Annonce
Indland

Se dit kvarter på skrå: Ministerium offentliggør 1,3 millioner fotos af Danmark

Nye skråfotos gør det muligt for borgere og myndigheder at se jordoverfladen skråt fra oven og for eksempel se bygningsfacader fra alle fire verdenshjørner.

Alle danskere får tirsdag adgang til billeder af huse og gader i hele Danmark fra alle vinkler i ny tjeneste.

1,3 millioner skråfotos af hele Danmark bliver tilgængelige for alle tirsdag.

Det skriver Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet i en pressemeddelelse.

Den enorme mængde skråfotos, der bliver taget fra fly, gør det muligt for borgere og myndigheder at se jordoverfladen skråt fra oven og for eksempel se bygningsfacader fra alle fire verdenshjørner.

- Landsdækkende skråfotos kan blive et værdifuldt redskab for mange grene af den offentlige forvaltning, men der er også store potentialer for brugen af skråfotos i den private sektor, siger Energi-, Forsynings- og Klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) i en pressemeddelelse.

- Derfor har vi prioriteret, at skråfotos skal være frie data, så virksomheder og borgere frit kan hente og anvende dem uden begrænsninger.

Danmark bliver dermed det første land i verden, der udstiller de såkaldte skråfotos som et frit landsdækkende datasæt.

Som privatperson kan man søge efter adresser og navigere rundt på danmarkskortet i en søgbar database, der bliver tilgængelig fra klokken 14 tirsdag.

Alle kan frit tilgå databasen på www.skraafoto.kortforsyningen.dk.

Men de nye data vil typisk blive brugt af myndigheder i forbindelse med ejendomsvurderinger, byggesager og lokalplaner. Også private virksomheder kan drage nytte af det skrå perspektiv.

- Helt grundlæggende giver skråfotos mulighed for, at de forskellige myndigheder kan få et bedre og mere rummeligt overblik over, hvordan der ser ud på en given lokalitet uden rent faktisk at være på stedet rent fysisk. Det betyder, at mange opgaver vil kunne løses hurtigere og mere effektivt, siger Lars Christian Lilleholt

Tjenester som for eksempel Apple Maps har i en årrække givet brugere adgang til skråfotos og i nogle tilfælde 3D-visualiseringer, men det er kun i storbyer og ved turistattraktioner. De nye skråfotos dækker hver en kvadratmeter af Danmark.

Fotografering af skråfotos har stået på de seneste to år, og et nyt sæt vil blive fotograferet i 2019.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];