Annonce
Læserbrev

Skoledage. Udeundervisning er en gevinst

Annonce

Synspunkt: Coronakrisen har lært os nyt om os selv og hinanden. Vi er blevet meget bevidste om, i hvor høj grad vi har brug for at være sammen, at være aktive sammen. Især i folkeskolen har den nye bevidsthed forandret hverdagen. De restriktive regler om afstand, især indendørs, har skubbet til lærernes kreativitet og ideer til undervisning. Rundt om på skolerne udnyttes det fine forårsvejr til faglige aktiviteter, hvor eleverne bevæger sig rundt i små grupper samtidig med, at de træner en færdighed.

Hvorfor er det nu også interessant med kombinationen af faglig træning, bevægelse og fællesskab? Hvad er det som udeundervisning kan? Jo, vi lærer ikke kun med hovedet, men kroppen og sanserne skal også være med. I Odense har vi gennem de sidste 10 år gjort os erfaringer med udeundervisning gennem skolehaveprojektet Haver til Maver, hvor eleverne dyrker grøntsager og laver mad af deres afgrøder. I skolehaven oplever vi meget motiverede elever og motivation er en grundsten i al læring.

I Haver til Maver er vi nysgerrige på, hvordan vi får pirret til den motivation og hvordan den kan vedligeholdes. Først og fremmest synes eleverne, at det fedt at komme ud af klasselokalet. Det næste skridt er at få eleverne til at synes det er spændende at rode i noget jord. Det kræver lidt snak om det magiske, der sker, når man kommer et frø i jorden, og der vokser en plante op, og til august kan man høste den mest velsmagende gulerod. For barnet giver det pludselig mening og man kan skabe noget. ”Yes, jeg kan” er en stærk motivationsfaktor. ”Giver det mening?” er også en stærk motivationsfaktor. Og ja, det giver vildt meget mening at få mad til at gro og derefter tilberede grøntsagerne over bål. ”Er jeg aktiv?” Involvering er ligeledes kraftigt motiverende, når man er i en læringsproces. En smule ubeskedent sagt, så har vi både i Odense og i resten af de 40 skolehaver i Danmark rigtig gode erfaringer på disse tre motiveringsbarometre.

Den forandrede hverdag i folkeskolen har fået lærerne til at sætte tempoet ned. Klassestørrelserne er halveret og man hører lærerne fortælle om, at de nu i meget højere grad kan nå rundt til alle eleverne i en klasse. Lærere, der har balanceret på kanten af stress, har det bedre her i coronatiden og mange lærere oplever også, at der er færre konflikter blandt børnene. Den erfaring skriger på en refleksion over den skoledag, vi byder vores børn. Kan vi sætte tempoet ned en gang i mellem? Kan vi øge trivslen i skolerne? Kan vi øge glæden ved at lære? Kan aktive fællesskaber i udeundervisning øge trivslen? Ja.

Naturen som læringsrum, og den måde vi er sammen på i naturen, kan løfte både trivsel og motivation. Så lad os høste de gode erfaringer fra dette coronaramte forår. Klassestørrelserne kan nok ikke halveres med et slag, men måske skal vi meget seriøst overveje at sænke det maximale antal elever i hver klasse. Vi skal stadig have faglige ambitioner, så naturligvis skal der stadig trænes verber og gangestykker. Den faglige kreativitet med udeundervisning, som skolelærere har udvist på det seneste, kan og skal bruges i disse ambitioner.

Naturen, sportspladsen, skolehaven og den lille skov tæt på skolen skal i højere grad komme i spil i hverdagens undervisning.

I Haver til Maver bilder vi ikke os selv ind, at vi har løsningen på det hele. Men når vi gennem 10 år i Odense gang på gang hører fra skolebørn, at besøgene hos os bare er de bedste dage i skolen, så tror vi på, at vi er en del af et godt skoleliv.

Lad os lære i aktive fællesskaber.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Svogre starter møbelvirksomhed: Kunderne står i kø for at købe håndlavede fynske borde

Fyn

Sådan ser økonomien ud i din kommune: Forsigtig optimisme hos fynske borgmestre

Annonce