Annonce
Sport

Silkeborg-træner er sur og skuffet efter nederlag

Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Silkeborgs nederlag i Horsens gav et stort gab til østjyderne og gjorde træner Kent Nielsen forbandet.

Der findes nederlag i fodbold, der er til at leve med, og så findes der de helt tunge af slagsen, hvor forskellen på at tabe og vinde er enorm.

Sådan en omgang lignede det for Silkeborg IF lørdag, da holdet tabte 1-2 på udebane mod AC Horsens i 3F Superligaen.

Med en sejr kunne Silkeborg have halet ind på Horsens og have modstanderen inden for rækkevidde, men med nederlaget har Silkeborg i stedet hele 11 point op til østjyderne i tabellen.

Den tabte kamp gjorde Silkeborg-træner Kent Nielsen særdeles frustreret.

- Vi er sure og skuffede over os selv efter præstationen mod Horsens, fordi vi ikke leverede det høje niveau, som vi faktisk igennem lang tid har leveret.

- Der har været mange kampe på det seneste, hvor vi har spillet godt, og det niveau nåede vi ikke mod Horsens, og det er vi forbandede over, siger Kent Nielsen.

Silkeborg-midtbanespilleren Mathias Hebo var også tydeligt skuffet efter nederlaget til den direkte konkurrent.

- Vi havde håbet at få et point med herfra, og jeg synes, at det er lidt tungt lige nu, for jeg synes ikke, at vi spillede optimalt, siger han.

Silkeborg har blot hentet syv point i de første 16 kampe i 3F Superligaen.

På trods af de manglende point har spillet faktisk været ganske godt og underholdende fra oprykkerne, men det er underordnet for Kent Nielsen.

- Vi ved godt, at vi er underholdende og står for noget, som er seværdigt, men vi ved også godt, at det ikke er skønhedspriser, vi spiller om, siger han.

Kent Nielsen har været træner i den bedste række i mange år, og da han i sin tid var træner for Horsens i Superligaen, blev han og det daværende Horsens-hold kendt for ofte at spille 0-0.

Det er dog ikke noget, som han tror, han kan viderebringe til Silkeborg.

- Vi kommer ikke til at spille 0-0-kampe. Det har vi simpelthen ikke styrken til. Vi kan ikke bare stå dernede og tage imod. Det kræver en masse fysik og nogle hovedstødsstærke spillere, og det har vi ikke, siger Kent Nielsen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fred friskolerne

Man kan sagtens sidde tilbage med en fornemmelse af, at det var tomme tønder, der buldrede, da Socialdemokratiet allerede fra årets begyndelse varslede store nedskæringer på friskoleområdet. Sådan gik nemlig ikke, da finanslovforhandlingerne i sidste uge faldt på plads og godt for det. For ikke alene ville det give mange kommuner et øjeblikkeligt problem med at finde plads til de friskoleelever, der risikerede at sive tilbage til folkeskolen, hvis der var udsigt til en større stigning i friskolernes egenbetaling. Det ville også ramme hårdt i de mindre byer i de kommunale udkanter, hvor engagerede lokale kræfter har forsøgt at sikre områdets fremtid ved at holde liv i den lokale skole, som lokalpolitikerne i stordriftens navn har lukket. Friskoler, der er vokset frem på gammeldags dyder som medbestemmelse og demokrati, og som regeringspartiet næppe kan være oprigtigt interesseret i at spænde ben for. End ikke selv om de 300 millioner kroner, undervisningsministeren varslede at ville tage fra driften af de 550 friskoler, kortvarigt ville pynte et andet sted i statens budget. De buldrende tønder og det kritiske blik på friskolerne var til at begribe, hvis de skyldtes, at skolerne ikke fulgte lovgivningen, eller hvis de underviste efter helt andre principper og i andre fag end dem, folkeskoleloven bekender sig til. Men virkeligheden er jo, at mange af friskolerne er oprettet på geografiske områder, hvor kommunerne for længst har sluppet deres ansvar. Med den månedlange debat om skolernes økonomi kan usikkerhed for fremtiden imidlertid være plantet så dybt i friskolemiljøet, at regeringen bør forsikre skolerne om, at debatten ikke kommer til at gentage sig til næste år. Og ikke nok med det: Regeringen skylder at sikre skolernes fremtidige eksistens og frede dem, så de kan bruge deres engagement på det, de er bedst til - at undervise børn i deres nærområde. Andet kan hverken skoler, elever eller forældre være tjent med.

Annonce