Læserbrev: Selvfølgelig skal anden etape af letbanen i Odense etableres. Hvorfor nu det, når meget peger på, at det ikke er en optimal løsning på byens mobilitets- og trængselsproblemer eller i øvrigt vil bidrage væsentligt til CO2 reduktionen i byen?
En letbane er et væsentligt bidrag til, at man ville kunne gennemføre en byfornyelse og -fortætning.
Argumentet for dette må være, at letbanens første etape er en realitet. Når Odense for nogle år siden valgte at etablere en letbane i byen, så vil jeg tro, at de primære overvejelser må have været forbundet med Odenses store mantra om at ville være ”en stor by”. En letbane er et væsentligt bidrag til, at man ville kunne gennemføre en byfornyelse og -fortætning, og dermed understøtte fortællingen om Odenses urbanitet. Det vil sige, at Odense, som jeg ser det, etablerede en letbane mere som et ”tegn” på ”by” end som en billig og effektiv mobilitetsløsning for byens borgere.
En letbane signalerer ude i Europa en ”by” af en vis størrelse. Nu skal man ikke undervurdere tegn og symboler. De kan have stor betydning for investeringsinteresserne i byen og dermed bidrage til en værdiopskrivning af Odense. I det lys, kan man vel sige, at etableringen af en anden etape af letbanen med endestation i Seden ikke alene vil understøtte, men også kan fremme en byudvikling mod nord.
Letbanen, som jeg forstår det, handler altså primært om investeringspolitik og i ønsket om en værdiopskrivning af byen, og i mindre grad om en billig mobilitetsløsning. Derfor bør man ikke ryste på hånden, trods alt det bøvl der vil være med at få banen til at fungere og dermed odenseanernes øgede modstand mod projektet, men fastholde modet til at gennemføre anden etape, så byen kan tiltrække nye investorer, hvilket betyder et øget beskatningsgrundlag. Det jeg anser som den egentlige begrundelse for, at letbanen, første som anden etape, er en god ide.
Tilbage står, at byen stadig skal finde på kreative løsninger på mobiliteten i byen, hvilket betyder nye og dyre investeringer i en infrastruktur og dermed gadenet, der bør indrettes, så nye el-baserede ”ikke-biler”, altså alt fra el-cykler til el-city-transportmidler, der bør erstatte den individuelle transport i byen, på bekostning af bilerne. Nul-emissionsbiler i centrum fylder jo lige så meget som andre biler, hvorfor det ikke er en løsning på trængslen.