Annonce
Nordfyn

Se forvandlingen i Ore: Fra skamplet til skøn plet

Det er et noget andet syn, man møder i dag end for et halvt år siden. Foto: Dorthe Wolff
Tidligere på året skete det endelig: Nedrivningen af det gamle mejeri midt i Ore blev langt om længe sat i værk, og i dag er byens skamplet forvandlet til en lille skøn plet.

Ore: I flere år har det gamle mejeri på Middelfartvej i Ore ligget hen som en trist portal til Nordfyn. Det gamle byggeri var efterhånden blevet lidt af en øjenbæ og tilmed stemplet som sundhedsfarlig.

Tidligere på året blev den 79 år gamle bygning kondemneret og revet ned af Nordfyns Kommune, hvilket især vakte glæde hos mejerigrundens naboer Louise Stoustrup og Jesper Rasmussen, der blandt andet følte sig generede af bygningen under fejringen af deres bryllup.

Men nu, et halvt år senere, er der ikke flere spor af det gamle mejeri på en køretur gennem Ore. På grunden har kommunen sået græs, som nu er groet så godt til, at de lokale har fået et nyt, fint samlingssted i byen.

Annonce
Foto: Dorthe Wolff
Det gamle mejeri har også virket som maskinfabrik, og i de senere år blev der drevet privat loppemarked fra stedet, ligesom dele af stedet fungerede som beboelse. Foto: Klaus Wind
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce