Annonce
Sport

Sejr gør Axelsen klar til ny dyst mod ond kinesisk ånd

Chen Long blev stopklods for Viktor Axelsen i sidste uges Malaysia Masters.

Både Viktor Axelsen og Anders Antonsen brugte under en time på at vinde deres kampe ved indonesisk turnering.

Den danske badmintonstjerne Viktor Axelsen får mulighed for at revanchere sidste uges nederlag til Chen Long, når han møder kineseren igen i Indonesia Masters.

Ligesom sin landsmand Anders Antonsen gik Axelsen videre til kvartfinalen med en overlegen sejr i den indonesiske turnering.

Begge danskere var i kamp tidligt torsdag morgen dansk tid.

Den sjetteseedede Viktor Axelsen vandt 21-11 og 21-9 mod Kanta Tsuneyama fra Japan, som holdt stand i 33 minutter.

Anders Antonsen var 45 minutter om at besejre Shesar Hiren Rhustavito fra Indonesien med samme sætcifre som Axelsen.

Axelsen står nu over for Chen Long fra Kina for 15. gang i karrieren. 12 af de indbyrdes opgør er endt med sejr til Chen Long, mens Axelsen har vundet to.

Senest spillede Chen Long sig videre til finalen i sidste uges Malaysia Masters, hvor Axelsen dog var plaget af en knæskade, han havde pådraget sig i kvartfinalen.

Axelsen og Antonsen kan først møde hinanden i finalen.

I første runde onsdag leverede Anders Antonsen en kæmpe overraskelse, da den 21-årige aarhusianer slog verdensranglistens nummer fire, sydkoreaneren Son Wan Ho.

Singlespilleren Hans-Kristian Vittinghus er dog ude af turneringen. Førsteseedede Kento Momota fra Japan vandt en tæt kamp 21-18, 22-20.

Til gengæld er herredoublen Kim Astrup og Anders Skaarup klar til kvartfinalen efter sejr i tre sæt over det indiske par Manu Attri og Sumeeth B. Reddy.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce