Annonce
Søsiden

Skipperen: - Yrsa kunne bruges meget mere

Kenneth Knudsen er Yrsas faste skipper: - Jeg tror godt, at der kunne skabes bedre økonomi i Yrsa eller i et nybygget fartøj.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
I løbet af et år sejler Yrsa omkring 300 timer i Øhavet og lejlighedsvis også i de omliggende farvande.
Annonce

BIRKHOLM/ MARSTAL: Yrsa har ikke sin lige i Det Sydfynske Øhav og så vidt vides heller ikke blandt civile fartøjer i det øvrige Danmark.

Yrsa af Rudkøbing betegnes ofte som kopram, men det militært klingende ”landgangsfartøj” dækker bedre over, hvad Yrsa kan og gør.

Det unikke ved Yrsa er, at hun kan bringe dyr, gods og maskiner til lokationer, som ikke kan anløbes af andre passende fartøjer. Det kan Yrsa, fordi den har en flad bund og fordi propeller, ror og forskib er specielt konstrueret til at kunne sejle helt op til strandkanten.

Den nu 16 år gamle Yrsa afløste i sin tid træfartøjet Strynkalv bygget på Henningsens værft i Rantzausminde. Yrsa blev leveret til det daværende Fyns Amt primært som led i naturpleje i form af sejlads med dyr til afgræsning af Øhavets holme og ubeboede øer. Når kreaturer og får har afgræsset øerne i det tidlige efterår, skaber det bedre livsbetingelser for bl. a. vadefugle.

Fast skipper på Yrsa er Kenneth Knudsen. Han har sin familiære baggrund på Strynø, har sejlet matros på Ærø-coastere og har i dag hovederhverv som langturschauffør på bl. a. Nordnorge.

Yrsas propeller og ror er specielt konstrueret til, at den kan sejle forskibet op på stranden og komme fri ved egen kraft efter losning eller lastning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

Tyre over bord

De fleste sejladser med dyr forløber udramatisk. En undtagelse var en sejlads, hvor et par hereford-tyre blev urolige og sprang over bord nær kysten. Det lykkedes besætningen at få fat i næseringene og trække dyrene op på stranden.

Kenneth Knudsen oplyser, at Yrsa har omkring 300 sejltimer årligt fordelt nogenlunde lige mellem forår og efterår. På en sæson anløbes stranden på 10-12 øer og holme i Det Sydfynske Øhav.

Dertil kommer opgaver udenfor lokalfarvandet. Yrsa har fx været i Smålandshavet, og i den aktuelle ordrebog står en opgave med sejlads af materialer til Okseøerne i Flensborg Fjord.

Siden amtets ophør har de fire øhavskommuner stået for driften af Yrsa. Faaborg-Midtfyn har meddelt sin udtræden fra nytår. Derefter er Yrsas fremtid pt. uafklaret.

Yrsa har navn efter en legendarisk jerseyko fra Birkholm. Efter et langt liv på den sydfynske øhavsø fik koen et kort otium i Den Fynske Landsby i Odense.  Det oprindelige navne-forlag, Kvien, vakte protester. Efter inspiration fra strynboen Poul Henrik Harritrz fik fartøjet navnet Yrsa. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

- Kan ikke undværes


- Jeg har i hvert fald svært ved at se, at man kan undvære sådan et skib som Yrsa

Kenneth Knudsen, skipper


Yrsa er en underskudsforretning, og hun er en dyr dame i drift. Fx skal skruerne skiftes hvert år på grund af den hårde medfart ved anløb og afgang hen over en bund med sand og sten.

- Jeg tror godt, at der kunne skabes bedre økonomi i Yrsa eller i et nybygget fartøj. Kommunerne kunne fx være bedre til at fortælle, at Yrsa findes og hvad den kan, vurderer Kenneth Knudsen:

- Jeg har i hvert fald svært ved at se, at man kan undvære sådan et skib som Yrsa, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydfyn For abonnenter

Beskylder søfartsmuseum for at være uprofessionelt: Brug Facebook til at formidle historie - ikke private holdninger

Annonce