Et af de helt store slagsmål i de kommende forhandlinger om, hvor der de næste ti år skal investeres i nye veje, broer og skinner, bliver anlæg af nye jernbaner.
Ét er dog sikkert. Der kommer en ny 35 kilometer bane til højhastighedstog mellem Blommenslyst ved Odense og Kauslunde ved Middelfart. Nu er det kun et spørgsmål om, hvorvidt den kan fremrykkes med et år, så den er færdig i 2028 i stedet for 2029.
Muligheden for en fremrykning blev nævnt af transportminister Benny Engelbrecht (S) på et læsermøde på fyens.dk i marts, og han får opbakning fra transportordførerne fra regeringens tre støttepartier.
- Banen skal anlægges så hurtigt som overhovedet muligt. Også for at få skabt bedre plads til langt flere regionaltog på den nuværende bane, siger transportordfører Rasmus Helveg (R).
SF's transportordfører Anne Valentina Berthelsen peger på, at en fremrykning af banen allerede var med i partiets finanslovsudspil.
Usikker timemodel
Højhastighedsbanen er en del af aftalen om Togfonden, som blev vedtaget af S-SF-R-regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti helt tilbage i 2013. 28,5 milliarder skulle bruges på et kæmpeløft af jernbanenettet i Danmark, men det er kun projekterne i Togfondens fase 1, der er banet vej for. Herunder den fynske højhastighedsbane.
Et af de helt store slagsmål i de kommende infrastrukturforhandlinger bliver udrulningen af de næste projekter. Det gælder blandt andet realiseringen af timemodellen, der betyder, at man i tog skal kunne komme mellem landets største byer på en time. Skal togturen fra Odense til Aarhus kunne gøres så hurtigt, forudsætter det, at der også anlægges to nye jyske baner.
Den er DF ikke længere med på, mens regeringens støttepartier R, SF og EL stadig går varmt ind for Togfonden. Det helt store spørgsmål er, hvor regeringen står.
- Vi har gang på gang forsøgt at få en klar melding fra Benny Engelbrecht, men det er som at tale med en østers. Vi får intet svar, siger Enhedslistens transportordfører Rasmus Vestergaard Madsen.
V, K og DF støtter den vestfynske højhastighedsbane, men er imod nye jyske baner. De tre partier vil heller ikke give statspenge til flere letbaner i Danmark, mens R, SF og EL gerne vil give et statstilskud til anden etape af letbanen i Odense.
Rasmus Vestergaard Madsen (EL)Vi har forsøgt at få en klar melding fra Benny Engelbrecht, men det er som at tale med en østers.