Annonce
forside

Se billederne: Helt ny lodsbåd-type på Svendborg-visit

Danpilot Charlie af Svendborg er den første af en helt ny type 15 meter lang lodsbåd. Her er den på besøg ved lodseriets hovedkvarter i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Danpilot Charlie er den første af en serie på mindst 11 lodsfartøjer bygget i Estland.

Med et mellem-stop på bl. a. Bornholm sejlede medarbejdere fra Baltic Workboats i Nasva, Estland en helt ny lodsbåds-type til Svendborg. Båden gjorde fast ved Det Gule Pakhus ud for Danpilots hovedkvarter. Inden det nye lodsfartøj kunne overdrages til Danpilot, var de tre medarbejdere fra det estiske værft igang med vaskevand og pudseklude om bord:

- Vi har været tre døgn undervejs, fortalte en af værftsfolkene til Koøjet.

Lodsfartøjet Danpilot Charlie af Svendborg er den første af sin type leveret til det statsdrevne danske lodseri.

For et års tid siden modtog Danpilot den første båd af en type, der er fem meter længere end det nye fartøj. Den store model fik navnet Danpilot Alfa og er senere efterfulgt af et søsterskib, Danpilot Bravo. Disse to tyve meter lange lodsfartøjer er også bygget i Estland og er stationeret ved lodserierne i Gedser og Skagen.

Teknisk chef ved Danpilot Anders L. Thomsen, Svendborg oplyser, at Danpilot har bestilt i alt 11 fartøjer af den nye type. Dertil kommer option på yderligere fire.

De næste fartøjer af 15 meter-typen leveres i løbet af foråret og får - næppe overraskende - navnene Danpilot Delta og Danpilot Echo, og her er det lodsstationen i Bagenkop, der bliver tilgodeset.

Nybygningen Danpilot Charlie skal i første omgang bruges til træning af besætninger og skal senere lejlighedsvis tages ud af den daglige drift for at uddanne lodseriets bådførere i den nye fartøjstype. Lige nu er nybygningen stationeret i Nyborg. Båden får senere fast base i Røsnæs ved Kalundborg.

- Nybygningerne skal ses som en løbende fornyelse af vores flåde. Når vi modtager nye fartøjer, fører det i nogle tilfælde til rokering og salg af ældre fartøjer, forklarer Anders L. Thomsen.

De nye lodsbåde er bygget af aluminium og udstyret med to 500 hk Volvo-diesel.

Danpilot råder over omkring 30 lodsfartøjer med udgangspunkter fra 22 lodsstationer landet over.

Annonce
Danpilot Charlie af Svendborg er den første af en helt ny type 15 meter lang lodsbåd. Her er den på besøg ved lodseriets hovedkvarter i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Tid til rengøring efter tre døgn i søen. Danpilot Charlie af Svendborg er den første af en helt ny type 15 meter lang lodsbåd. Her er den på besøg ved lodseriets hovedkvarter i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Danpilot Charlie af Svendborg er den første af en helt ny type 15 meter lang lodsbåd. Her er den på besøg ved lodseriets hovedkvarter i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Danpilot Charlie af Svendborg er den første af en helt ny type 15 meter lang lodsbåd. Her er den på besøg ved lodseriets hovedkvarter i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Danpilot Charlie af Svendborg er den første af en helt ny type 15 meter lang lodsbåd. Her er den på besøg ved lodseriets hovedkvarter i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Danpilot Charlie af Svendborg er den første af en helt ny type 15 meter lang lodsbåd. Her er den på besøg ved lodseriets hovedkvarter i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Danpilot Charlie af Svendborg er den første af en helt ny type 15 meter lang lodsbåd. Her er den på besøg ved lodseriets hovedkvarter i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Magnus & Aksel sang tårerne frem i X Factor: - Når I står der og sprudler, så tænker man WAUW!

Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense

Fra sceneskræk til sanger: Odenseanske Aksel er med i X Factor

Fyn

Meteorologer: Ingen tegn på vinter - lavtryk med mere regn nærmer sig

Annonce