Annonce
Debat

Selvfølgelig skal Odense have anden etape af letbanen

Læserbrev: Selvfølgelig skal anden etape af letbanen i Odense etableres. Hvorfor nu det, når meget peger på, at det ikke er en optimal løsning på byens mobilitets- og trængselsproblemer eller i øvrigt vil bidrage væsentligt til CO2 reduktionen i byen?

En letbane er et væsentligt bidrag til, at man ville kunne gennemføre en byfornyelse og -fortætning.


Argumentet for dette må være, at letbanens første etape er en realitet. Når Odense for nogle år siden valgte at etablere en letbane i byen, så vil jeg tro, at de primære overvejelser må have været forbundet med Odenses store mantra om at ville være ”en stor by”. En letbane er et væsentligt bidrag til, at man ville kunne gennemføre en byfornyelse og -fortætning, og dermed understøtte fortællingen om Odenses urbanitet. Det vil sige, at Odense, som jeg ser det, etablerede en letbane mere som et ”tegn” på ”by” end som en billig og effektiv mobilitetsløsning for byens borgere.

Annonce

En letbane signalerer ude i Europa en ”by” af en vis størrelse. Nu skal man ikke undervurdere tegn og symboler. De kan have stor betydning for investeringsinteresserne i byen og dermed bidrage til en værdiopskrivning af Odense. I det lys, kan man vel sige, at etableringen af en anden etape af letbanen med endestation i Seden ikke alene vil understøtte, men også kan fremme en byudvikling mod nord.

Letbanen, som jeg forstår det, handler altså primært om investeringspolitik og i ønsket om en værdiopskrivning af byen, og i mindre grad om en billig mobilitetsløsning. Derfor bør man ikke ryste på hånden, trods alt det bøvl der vil være med at få banen til at fungere og dermed odenseanernes øgede modstand mod projektet, men fastholde modet til at gennemføre anden etape, så byen kan tiltrække nye investorer, hvilket betyder et øget beskatningsgrundlag. Det jeg anser som den egentlige begrundelse for, at letbanen, første som anden etape, er en god ide.

Tilbage står, at byen stadig skal finde på kreative løsninger på mobiliteten i byen, hvilket betyder nye og dyre investeringer i en infrastruktur og dermed gadenet, der bør indrettes, så nye el-baserede ”ikke-biler”, altså alt fra el-cykler til el-city-transportmidler, der bør erstatte den individuelle transport i byen, på bekostning af bilerne. Nul-emissionsbiler i centrum fylder jo lige så meget som andre biler, hvorfor det ikke er en løsning på trængslen.

Annonce
Odense For abonnenter

16-årig dømt for knivstikkeri under bestyrelsesmøde: - Jeg tænkte bare "Nu skal jeg vise ham"

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Kendt fynsk bryggeri får ekstra regning på flere millioner kroner - kan give prisstigninger: - Så må vi se om kunderne vil købe det

Nyborg For abonnenter

Godsejerfruen, der voksede op på Christiania: Clara Rosenkrantz inviterer indenfor i privaten på Glorup Gods

Erhverv

Pakkerne bugner hos tankstation: Kom og hent jeres pakker, lyder nødråbet

Fyn

Demonstration lige midt i julehyggen: - Vi har fået nok

Så nemt er det at købe ulovligt fyrværkeri på nettet: - Det kan rive både arme og ben af, hvis noget går galt

Navne For abonnenter

Dødsfald: Jørgen var kørt træt - og kort tid efter gav Grethe op

Kultur For abonnenter

Jeppe har kendt sorgen siden han var barn: - Det smerter mig, at så mange ikke kan få hjælp til at håndtere det

Odense

Klart svar fra politiet efter gennemgang af overvågning: Bilist var skyld i letbaneuheld

Katrine er erfaren sygeplejerske og alenemor til tre: - I et eksternt vikarbureau tjener man det dobbelte i timen

Fyn

Lidt lys i vintermørket: Lille fald i coronasmitten i fire fynske kommuner

Assens For abonnenter

Farverig SF'er forlader politik helt efter internt opgør i partiet: - Det er slut - nu skal jeg passe katte

Fyn

Værs'go at trække op i ærmet: Nu kan vi alle blive corona-vaccinatører - også den praktiserende læge

Annonce