Annonce
forside

Se billederne: Da to Fyn Rundt-sejlskibe kolliderede

Sekunder efter kollisionen. Dele af Miras rig har stadig fat i Havets bom. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Go' sømandsånd: Konkurrerende skipper pegede på regel, der flyttede hans mangeårige ærke-rival op på førstepladsen

Lige foran en tilskuer-fyldt ydermole i Faaborg havn kolliderede to af Fyn Rundt-sejladens skibe ved afsejlingen mod Svendborg. Der skete ingen personskade, men begge sejlskibe fik påført synlige, materielle skader på klædning og i riggen.

På molen sad børn med benene ud over kajkanten. Snarrådig voksen indsats og råb om "benene ind!" var med til at forebygge personskade, hvis et af sejlskibene kolliderede med molen. Det skete heldigvis ikke.

Uheldet, som skippere på begge skibe betegner som kedeligt, men hændeligt, skete mens flere af sejlskibene og et lystfartøj søgte mod udsejlingen af havnen. Et af dem var skonnerten Mira fra De forenede Sejlskibe i København. Skipper Jess Petersen fra Mira forklarede på et skippermøde i Svendborg fredag aften, at maskinens gear svigtede. Gearet nægtede i følge skipperen at lystre, da han ville foretage en manøvre, der kunne forhindre, at Mira ramte galeasen Havet af Assens. Havet lå fortøjet langs kaj tæt ved havnens udsejling.

Det tekniske svigt førte til, at Mira drev og med dele af sin rig fik fat i den bageste masts bom på Havet. Herefter blev Mira trukket mod agterenden af Havet, som fik afrevet en fenderliste og en planke, så der opstod hul i skibet omkring en meter over vandoverfladen. Mira fik ødelagt sit agterstag og knust en træblok, en såkaldt jomfru, og pådrog sig nogle alvorlige knubs på skibssiden.

Uheldet, som FAA.dk's reporter overværede fra dækket af et andet afgående skib, udløste høje lyde af knækket egetræ og wire og påkaldte sig stor opmærksomhed. Begge uheldsramte skibe var sødygtige efter kollisionen og kunne for motor sejle til Svendborg med deres forskrækkede passagerer. Efterfølgende havde skipperne en samtale og satte gang i det forsikringsmæssige.

- Godt der ikke skete personskade, men jeg blev altså meget ked af det, siger Alice Breindahl til FAA.dk. Sammen med sin mand, Henning Breindah,l ejer hun charterskibet Havet, der også er parrets hjem. Alice Breindahl skulle - som i de øvrige Fyn Rundt-havne - have kommenteret skibenes ankomst i Svendborg, men følte sig ikke klar til denne opgave senere på dagen.

Annonce
Mange tilskuere fulgte sejlskibs-dramaet fra ydermolen i Faaborg Havn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Ægte sømandsånd fra Elsa Margrethe

Mira blev ført af Jess Petersen med mere end 20 Fyn Rundt-sejladers erfaring uden uheld. Da uheldet skete fredag, stod Mira til at vinde Mellem Klasse. Mira havde sejlet fire førstepladser ud af fire mulige.

Ved det afsluttende skippermøde i Maritimt Center i Svendborg gjorde Miras mangeårige Fyn Rundt-ærkerival, skipper Jens Finneman fra den galease-riggede kutter Elsa Margrethe af Kolding i bedste sømandsånd opmærksom på en paragraf i Fyn Rundt-reglerne, der i dette tilfælde var i den uheldsramte konkurrent Miras favør. Efter indlæg af sejladsdommer Ernst Larsen og stævneleder Jan Jay Brun Jensen, blev sagen bragt til afstemming på skippermødet. Afstemingen viste fuld enighed om, at uheldet ikke skulle føre til, at den ellers suveræne Mira ikke skulle tildeles førstepladsen.

- Jeg ville have haft en dårlig smag i munden, hvis vi var rykket frem i præmiefeltet på denne baggrund, siger Elsa Margrethes skipper, Jens Finnemann, til FAA.dk.

