Annonce
Erhverv

Skolebørn er de vigtigste medspillere

Når Trafik i Børnehøjde får til opgave at forbedre trafiksikkerheden ved skoler eller at få flere børn til at gå eller cykle i skole, er eleverne på den aktuelle skole en væsentlig del af processen. - Eleverne ved, hvad udfordringerne er, og de er også gode til at finde på kreative løsninger. Det er tit løsninger, som voksne ikke ville komme i tanke om, fortæller Janne Westfahl Heichelmann, der står bag virksomheden sammen med sin mand Johan. Foto: Alex Tran

Virksomheden Trafik i Børnehøjde lever af at analysere trafikken ved skoler, at skabe mere sikre skoleveje og at påvirke elevernes adfærd, så flere går eller cykler i skole. Eleverne er en vigtig del af processen, for de er de allerbedste til at

Annonce

SVENDBORG: Det er forslag som, "vi kan da bruge stien bag skolen", eller "hvad med at bruge halvdelen af den brede vej til cykelsti", der gør, at virksomheden Trafik i Børnehøjde har succes.

Trafik i Børnehøjde arbejder for at gøre skoleveje mere sikre og for at få flere skolebørn til at gå eller cykle i skole. Når Trafik i Børnehøjde rykker ud og skal arbejde med trafiksikkerhed ved skoler, er eleverne altid med i processen.

- Mange kommuner bruger co-creation (samskabelse, red.) som et buzzword, men her er der tale om reel co-creation, fordi eleverne er med til at skabe løsninger, understreger Johan Westfahl Heichelmann, som har grundlagt Trafik i Børnehøjde og driver virksomheden sammen med sin kone Janne Westfahl Heickelmann.

De oplever tit, at eleverne kommer med løsningsforslag, som børnene selv synes er helt åbenlyse, men som trafikingeniører, lærere eller andre voksne ikke ville komme på.

- Børnene ser nogle andre ting, end voksne gør. Vi oplever, at børnene er gode til at tænke i muligheder, hvor voksne måske mere ser begrænsningerne, siger Janne Westfahl Heichelmann.

Det, der er vigtigt, er, at vi ender ud med noget, som trafikingeniørerne kan omsætte til en løsning, og at det ikke bare er sjov og spændende undervisning for børnene. Men eleverne er faktisk ret realistiske omkring, hvad der kan lade sig gøre.

Johan Westfahl Heickelmann, grundlægger og medejer af Trafik i Børnehøjde

Annonce

Elever tager ejerskab

Janne Westfahl Heichelmann forklarer, at skoleeleverne også er gode at have i arbejdet, fordi de kender alt til de trafikale udfordringer.

- Alle børn kan relatere til at komme i skole, og selv om de bliver kørt i bil, har de en holdning til det, fordi de så for eksempel ved, hvor man plejer at holde i kø. De har alle sammen erfaring med at komme i skole, og det kan vi bruge i vores arbejde, fortæller hun.

Og så er eleverne nemme at engagere, forklarer Johan Westfahl Heichelmann.

- Når vi giver eleverne et ansvar, tager de ejerskab og går ind i det med liv og sjæl. De er virkelig engageret. Når vi siger, at de får 15.000 kroner til et projekt, tænker de, at det er rigtig mange penge, men når man tænker på, at en cykelsti koster cirka 5000 kroner per meter, er det ikke ret meget, siger han.

- Det, der er vigtigt, er, at vi ender ud med noget, som trafikingeniørerne kan omsætte til en løsning, og at det ikke bare er sjov og spændende undervisning for børnene. Men eleverne er faktisk ret realistiske omkring, hvad der kan lade sig gøre.

Trafik i Børnehøjde så dagens lys i 2013 og har hele tiden haft trafiksikkerhed og samarbejdet med elever som fundament. Sådan er det stadig, men parret bag firmaet går og overvejer, hvordan virksomheden skal forme sig i fremtiden, for der er mange muligheder.

Annonce

Ligger på godt niveau

Der dukker hele tiden nye opgaver op, og "det er alt sammen vildt spændende", fortæller Johan Westfahl Heichelmann. For eksempel har Johan været en tur i Italien for at holde foredrag om cykelfremme, og Trafik i Børnehøjde er begyndt at undervise lærere i at inddrage cyklen i undervisningen, så det faglige og bevægelse bliver integreret.

Men skal erfaringen med brugerinddragelse brede sig til andre områder end trafik? Eller skal trafik tænkes på endnu flere måder?

- Det er svært at finde ud af, om vi skal snævre det ind eller brede os ud. Men det er inden for trafik, vi er eksperter og er slagkraftige, forklarer Johan Westfahl Heichelmann og understreger, at virksomheden ikke skal være større.

- Vi skal ikke vokse, og vi skal ikke have ansatte. I hvert fald ikke før børnene er flyttet hjemmefra. Det kan godt være, at vi kan presse flere opgaver ind om vinteren, så vi udnytter vores tid lidt bedre, men ellers ligger virksomheden på et godt niveau nu, siger han og uddyber, at økonomien ser meget godt ud.

- De seneste regnskabsår har været gode. Faktisk har både 2016, 17 og 18 været rigtig gode. Vi har ikke været ude og arbejde som lærere siden 2015, fortæller Johan Westfahl Heickelmann.

Skolebørnene får udleveret modellervoks og andre remedier til at konstruere løsninger på de trafikale udfordringer ved deres skole. En vigtig pointe ved at inddrage børnene er, at de på den måde tager ejerskab på projektet og dermed bliver ambassadører for en ny adfærd i trafikken. Foto: Alex Tran
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense For abonnenter

Forstander fyret og bestyrelse på friplejehjem afsat: - Det er et kupforsøg

Annonce