Annonce
Danmark

Se Danmark: I bedre balance

Vejle: Kristian Thulesen Dahl. Foto: Mette Mørk

Hver dag er avisens fotografer på arbejde i læsernes tjeneste. Se, hvad de så, i dette daglige billedgalleri.

Vejle: En planke fra den nærmeste tømmerhandel gjorde forskellen, da Dansk Folkepartis leder, Kristian Thulesen Dahl, forleden stillede op til interview med avisens politiske redaktør, Thomas Funding og fotojournalist Mette Mørk. Snakken gik på balancen mellem land og by, og Mette Mørk fik den idé, at partilederen selv skulle lidt ud af balance. Så med en nyindkøbt planke gik turen til en baggård i nærheden. Vejret stod på regn, så Kristian Thulesen Dahl havde selv paraplyen med - og den hjalp til at skabe lidt ubalance i det ellers fint afbalancerede billede.

Annonce
Odense: Odense Symfoniorkester opfører Leonard Bernsteins "The mass" med kæmpekor, jazzmusikere, masser af sangsolister og dansere. Foto: Vibeke Volder
Odense: Søndag var der åbent hus på byggepladsen på det nye OUH i Odense. Foto: Nils Svalebøg
Trelde Næs: Grand Danois Klubben Danmark fylder 90 år og fejrede det med udstilling hele weekenden på Trelde Næs Camping med over 300 tilmeldinger. Her bliver hanhunden Great Bel's Yakushima vist frem. Foto: Peter Leth-Larsen
Viborg: Åbent hus på det nye akutcenter ved Viborg Sygehus. Interesserede kunne besøge byggepladsen før det er helt færdig. Foto: Morten Stricker
Aarhus: Aarhus Street Art Festival er i gang i Byparken. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

KMD Cup kommer til Odense

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce