Annonce
Nyborg

Oluf blev fristet til at bedrage kommunekassen: Kontrolgruppen jager 'Skrækkelige Oluf fra Kartoffelvej'

Kontrolgruppen i Borgerservice har lavet et fiktivt eksempel på en borger, der bliver afsløret som social bedrager.Tegning: Gert Ejton
Fiktiv case fra en særlig kontrolgruppe i Nyborg Kommunes Borgerservice viser, hvor galt det kan gå for borgere, der lader sig friste af offentlige ydelser, de ikke har ret til.

Nyborg: Historien om Oluf fra Kartoffelvej er en sørgelig beretning om en mand, der lader sig friste til at bedrage kommunekassen og sine medborgere.

Oluf er en fiktiv person i en case, en særlig kontrolgruppe i Borgerservice har præsenteret for de lokale politikere i Nyborg Kommunes beskæftigelsesudvalg.

Og den beskriver bedre end mange paragraffer, hvad man som borger skal afholde sig fra, hvis ikke man vil løbe risikoen for at blive anmeldt for socialt bedrageri.

Oluf har folkeregisteradresse hos sin søster, men bor reelt sammen med sin tidligere samlever og deres tre fælles børn i en stor lejelejlighed.

Han opholder sig på adressen hver dag, hvor han tilsyneladende også laver sort arbejde som tatovør.

Og som man kan se, hvis man opsøger den fiktive profil "TatoOluf" på Facebook, foretrækker han da også betaling via Mobilepay.

Annonce

Fiktivt skrækeksempel

Historien om Oluf fra Kartoffelgade er Kontrolgruppens fiktive skrækeksempel på, hvad borgere med fingrene for langt nede i de offentlige kasser kan rode sig ud i.

Og et eksempel på de metoder med anonyme anmeldelser, samkøring af registre og indhentning af personlige oplysninger på Facebook, Kontrolgruppen benytter sig af i jagten på socialt bedrageri.

Men selv om det åbenlyst er et indbringende og samfundsgavnligt arbejde, Kontrolgruppen udfører, kan nogle borgere ifølge formanden for Nyborg Kommunes beskæftigelsesudvalg, Sonja Marie Jensen (S), også opleve dens metoder som stødende.

Hun bad forleden Kontrolgruppen om at orientere udvalget nærmere om dens arbejde.

Det skete på baggrund af en konkret sag. Og med henblik på øget dialog de lokale politikere og embedsmændene i Kontrolgruppen imellem.

- Kontrolgruppens folk er enormt dygtige og ordentlige. Men der er jo også borgere, som føler, at det er nogle helt forfærdelige metoder, de bruger. Derfor tror jeg, det er vigtigt at have en dialog om Kontrolgruppens arbejde og de signaler, det sender, siger Sonja Marie Jensen.

Kontrolgruppen i Nyborg Kommunes Borgerservice har de seneste ti år hentet 32 millioner skattekroner hjem til kommunekassen igen.

Kontrolgruppen består af tre medarbejdere, og alene sidste år sparede de hver især Nyborgs skatteborgere for knap 1,7 millioner kroner.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tabet af tillid

Det er ikke bare ærgerligt, at døren fra nu af er låst af om aftenen på Ringe Bibliotek. Det er også urimeligt for flertallet af brugere. Alligevel er det en naturlig konsekvens, efter at stedet gennem nogen tid har været udsat for hærværk i et omfang, der er uden for det, der betegnes som god opførsel. God opførsel er ellers, hvad man burde kunne forvente, når kommunen tilbyder borgerne at komme gratis i kontakt med computerudstyr og bøger til udlån efter normal lukketid. En ekstra service, som det ikke er rimeligt, at flertallet skal udelukkes fra, fordi et mindretal vælger at misbruge den tillid, kommunen har lagt til grund for ordningen. At tillid bliver misbrugt rækker imidlertid ud over bibliotekets vægge. Tillid er nemlig den lim, der får samfundet til at hænge sammen. Tillid står mellem linjerne. Det er det selvfølgelige i, at man passer på hinanden og på ting - uanset om det er éns egne ting eller nogle, man får stillet til rådighed som f.eks. et møbleret bibliotek. Det er svært at se nogen have noget imod idéen om det aftenåbne bibliotek. På alle måder må det være attraktivt for borgere i Ringe at kunne bruge biblioteket, når det passer dem bedst - uanset om de tilhører dem, der gerne vil vide mere, eller dem der keder sig og savner et sted at være. Da biblioteket er ubemandet, koster det intet at drive ud over tilliden til brugernes gode opførsel. Når biblioteket i Ringe fremover er aflåst om aftenen, er det derfor ikke bare ærgerligt og urimeligt. Det er også trist, for det er et symbol på afviklingen af en åbenhed, som vores samfund i årevis har brystet sig af, og som adskiller sig fra andre samfund, der ikke tør nøjes med at bygge på tillid men er nødt til at gøre sig afhængig af dens modsætning - kontrollen. Kontrol koster. Det værste ved den er dog, at lige så let, den er at indføre, lige så lang tid tager det at genopbygge den tillid, der er gået tabt.

Odense

Letbanens etape to: Venstre vil lade vælgerne tale inden beslutning

Annonce