Annonce
Fyn

Flere penge eller ej til Fynske Motorvej: Jyske trafikpolitikere bestemmer

Ministeren er fra Sønderjylland, og striben af trafikordførere er næsten alle valgt i Jylland. Ingen fynboer er med ved bordet, når der skal fordeles trafikmilliarder.

Skal der bruges milliarder på en udvidelse af Fynske Motorvej syd om Odense, skal der sættes penge af til en ny vestfynsk jernbane, skal staten finde penge til letbanens etape to i Odense og skal bilisterne på Storebæltsbroen være med til at betale for trafikinvesteringer i hele landet?

Det er nogle af de store spørgsmål på trafikområdet, og det bliver i høj grad jyder, der skal forhandle de næste mange års trafikinvesteringer, når det nye Folketing skal vedtage en ny langsigtet infrastrukturplan.

Den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) bor ved Sønderborg og er valgt i Sydjyllands Storkreds. Kredsen er i det hele taget godt repræsenteret i rækken af trafikordførere fra de forskellige partier. Det samme gælder Vestjyllands Storkreds, hvor Venstre-veteranen Kristian Pihl Lorentzen er valgt. Eller "Asfalt Kristian" som han kaldes på grund af sin kærlighed til veje og i særdeles en ny Hærvejsmotorvej op gennem Jylland. Venstre har dog ikke valgt ordførere endnu, men pilen peger mod genvalg af Pihl som transportordfører.

Ellers er det kun Dansk Folkeparti, der mangler at sætte navn på. Den hidtidige mangeårige ordfører Kim Christiansen røg ud af Folketinget. Han kom for alvor i vælten for i de borgerliges trafikplan at have fået en omfartsvej til sin egen hjemby Mariager.

Til at varetage de fynske trafikinteresser i de kommende forhandlinger er der ingen fynboer i kredsen af trafikordførere. Hidtil har det typisk været SF, der har haft en fynskvalgt transportordfører. Først Anne Baastrup og i den seneste periode Karsten Hønge. Men nu bliver det partiets sjællandske 24-årige debutant Anne Berthelsen, der får posten.

Her er listen over de nye trafikpolitikere:

Annonce

Transportminister Benny Engelbrecht (S):

Benny Engelbrecht. Foto: Claus Thorsted

Valgt i Sydjyllands Storkreds. Erstatter Ole Birk Olesen (LA)

Transportordfører Thomas Jensen (S):

Valgt i Vestjyllands Storkreds. Erstatter Rasmus Prehn (S).

Forventet transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V):

Valgt i Vestjyllands Storkreds. Har været partiets transportordfører siden 2006.

Transportordfører Henning Hyllested (EL):

Foto: Vibeke Volder

Valgt i Sydjyllands Storkreds. Fortsætter på posten.

Transportordfører Niels Flemming Hansen (K):

Foto: Mette Mørk

Valgt i Sydjyllands Storkreds. Ny på posten.

Transportordfører Ole Birk Olesen (LA):

Foto: Vibeke Volder

Valgt i Østjyllands Storkreds. Tidligere transportminister.

Transportordfører Andreas Steenberg (R):

Valgt i Vestjyllands Storkreds. Fortsætter på posten.

Transportordfører Anne Berthelsen (SF):

Valgt i Sjællands Storkreds. Erstatter Karsten Hønge.

Transportordfører Mette Thiesen (Nye Borgerlige):

Valgt i Nordsjællands Storkreds.

Hvem skal afløse Kim Christiansen

Dansk Folkeparti mangler at finde ny transportordfører efter Kim Christiansen, der røg ud af Folketinget.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce