Annonce
Underholdning

'Skønheden og Udyret' bryder med normerne

- Det, at man fra man var barn er blevet kaldt 'du er den smukke, så det skal du være retsten af dit liv'. Hun er menneskelig og har lyst til at være mudret og har ikke lyst til at være fanget i sit ydre, siger Cecilie Gerberg, som spiller Skønheden. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Odense Teater opfører klassikeren "Skønheden og Udyret", der mest af alt er en kærlighedshistorie og en historie om at være fanget i en identitet. Forestillingen har premiere i Odeon 14. december.

Teater: Tænk at hedde Skønheden. At det eneste, der definerer dig, er din skønhed.

Det er en del af rammen for Odense Teaters version af det klassiske eventyr "Skønheden og Udyret". En fortælling, de fleste har hørt før - om den smukke pige, som er så smuk, at hun blot bliver kaldt Skønheden, og som forelsker sig i et udyr, der holder hende fanget.

- "Skønheden og Udyret" handler jo om en forelskelse og om, hvad der sker, når man bliver forelsket. At man bliver set på en anden måde end det, man er vant til, siger Kamilla Bach Mortensen.

Hun har iscenesat forestillingen for Odense Teater i en version, skrevet af engelske Lucy Kirkwood, der har fortolket den gamle folkefortælling "La Belle et la Bête". Og i denne udgave er der især fokus på dét at være fanget i en identitet.

- Hvis man hedder Skønhed, kan man jo være lige så fanget i en rolle, som hvis man hedder Udyr eller får at vide, at man er hæslig. Det er stereotyper, der lukker sig om dig og definerer dig, siger Kamilla Bach Mortensen.

- Det er ligesom to poler. Men der er ikke nogen af polerne, som ikke er et fangenskab. Skønheden har en replik, hvor hun siger: "Jeg er også god til at svømme, men der er ingen, der kalder mig makrel", fortæller instruktøren.

Annonce

Skønheden og Udyret

"Skønheden og Udyret", der opføres af Odense Teater, spiller i Odeon fra 14. december til 15. februar.

Det er en familieforestilling fra syv år.

Manuskriptet er skrevet af engelske Lucy Kirkwood efter det klassiske eventyr og oversat og iscenesat af Kamilla Bach Mortensen.

Medvirkende: Kristoffer Helmuth, Josefine Tvermoes, Cecilie Gerberg Nielsen, Kimmie Liv Sennov, Klaus T. Søndergaard, Nicolai Jandorf, Anders Ortman.

Scenografi og kostumer: Helle Damgård, musik: Anders Ortman, lysdesign: Elroy Villumsen, lyddesign: Daniel Fogh og Anders Ortman, dramaturg: Mathias Rosenkrands Bech.

Odense Teater har udarbejdet undervisningsmateriale til skoler om forestillingen.

Gør oprør

Skuespillerinde Cecilie Gerberg spiller Skønheden i forestillingen. Hun synes, det er et eventyr, der især er relevant i dag.

- Jeg tror alle, vi kan relatere til denne historie. De sociale medier fortæller konstant, at man skal være perfekt og hele tiden være ovenpå. Man skal være dygtig i skolen. Der er så meget, hvor man hele tiden skal præstere det perfekte. Så jeg tror, at alle kan genkende det, at man har lyst til at gøre oprør og vise sit indre bæst frem, siger Cecilie Gerberg, som mener, at mange kan lære noget fra forestillingen, fordi den viser Skønhedens kamp for at komme ud af rollen som den smukke pige.

- Der er mange alderstrin, der kan få noget ud af denne forestilling. For de helt små børn er det en sjov og legende fortælling med lidt uhygge. De ældre børn kan se, at det er okay at sidde og spise jordbæris megagrimt, fordi man elsker det så meget, at man glemmer at være perfekt. Jeg håber, de kan opdage Skønhedens små fejl og slappe mere af og være dem, de har lyst til at være og ikke skulle være fanget i en bestemt identitet, siger hun.

Eventyrlig morale

Skønheden lever i en fast rolle som den gode, søde, skønne, der passer på sin far og søster. Men hun vil også gerne have lov at være vild og klatre i træer og gå i bukser, og det kan hun, når hun er sammen med Udyret.

- I det fangenskab oplever hun faktisk en frihed og en mulighed for at folde andre sider ud af sig selv, siger Kamilla Bach Mortensen.

- Og det er jo det samme i virkeligheden. Det skal ikke definere dig som menneske, om du ser godt ud eller ej. Alle kan se godt ud. Det afhænger af, hvem du er. Efter man har brugt 10 minutter med et menneske, er det værdien eller samværet, der gør, at man bliver smuk.

- En stor del af det at blive forelsket er at folde sig selv ud. Og det lader uhyret hende gøre. Han lader hende tale og lytter til hende, og de folder sig ud sammen.

Der er altid et moralsk kodeks i eventyr. En opdragende effekt, som skal eksemplificere livet for børn og voksne. "Skønheden og udyret" blev skrevet til unge piger for, at de ikke skulle lade sig forføre af en smuk eller rig mand, men gå efter det gode, det middelmådige. I folkefortællingen har Skønheden to søstre, hvor den ene gifter sig med en smuk mand, som viser sig at være fuldstændig narcissistisk, og det fører til et ulykkeligt ægteskab.

- Hele dynamikken er, at det er to mennesker, der mødes og dømmer hinanden på udseendet. Men efterhånden som de lærer hinanden at kende, holder man op med at se det. Præcis som man gør, når man har lært hinanden at kende. Udyret bliver jo ikke forelsket i Skønheden, fordi hun er smuk, men fordi hun er 300 andre ting, siger Kamilla Bach Mortensen.

- "Skønheden og Udyret" kæmper jo med nogle af de ting, de fleste teenagere kæmper med. Deres socialt kejtethed, deres stemme, deres udseende, siger Kamilla Bach Mortensen, der har iscenesat forestillingen for Odense Teater. Foto: Frederik Steen Nordhagen
- Man har så mange referencerammer til Disneys eventyrunivers. Men det fede ved den her tekst, er at den ikke ligger op til at Skønheden behøver være perfekt. Så jeg føler ikke, jeg behøver at spille den perfekte disneyprinsesse, siger Cecilie Gerberg. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Annonce
Annonce
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
OB

Opondo med for første gang i en uge

Annonce