaget efter sin 50- års jubilæumsforestilling "Kærestebreve" på Folketeatret.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce