x
Annonce
Odense

Se billederne: Første letbanetog er ankommet til Odense fra fabrikken ved Berlin

Det første af Odenses 16 letbanetog ankom onsdag aften til kontrol- og vedligeholdelsescentret ved Munkebjergvej. Togenes udseende og indretning er tilpasset Odense Letbanes ønsker. Foto: Thomas Juhl Bruun/Odense Letbane
Det første ud af 16 togsæt til Odense Letbane ankom onsdag aften. Toget står nu på kontrolcenteret ved Munkebjergvej, hvor pressen torsdag inviteres indenfor.

Et meget synligt tegn på, at Odense er på vej til at opføre en letbane, ankom onsdag.

Det første af 16 letbanetog til Odense Letbane trillede nemlig først på aftenen ind over kommunegrænsen og befinder sig nu på det nyopførte kontrol- og vedligeholdelsescenter ved Munkebjergvej i den sydlige del af byen. Det er med base herfra, at de første testkørsler skal gennemføres i løbet af foråret og i tiden frem mod, at letbanen åbner - efter planen i efteråret 2021.

Torsdag morgen står toget fortsat på ladet af den særtransport, som har brugt flere dage på at tilbagelægge turen til Odense. Det første togsæt er helt færdigt udvendig, men indvendigt mangler det dog at få monteret blandt andet stofsæder. Den sidste montering vil foregå på letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter, oplyser Odense Letbane i en pressemeddelelse. Sideløbende foregår der montering af andre letbanevogne på Stadlers anlæg i Berlin, så alle 16 Odense-tog kan blive færdige til levering i løbet af efteråret.

Annonce

Kort fortalt om Odenses letbanetog

Producent: Stadler

Model: Variobahn

Sporbredde: 1,435 m (normalspor)

Vognbredde: 2,65 m

Længde: 29,20 m

Vægt tom: 40,8 t

Max vægt: 62,5 t

Sæder i alt: 60

Max passagerer: 193

Tophastighed: 70 km/t

Kilde: Odense Letbane

Fylder godt på vejene

Forud for ankomsten, der selvsagt markerer lidt af en milepæl i letbaneprojektet, var gået en lang køretur til Odense fra letbaneproducenten Stadlers testanlæg i Berlin-forstaden Velten.

Der kræver nemlig både planlægning og en stor lastbil at transportere et togsæt via vejnettet gennem Tyskland og Danmark, da de odenseanske letbanetog er næsten 30 meter lange og vejer mere end 40 ton. Derfor er lastbilvogntoget, som har transporteret letbanevognen til Odense, i alt 40 meter langt.

Dertil kommer en rampe på 12 meter, som toget kan komme op og ned ad. I alt skal der bruges omkring 85 meter plads til at læsse letbanetoget af og på. Aflæsningen af det første tog finder sted torsdag formiddag, og pressen er i den anledning inviteret indenfor på vedligeholdelses- og kontrolcenteret.

Samme tog som Aarhus og Bergen

Det var i april 2017, at Odense Letbane valgte at anbefale staten, Region Syddanmark og Odense Kommune, som sammen bygger letbanen i Odense, at købe letbanetog fra leverandøren Stadler Pankow GmbH. Tre andre leverandører havde budt på opgaven med at levere togsæt til Odense.

Stadler har hovedsæde i Schweiz, men får togene produceret på fabrikken ved Berlin. Og det er i øvrigt også Stadler, der leverer tog til Aarhus, ligesom norske Bergen, som Odense Letbane løbende har søgt inspiration hos, også står på kundelisten.

I juni 2017 kunne der - efter den politiske godkendelse var kommet på plads - skrives under på kontrakterne på levering af togsæt fra Stadler og samtidig blev også kontrakterne på anlæg af selve letbanen konfirmeret. Den del er det spanske Comsa S.A.U., der står for sammen med Munck-gruppen og portugisiske Efacec.

I øvrigt bliver der løbende mulighed for at se de store letbanetog blive fragtet afsted ude på motorvejsnettet. For i løbet af den kommende tid ankommer der flere letbanevogne til Odense med korte mellemrum, oplyser Odense Letbane. Disse skal ligeledes færdiggøres indvendigt, efter de når frem til kontrolcentret.