Selvom Elsa Margrethe opnåede samme pointtal som den ketch-riggede kutter Jens Krogh fra FDF Aalborg Søkreds, endte Elsa Margrethe på en tredjeplads. Det skyldes en anden finurlig Fyn Rundt-regel. Den siger at ved pointlighed får skibet med bedste placering i den længste etape tildelt et fortrin. Og det var Jens Krogh, der vandt langdistancen Middelfart-Assens.

Også her viste besætningen fra Elsa Margrethe ægte sømandsånd. Besætningen gjorde opmærksom på fejlen, efter at den fejlagtigt ved præmiefesten havde fået overrakt en andenpræmie.

Påsejlingen førte til, at en fenderliste og en bordplanke på Havet blev revet af. Havets skipper sad på toilettet, da hans fartøj blev påsejlet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Hækpartiet på Havet er nyrenoveret, så ejeren, Alice Breindahl, ærgrede sig ekstra over skaden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Havet blev påsejlet ved en menneskefyldt ydermole i Faaborg Havn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Det er tydeligt at se skaderne på Miras agterstag. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Mira fik nogle kraftige knubs på klædningen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
En af skaderne på Miras fribord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
På dækket af det netop skadede skib ses Miras skipper, Jess Petersen, der har sejlet Fyn Rundt i over 20 år uden uheld. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Fem riddere om det runde bord

Leder For abonnenter

Overvågning. Et nødvendigt onde

Avisen bragte i går en god nyhed fra Korsløkkeparken, der er et boligområde i Odense på den såkaldte ghettoliste. Efter opsætning af i alt 460 kameraer er området blevet markant fredeligere. Tidligere var Korsløkkeparken plaget af omfattende hashhandel, hærværk og anden kriminalitet, der gjorde bebeboerne utrygge. Men nu kan tillidsfolk for beboerne fortælle, at kameraerne har lagt en dæmper på de urolige elementer, som typisk er helt unge mennesker. De nye kameraer i Korsløkkeparken flugter således fint med regeringens planer om mulighed for mere markant overvågning i det offentlige rum. Dette forslag vil regeringen sandsynligvis komme igennem med, takket være støtte fra de blå partier, og det vil ikke mindst langt størsteparten af beboerne i større almene bebyggelser være glade for. Med god grund. Fredelige borgeres efterspørgsel af en tryg hverdag, hvor man ikke møder hashpushere i nedgangen til kælderen eller skal frygte hærværk mod sin parkerede bil, er forståelig og legitim. Men samtidig må man ikke se bort fra, at mere overvågning også indskrænker den frihed og ret til privatliv, som er grundlæggende for et åbent, demokratisk samfund. Folks behov for tryghed stritter altså imod nogle vigtige værdier, og dermed kan sammenstødet overføres til modsætninger mellem på den ene side almindelige danskere, der tager afsæt i deres hverdag, og på den anden side organisationer, der henviser til undersøgelser og statistikker. Mens hr. og fru menigmand tager overvågningen ret afslappet, er for eksempel Advokatrådet og Det Kriminalpræventive Råd betænkelige. De efterlyser dokumentation for, at øget overvågning gør det nemmere for politiet at opklare alvorlige forbrydelser. Skeptikerne påpeger også, at regeringens lovforslag, om det bliver vedtaget, vil indskrænke borgernes ret til privatliv mere, end man forestiller sig. Det kan meget vel være rigtigt, at kameraovervågning kun har begrænset betydning, når det drejer sig om alvorlig kriminalitet. Men skønt gamle begreber som ro og orden ikke i dag er på mode blandt fagpersoner, har de alligevel fylde i befolkningen. Derfor er øget overvågning et nødvendigt onde. I hvert fald indtil forældre og SSP-folk har lært de unge uromagere reglerne for almindelig god opførsel. Det vil desværre nok tage en rum tid.

Fyn

23-årig fodgænger dræbt på motorvejen: Han havde været til fastelavnsfest

Odense

Ny hanløve er ankommet til Odense Zoo

Annonce