Annonce
Udland

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

Nova Safo/Ritzau Scanpix

En førerløs lastbil skal levere varer i et industriområde i Jönköping i det sydøstlige Sverige.

En selvkørende lastbil uden fører om bord kommer onsdag ud på den svenske landevej for allerførste gang.

Det meddeler svenske SVT og nyhedsbureauet Reuters.

Lastbilen er udviklet af den svenske virksomhed Einride og kaldes for T-pod.

Den skal fremover fragte varer for det tyske transportselskab DB Schenker på en kort strækning i et industriområde i Jönköping i det sydlige Sverige.

- Tilladelsen til at køre på offentlig vej er en kæmpe milepæl. Og det er et skridt i retning mod at kommercialisere selvstyret teknologi på vejen, siger Robert Falck, der er administrerende direktør i Einride.

Robert Falck har før haft en ledende stilling hos den svenske bilgigant Volvo.

Den førerløse lastbil er siden november blevet testet i et indhegnet område.

Den har nu fået tilladelse til at køre uden fører på offentlig vej. Der skal dog altid være en person i nærheden, der kan stoppe bilen, skriver SVT.

Ud over DB Schenker er Einride i kontakt med en række andre selskaber om at fragte varer. Det oplyser Robert Falck til Reuters.

Han afviser heller ikke et fremtidigt samarbejde med store lastbilproducenter.

- Da vi først og fremmest er en virksomhed, der står for software og drift, så betragter vi et partnerskab med en produktionsvirksomhed som en vigtig del til at fortsætte vores udvikling, siger den administrerende direktør.

Einride har allerede modtaget ordrer fra blandt andet den tyske supermarkedskæde Lidl samt Svenska Retursystem.

DB Schenkers administrerende direktør forklarer, at man har valgt svenske Einride over større etablerede virksomheder, fordi selskabet forener digitalisering og elektrificering på den bedste måde.

- Vi mener, at Einride er den bedste løsning for os lige nu, siger direktøren, Jochen Thewes, til Reuters.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Tidligere rådmand Per Berga er død

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce