Annonce
Erhverv

Silvan varsler underskud og skifter direktør

Sisse Stroyer/Ritzau Scanpix
Byggemarkedskæden Silvan siger farvel til direktør og peger på to nye til at besætte posten.

Byggemarkedskæden Silvan skifter ud på direktørposten og varsler samtidig et tocifret millionunderskud for 2018.

Det skriver Børsen.

Direktør Jesper Lien bliver lidt utraditionelt udskiftet med to personer, der skal sidde i en opdelt direktørstilling.

De to nye på toppen bliver Silvans nuværende kommercielle direktør, Morten Juel, og tyskeren Jan Becker, der er partner i kapitalfonden Aurelius, der ejer Silvan.

Silvan er en af landets største forhandlere af byggematerialer til private. Der er 43 butikker på tværs af landet.

Silvan har de seneste år haft svært ved at tjene penge. I 2017 lød underskuddet på 45 millioner kroner.

Årsregnskabet for 2018 bliver præsenteret om et par uger, og Morten Juel fortæller, at resultatet er forbedret i år, men der er stadig røde tal på bundlinjen.

I løbet af året er der blevet investeret tungt i at ombygge en række butikker og skruet op på it-området.

Omsætningen er steget for tredje år i træk, og målet er, at Silvan inden for to år tjener penge.

- Min vigtigste opgave bliver at sikre fremtidig profitabel vækst.

- Det er jo en strategi, der blev etableret for længe siden, og det er jo egentlig bare - i anførselstegn - at eksekvere den og sørge for, at vi følger den rigtige udvikling, siger Morten Juel til Børsen.

Afgående direktør Jesper Lien har været direktør for Silvan siden 2017, men det har ifølge Morten Juel hele tiden været planen, at han kun skulle besidde posten midlertidigt.

Jesper Lien, der tidligere har været direktør i Coop, overgår nu til en stilling som partner i kapitalfonden Aurelius. Han vil desuden være en del af Silvans bestyrelse.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce