Annonce
Danmark

SF har flyafgift som hovedkrav til klimahandlingsplaner

Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Flyafgift skal skaffe en milliard kroner til grøn omstilling, hvis det står til regeringens støtteparti.

Hvis klimalovens mål om 70 procents reduktion i drivhusgasserne skal indfris inden for ti år, skal de kommende klimahandlingsplaner indeholde en flyafgift.

Det mener SF.

Forud for de kommende forhandlinger understreger SF igen, at en flyafgift er en nødvendighed. Regeringens støtteparti gør det til et hovedkrav.

Flyafgiften skal ifølge SF skaffe knap en milliard kroner til konkrete handlinger, der kan sætte skub i den grønne omstilling.

- Der skal penge på bordet, hvis vi skal bremse klimakrisen. Det er ikke nok, at regeringen i finansloven har afsat penge til forskning i langsigtede løsninger.

- Den første milliard til handling her og nu skal komme fra afgifter på flyrejser, siger SF-formand Pia Olsen Dyhr.

- For det kan ikke være rigtigt, at den allermest klimaskadelige transportform som den eneste skal være fritaget for afgifter, samt at Danmark skal fremstå som Nordens skattely for flytrafik, siger hun.

Olsen Dyhr understreger, at det er et hovedkrav, ikke et ultimativt krav.

- Men det er meget vigtigt for SF, og det er det, vi går ind til forhandlingerne med, fordi vi er opmærksomme på, at vi ikke løser dette uden penge.

- Der skal finansiering til, for at vi kan komme i mål med de 70 procent i 2030, siger hun.

Olsen Dyhr tilføjer, at hun ikke kan forestille sig klimahandlingsplaner uden en flyafgift.

Danmark er ét af fire lande i EU, der ikke har nogen former for flyafgifter, lyder det i udspillet.

- Det koster noget at investere i fremtiden. Derfor kommer vi med forslaget om flyafgiften med et konkret bud på, hvordan der kan findes finansiering.

- Det synes vi, er mere seriøst end ukonkrete udmeldinger om en generel CO2-beskatning, som kan være svær at gennemføre uden at sende arbejdspladser ud af landet, siger Olsen Dyhr.

Meldingen fra SF er ikke ny. Den var der også forud for sidste års forhandlinger om finansloven for 2020.

Her lykkedes det ikke for SF eller for den sags skyld Enhedslisten, De Radikale og Alternativet at få en aftale om en flyafgift med i den endelige finanslovsaftale med S-regeringen.

SF vil lægge en afgift på 60 kroner på indenrigsfly og flyrejser i EU, 200 kroner på mellemlange flyrejser som eksempelvis til Istanbul og 400 kroner på transkontinentale flyrejser til eksempelvis New York. For børn er prisen den halve.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) forholder sig i en skriftlig kommentar ikke direkte til, om der skal indføres flyafgifter:

- Vi er i regeringen enige med SF i, at det er en bunden opgave at reducere CO2-udledningen fra flysektoren, og vi vil meget gerne indgå i dialog med partierne om, hvordan vi arbejder videre med det herfra.

/ritzau/

Annonce
Bliv klogere på SFs udspil her
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Annonce