Annonce
Fyn

Skærpet sikkerhed for skibe i coronaly har intet med corona at gøre

Kim Kroun, havnemester på Lindø port of Odense, holder øje med de skibe, som anløber havnen og sætter regler op for, hvad de må og ikke må, når de ligger i inderhavnen, hvor havn og boligområde ligger tæt. Foto: Michael Bager
Tre arbejdsløse skibe har foreløbigt fået kajplads i inderhavnen i Odense, hvor de ligger under et særligt regelsæt forklarer havnemester Kim Kroun, Lindø port of Odense.
Annonce

Der er skærpet sikkerhed - herunder hegn - omkring Pacific Dragon og de to andre skibe, som ligger i coronaly i inderhavnen i Odense. Men indhegningen har intet med coronavirus at gøre, forklarer  havnemester Kim Kroun, Lindø port of Odense.

- Hegnene skal være der. De følger regler, der kom i kølvandet på terrorhandlingerne i USA 11. september 2001, og det er verdensomspændende regler. Det har intet at gøre med, hvad besætningen må eller ikke må i forhold til corona, siger Kim Kroun.


Vi holder øje med, hvad der foregår, når vi er på arbejde, og når vi har fri, overtages overvågningen af vagtselskabet.

Kim Kroun, havnemester


Tre skibe ligger for tiden i inderhavnen, fordi de er arbejdsløse som følge af coronakrisen, der også rammer skibsfarten med stor tyngde. To tyske tankskibe ankom midt i juni, og de har siden fået selskab af Pacific Dragon, der kan få følgeskab af endnu tre søsterskibe, hvis de også løber tør for arbejde og får brug for en ledig kaj.

Annonce

Begrænse gener

Trioen i inderhavnen ligger ved kajer, der opfylder de internationale ISPS-regler (International Ship and Port Facility Security), og udover hegn også er sikret med overvågningskameraer, der kører i døgndrift.

- Vi holder øje med, hvad der foregår, når vi er på arbejde, og når vi har fri, overtages overvågningen af vagtselskabet. Det kan godt være, det virker som lidt voldsomt i den indre havn i Odense, men hvis man forestiller sig, at der ligger et containerskib i New York, så virker det mere sandsynligt, at nogle ville prøve f.eks at smugle en bombe om bord. Så reglerne giver god mening, og de er ens for alle havne, siger havnemesteren.

For at begrænse generne for boligerne i inderhavnen har Lindø port of Odense sat særlige betingelser for fartøjerne.

- Vi har i kontrakten stillet som betingelse, at de ikke må arbejde på dækket uden for normal arbejdstid eller i weekenden. Vi ved, at det kan give ballade, og det vil vi naturligvis helst undgå, og vi prøver at tage det i opløbet. Det er også sådan, at det ene af de tyske skibe kører med generator og forsyner det andet skib. Nogle vil måske spørge, hvorfor de ikke bare kører på landstrøm, men det er gamle kajer, og der er ikke strøm nok i dem, fastslår Kim Kroun.

Om de tre andre skibe, som Lindø port of Odense har lavet aftale om, også anløber Odense, afhænger af, om de - som i øjeblikket - har opgaver til søs.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Forslået og med begge arme i gips: Bente stødte sammen med flugtcyklist - nu er cyklen også forsvundet

Middelfart For abonnenter

Ikke for at tjene penge: Lokale erhvervsfolk investerer i marina-restaurant for at skabe liv i byen

Annonce