Annonce
Fyn

Flere penge eller ej til Fynske Motorvej: Jyske trafikpolitikere bestemmer

Ministeren er fra Sønderjylland, og striben af trafikordførere er næsten alle valgt i Jylland. Ingen fynboer er med ved bordet, når der skal fordeles trafikmilliarder.

Skal der bruges milliarder på en udvidelse af Fynske Motorvej syd om Odense, skal der sættes penge af til en ny vestfynsk jernbane, skal staten finde penge til letbanens etape to i Odense og skal bilisterne på Storebæltsbroen være med til at betale for trafikinvesteringer i hele landet?

Det er nogle af de store spørgsmål på trafikområdet, og det bliver i høj grad jyder, der skal forhandle de næste mange års trafikinvesteringer, når det nye Folketing skal vedtage en ny langsigtet infrastrukturplan.

Den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) bor ved Sønderborg og er valgt i Sydjyllands Storkreds. Kredsen er i det hele taget godt repræsenteret i rækken af trafikordførere fra de forskellige partier. Det samme gælder Vestjyllands Storkreds, hvor Venstre-veteranen Kristian Pihl Lorentzen er valgt. Eller "Asfalt Kristian" som han kaldes på grund af sin kærlighed til veje og i særdeles en ny Hærvejsmotorvej op gennem Jylland. Venstre har dog ikke valgt ordførere endnu, men pilen peger mod genvalg af Pihl som transportordfører.

Ellers er det kun Dansk Folkeparti, der mangler at sætte navn på. Den hidtidige mangeårige ordfører Kim Christiansen røg ud af Folketinget. Han kom for alvor i vælten for i de borgerliges trafikplan at have fået en omfartsvej til sin egen hjemby Mariager.

Til at varetage de fynske trafikinteresser i de kommende forhandlinger er der ingen fynboer i kredsen af trafikordførere. Hidtil har det typisk været SF, der har haft en fynskvalgt transportordfører. Først Anne Baastrup og i den seneste periode Karsten Hønge. Men nu bliver det partiets sjællandske 24-årige debutant Anne Berthelsen, der får posten.

Her er listen over de nye trafikpolitikere:

Annonce

Transportminister Benny Engelbrecht (S):

Benny Engelbrecht. Foto: Claus Thorsted

Valgt i Sydjyllands Storkreds. Erstatter Ole Birk Olesen (LA)

Transportordfører Thomas Jensen (S):

Valgt i Vestjyllands Storkreds. Erstatter Rasmus Prehn (S).

Forventet transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V):

Valgt i Vestjyllands Storkreds. Har været partiets transportordfører siden 2006.

Transportordfører Henning Hyllested (EL):

Foto: Vibeke Volder

Valgt i Sydjyllands Storkreds. Fortsætter på posten.

Transportordfører Niels Flemming Hansen (K):

Foto: Mette Mørk

Valgt i Sydjyllands Storkreds. Ny på posten.

Transportordfører Ole Birk Olesen (LA):

Foto: Vibeke Volder

Valgt i Østjyllands Storkreds. Tidligere transportminister.

Transportordfører Andreas Steenberg (R):

Valgt i Vestjyllands Storkreds. Fortsætter på posten.

Transportordfører Anne Berthelsen (SF):

Valgt i Sjællands Storkreds. Erstatter Karsten Hønge.

Transportordfører Mette Thiesen (Nye Borgerlige):

Valgt i Nordsjællands Storkreds.

Hvem skal afløse Kim Christiansen

Dansk Folkeparti mangler at finde ny transportordfører efter Kim Christiansen, der røg ud af Folketinget.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mennesker med hjertestop skal reddes i fællesskab

Adskillige fynboer og syd- og sønderjyder er i dag i live, fordi de har fået hjælp efter et hjertestop af Region Syddanmarks førstehjælpsordning Danmark Redder Liv. Derfor har ordningen vist sit værd: Danmark Redder Liv redder vitterligt liv. Alligevel er der mindst tre gode argumenter for, at det præhospitale udvalg i Region Syddanmark mandag beslutter sig for at lukke den succesfulde ordning og i stedet lader regionen indgå i Trygfondens Hjerteløber-ordning, der har samme formål som Danmark Redder Liv. For det første er der mange flere syddanskere, der har valgt at deltage i Hjerteløber-ordningen end i Danmark Redder Liv. For det andet er ordningen landsdækkende, hvilket betyder, at også en nordjyde, en københavner eller en lollik på ferie på Fyn kan træde til ved et fynsk hjertestop. For det tredje er ordningen gratis for regionen, fordi Trygfonden betaler omkostningerne. Det sidste er i denne sammenhæng mindre vigtigt, for regionen skal såmænd nok kunne finde de få millioner kroner, som det i givet fald vil koste at køre ordningen videre. Det vigtige er, at hele Danmark bliver i stand til at redde liv ved hjertestop. Der er dog ingen tvivl om, at Hjerteløber-ordningen trænger til en forbedring. Det er f.eks. højst mærkværdigt, at man kan blive hjerteløber uden at have erfaring med eller uddannelse i førstehjælp. Derfor bør regionen i samarbejde med de øvrige regioner motivere Trygfonden til at tage et større ansvar for, at de frivillige, der rykker ud til hjertestop, også reelt kan redde liv. Ellers giver ordningen ingen mening. Indtil Trygfonden er klar med en styrket hjerteløber-indsats, bør regionen fortsat bruge et behersket millionbeløb til uddannelse af de fynboer og syd- og sønderjyder, der melder sig som frivillige - nu blot i Hjerteløber-programmet. Det vil skabe større sikkerhed og tryghed for alle parter. Og det vil sikre, at endnu flere mennesker overlever et hjertestop. For det bedste er at redde liv - i fællesskab. Så tag et førstehjælpskursus - og meld dig til.

Annonce