Offentligheden bliver inviteret indenfor på kontrolcenteret, oplyser Odense Letbane. Men det bliver dog først, når det første letbanetogsæt står helt klar. Fyens.dk er selvfølgelig med, når det første letbanetog præsenteres for pressen fra klokken 11.00.

Hvert togsæt måler 29,2 meter i længden og kan rumme op til 193 passagerer. Foto: Thomas Juhl Bruun/Odense Letbane
Transporten fra fabrikken i Berlin har varet flere dage, oplyser Odense Letbane. Foto: Foto: Thomas Juhl Bruun/Odense Letbane
Togene har en tophastighed på 70 kilometer i timen og er af samme model, som Aarhus Letbane anvender på den del af deres letbane, som kører inde i selve Aarhus by. På de lange stræk ud mod Grenå og Odder kører Aarhus Letbane med en anden model med en højere topfart. Foto: Thomas Juhl Bruun/Odense Letbane
For de ansatte ved Odense Letbane var det stort at overvære det første togsæts ankomst, som markerer en milepæl i projektet. - Det er så flot, lød det fascineret fra en medarbejder ved letbanen, som avisen onsdag aften var i kontakt med. Foto: Thomas Juhl Bruun/Odense Letbane
Letbanetoget befinder sig nu på kontrol- og vedligeholdelsescentret ved Munkebjergvej. Torsdag formiddag skal det læsses af lastbilen - pressen er inviteret. Foto: Thomas Juhl Bruun/Odense Letbane
Togene bliver fragtet til Odense fra Stadlers testcenter i Velten, Berlin, hvor billedet her blev taget i oktober 2019. Foto: Odense Letbane
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Det er okay at være ufuldkommen - det er Mette Frederiksen også

Vi fejrer som bekendt påske, fordi Jesus, Guds søn, i disse dage for næsten 2000 år siden blev korsfæstet, døde, blev begravet - og på tredjedagen genopstod fra de døde. Påskedagene er derfor en fortælling om lidelse, smerte og død - og samtidig om det ufattelige, det guddommelige, det ophøjede. Påsken er imidlertid også ramme om noget såre menneskeligt, velkendt og jordnært; om disciplenes dårskab og svigefuldhed, deres misgreb og fejltrin, deres løgne, deres ufuldkommenhed. For Jesu disciple var fejlbarlige mennesker som os andre. De var kyniske og selviske, frygtsomme og troløse; de fornægtede ham, de stak af i rædsel, de tvivlede. Selv Jesus viste sig som et menneske, da angsten og afmagten og smerterne overmandede ham: "Min gud, min gud, hvorfor har du forladt mig", råbte han, da han hang på sit kors. På den måde binder påskedagene det guddommelige og det såre menneskelige sammen. De menneskelige svagheder, som du og jeg rummer, rummede Jesus og hans disciple også. Det, som du og jeg ikke magter, magtede Jesus og hans disciple heller ikke. For frygten er svær at bære, lidelsen er svær at bære, døden er svær at bære. Ikke mindst i disse tider. Påsken er tillige forræderiets tid. Om lidt forråder Judas sin kammerat. I den nattemørke Getsemane Have vil Judas gå hen til Jesus og kysse ham, give ham et judaskys, så de romerske legionærer kan anholde Guds søn og siden torturere og dræbe ham. De færreste af os har sendt et andet menneske i døden, men de fleste af os har ikke desto mindre svigtet et menneske, svigtet en tillid, snydt på vægten – og derfor kan fortællingen om Judas’ forræderi være genkendelig for mange af os. På søndag sker der noget ufatteligt: Jesus sætter sig ud over døden, genopstår fra de døde og bliver på den måde guddommelig. Inden da viser han og hans disciple sig som lige så ufuldkomne mennesker som alle os andre, statsminister Mette Frederiksen inklusive. Det giver en særlig ro for alle, uanset om man tror eller ej: At selv den, der er guddommelig, kan være ufuldkommen. Ligesom os andre.

Danmark

Live: Børn og lærere er ikke forsøgskaniner, siger Søren Brostrøm

Nyborg

Ingen voldspil i år: Cyrano udsættes

Mindeord For abonnenter

Mindeord: Pia Tørving var sprællevende, spændende og engageret - sådan vil vi huske hende

Annonce