Annonce
Indland

Se Danmark: Kraner på overarbejde

Fredericia: ADP i Fredericia håndterer mange tons metalskrot i løbet af året. Her er et norsk skib ved at blive lastet med gammelt jern, som sendes ud af landet for at blive omsmeltet. Foto: Peter Leth-Larsen
Avisens fotografer er hver dag på farten i Jylland og på Fyn for at fortælle læserne om den verden, der omgiver dem. Se nogle af deres bedste billeder i dette daglige fotogalleri.

Fredericia: Der er travlt på kajen i Fredericia i denne tid. 43.000 ton metalskrot skal flyttes fra kaj til skib, og målet er at det skal ske på en uges tid. Derfor kører kranerne 15 timer i døgnet for at nå opgaven til tiden. Forleden var pressefotograf Peter Leth-Larsen forbi for at se på den store opgave, og kom hjem med grabben fuld af gode billeder.

Annonce
Als: Nordborg Hallen dannede lørdag eftermiddagen rammerne om en fejring af øl, kvinder opspændt i dirndl og tyrolermusik, da bierfesten ramte byen. Foto: Jacob Schultz
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Tulipanen ved rådhuset ramt af selvtægt: Fredag fejrer de frivillige skulptur-rensere, at de nu er færdige på rådhuspladsen

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Annonce