Annonce
Danmark

Se Danmark: Danseopvisningen med æbleskiver og gløgg

Randers: Ni piger fra Randers Ungdomsskole dansede hiphop for de ældre på Vorup Plejecenter. Foto: Annelene Petersen
Som læsernes øjenvidner i Danmark vest for Storebælt er avisens fotografer hver dag på farten for at fortælle historier med deres kameraer. Se nogle af deres bedste billeder i dette daglige fotogalleri.

Randers: Ni danseglade piger fra Randers Ungdomsskole var forleden forbi Vorup Plejecenter, hvor de satte fut i julestemningen med hiphop for beboerne. Fotojournalist Annelene Pedersen var med og fortæller i ord og billeder om de initiativrige piger og deres oplevelse på plejecentret.

Annonce
Hammelev: I 1784 købte Hans Boysen Tørning Mølle. Herefter drev Hans og siden hans efterkommere møllen til den sidste døde barnløs i 1945.I vandmøllens levetid har vandets kraft fra Tørning Å været brugt til at male korn, efterbehandle tekstiler samt fremstille glas, foderkager og blikplader. Tørning Mølle malede korn helt frem til 1975, hvorefter bygningerne blev fredet. Nu ejes møllen af den selvejende institution Tørning Mølle. Stedet er blevet en turistattraktion, og bruges til teater, koncerter, fester og møder. Foto: Jacob Schultz
Padborg: Åbent hus i skaterhallen i Padborg. Foto: Claus Thorsted
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce