Annonce
Kerteminde

Shelter ved kysten forsinket endnu et år: Ingen vil give plads til Blå Støttepunkter

Sådan ser skrubberne ud. De første af de Blå Støttepunkter står i en flok på tre på Ristinge Havn på Langeland. Foto: Mads Lindstrøm LUMO Arkitekter
- Vi er lidt på spanden, for i øjeblikket har vi kun to mulige placeringer, og det var jo meningen, at vi skulle have dækket hele kommunens kyststrækning ind. Derfor har vi udsat projektet et år mere. Biolog ved kommunen, Anders Køhl Søholm, leder efter flere lodsejere, der vil give plads til et shelter eller to.

Kerteminde: Det har været op ad bakke hele vejen med projekt Blå Støttepunkter i Kerteminde. Først skulle de kystnære shelters til kajakroere, vandrere og alle mulige andre naturelskere have været klar i 2017. Så blev det udsat til 2019, og nu er det igen udsat, så shelterne nu tidligst bliver bygget i 2020.

For projektet generelt - der skal føre hele vejen nord om Fyn fra Helnæs til Nyborg - har der været problemer med naturlovgivningen, der administreres meget restriktivt af Kystdirektoratet.

For Kertemindes vedkommende kommer dertil, at lodsejerne ikke rigtigt er interesseret i at have naturturister på deres matrikel.

- Sidste år havde vi fire steder, vi kunne sætte shelters op, men nu er vi nede på to. En lodsejer fortrød, og en anden solgte sin jord, og den nye ejer siger nej tak, fortæller Martin Køhl Søholm, biolog ved Kerteminde Kommune.

- Det var jo meningen, at vi skulle have dækket hele kystlinjen af med shelters for hver cirka 10 kilometer. Så vi er lidt på spanden lige i øjeblikket.

Annonce

Lodsejere søges - kystnære eller ej

Han håber inderligt, at der sidder nogle lodsejere derude, der gerne vil lægge jord til, at der opføres et shelter eller to.

- Lodsejeren kan jo selv benytte det, når der ikke er turister i det, og der må opkræves 30 kroner pr. person for en overnatning, lokker han.

Og man behøver ikke at være så bange for at gæsterne sviner og laver ballade. Det ser vi tydeligt ved shelteret på Jøvet. Det bliver altid efterladt pænt og ordentligt. Det er jo naturelskere, der begiver sig ud på den slags ferie. Man kan jo også i første omgang tage en prøveperiode på for eksempel tre år. Så kan vi flytte shelteret igen, hvis man ikke vil være med længere.

På grund af de problemer, projektet er ude i, er Martin Køhl Søholm også interesseret i at høre fra lodsejere, som ikke ligger helt ud til kysten. Skulle man eje et stykke jord og være indstillet på at give plads for et shelter, så ring endelig til Martin Køhl Søholm på 65 15 14 86, så bliver han meget glad.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod hende

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn

Lastbil tabte tre ton tung anhænger på motorvej: - Vi kunne have stået med en kæmpe katastrofe

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce