Annonce
Søsiden

Se alle billederne: Om bord på Danmarks flotteste lystbåd

Sejler-parret Gerda og Ebbe Andersen fra Marstal glæder sig over, at deres spidsgatter Undine både har scoret Harpunloggen hos Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer og også er kåret som flotteste båd i Svendborg Classic Regatta. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Gerda og Ebbe Andersens Utzon-spidsgatter Undine fra Marstal er to gange i sommer røget helt til tops i konkurrencer.

MARSTAL: Når træbådssejlere kommer i mobbehjørnet, kan de finde på at omtale nyere lystfartøjer som yoghurtbægre eller som ”rørt op i en spand”.

I stærkest mulig kontrast til sejlerjargonens bramfri skildring af glasfiberfartøjer står Danmarks flotteste lystbåd - Undine af Marstal.

Hele to gange i sommer har 55 kvm Utzon-klassespidsgatteren fra 1937 toppet i sagkyndiges vurdering af bl. a. vedligeholdelse, fremtræden og oprindelighed.

Annonce

Første hæder modtog bådejer-parret Gerda og Ebbe Andersen ved sommertræffet i Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer. Her fik de vandrepokalen Harpunloggen.

Få uger efter fik den pensionerede bådebygmester hæderen for stævnets flotteste båd i Svendborg Classic Regatta.

Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer uddelte første gang Harpunloggen i Faaborg i 1980. I år gik den til Undine af Marstal. En harpunlog slæbes efter et skib og måler fart samt tilbagelagte sømil. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Ebbe Andersen fik under præmiefesten i Svendborg Classic Regatta overrakt vandrepokalen i form af en halvmodel for "flotteste båd". Nu påsættes et messingskilt med Undines navn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Da Søsiden kom om bord fra bådebroen i Marstal, lå Harpunloggen og skinnede om kap med salonens mesterlige lakering af apteringens mahogni:

- Vi tog den lige med herned, så du kunne se den, lyder det ikke uden stolthed fra Ebbe Andersen, der gennem omkring 40 år drev bådebyggeri på Marstal havn.

Ebbe Andersen lærte sit fag i Fakse Ladeplads, før han kom til Ærø i starten af 1970´erne.

Kursen frem mod ”vores sidste lystbåd”, Undine, passerer en række træfartøjer - bl. a. Piratjolle, Helsingørjolle, smakke, Nordisk Folkebåd, laksekutter og Colin Archer-lodskutteren Thor.

Sådan! Undine af Marstal i sit rette element. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Skæbnen hjalp til

For Gerda og Ebbe Andersen var tiden omkring 2016 kommet til at rebe ned i bådstørrelse. Efter syv år i Colin Archer’en begyndte de at kikke sig om efter noget mindre. Træ, selvfølgelig.

- Jeg havde i min ungdom i Præstø Sejlklub hørt om en stor spidsgatter i København, fortæller Ebbe Andersen og sigter til den båd han nu - mange år senere - har totalrenoveret og er ejer af.

Ebbe Andersen havde tit tænkt på den store spidsgatter og var også i tvivl om, den overhovedet eksisterede.

FAKTA: 55 kvm Aage Utzon-klassespidsgatter Undine af Marstal

Lystbåden Undine af Marstal er en 55 kvm klassespidsgatter konstrueret af skibsingeniør Aage Utzon. Han virkede på bl.a. Aalborg Værft og var i øvrigt far til arkitekt Jørn Utzon, der tegnede operahuset Sidney.

Undine med sejlnummeret D1 er bygget på Lilleørværftet i Korsør i foråret 1937 til urmager Georg Nielsen, København.

Hoveddata: Længde ca 10 m (33 fod), Vægt ca. 6 tons. Dybgang ca 2 meter. Køl: Tre ton bly.

Motor: Uden motor indtil midten af 1950’erne, derefter en 10 hk Albin benzin. I dag en 15 hk Yanmar diesel.

Træsorter: Klædningen er af fyrretræ, stævne og spanter af eg, svøb af akacietræ og aptering samt luger er af mahogni. Bænkene i cockpit er af teak. Beslag (de fleste) samt rammer om vinduer og koøjer er af messing. sosn

Så kom skæbnen og rakte en hånd en dag, da Gerda og Ebbe Andersen var sydgående fra ferietur til Norge:

- Vi lagde ind i Kerteminde og faldt i snak med en mand i en stor spidsgatter. Manden kunne oplyse, at Undine havde ligget urørt på havnen i Gilleleje i mange år.

- Jeg havde i min ungdom i Præstø Sejlklub hørt om en stor spidsgatter i København.

Ebbe Andersen, bådebygger og sammen med Gerda Andersen ejer af Undine

Den oplysning tændte Gerda og Ebbe Andersen. Hjemme på Ærø tog de bilen til Gilleleje for at se Undine.

- Jo, det var den, fik de fastslået ved selvsyn.

Efter endnu en tur til Gilleleje lykkedes det at få en snak med ejeren, som i øvrigt var indehaver af bådeværftet. Snakken endte med en aftale om overtagelse af Undine.

Bøjlekonstruktionen mellem masten og dækket er en Utzon-idé. Den er god at gribe i, når man skal ned og op i forkahytten, kan Gerda Andersen fortælle. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Undine rummer et væld af fine detaljer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fra cockpitkarmenes inderside er der fjernet forskellige fittings, hvorefter huller er tilproppet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Et flot messingindrammet koøje på skottet i styrbord side af cockpittet. Tilsvarende findes til bagbord. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bag denne luge agter i cockpittet ligger diskret og elegant skjult instrumenter til motoren. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Smart. Under denne lille lem i bagbord cockpitbænk findes .... . Foto: Søren Stidsholt Nielsen
... håndtaget til motorbetjeningen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De står på Aage Utzons originale tegning fra 1937, men de fire vinduer i hver side af ruffet er først kommet til, efter Gerda og Ebbe Andersen overtog båden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Undines skylight til ovenlys i salonen er nyudført af Ebbe Andersen - efter de originale tegninger. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ingen nymodens alu-klamper her. Sådan skal en båd af årgang 1937 fortøjes på fordækket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Skydekappen med det lille vindue er også et flot stykke bådebyggerarbejde. Ligesom alt andet på Undine er gammel lak og maling brændt væk, træet nedslebet og lakeringen genopbygget. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
lkke uden grund er Undine to gange i sommer kåret som Danmarks flotteste, ældre/klassiske lystfartøj. Både helhed og detaljer er i topklasse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det for en 33 fods båd forholdsvis lille cockpit er selvlænsende. For at båden ikke skal blive for tung agter, har Utzon i følge Ebbe Andersen udeladt stuvemulighed under bænkene. Før motor blev ilagt var der under dørken en skuffe med plads til bl. a. landgangstøj. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

Kunne ikke holde tæt

Da Marstal-parret købte Undine, havde den ligget i stativ udenfor værftet i omkring 16 år. Nogle projekter for renovering var igangsat, men de syntes opgivet.

- De havde søsat den flere gange, men den kunne ikke holde vandet ude, siger Ebbe Andersen.

Lidt usædvanligt for en bådhandel medfulgte der også indenbords motor og sejl - begge dele vel at mærke helt ubrugte.

- Sejlene havde aldrig været sat, og en helt ny motor stod uinstalleret om bord.

Løst grej medfulgte i en masse papkasser, som Gerda og Ebbe Andersen fragtede hjem på trailer.

Båden og den lange træmast blev af vognmand Tonni Madsen, Svendborg transporteret fra det nordsjællandske værft til Ebbe Andersens værksted på havnen i Marstal.

Kalenderen sagde oktober 2016, og Undine kom indenfor næste forår. Det skulle vise sig, at der forude lå tre års indsats, før båden kunne prøvesøsættes i efteråret 2019 og endelig tages i brug ved sæsonens start sidste år.

Salonen i Undine. Foran masten er der en kahyt med adgang gennem en skydekappe i dækket. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

Kølkonstruktion udskiftet

Ebbe Andersens første udfordring ved renoveringen var at gøre Undine tæt:

- Kølkonstruktionen blev afskåret sammen med de underste klædningsplanker og et stykke af agterstævnen op til skrueaksel. Det utætte.

Desuden er al maling og lak på båd og mast brændt af.

Bagefter er der slebet, lakeret og malet op - med god hjælp fra fru Gerda.

Salonen har fået en let opdatering med respekt for det originale, og der er monteret to gange fire vinduer, hvad der var på den originale Utzon-tegning, men ikke i virkeligheden. Så på den vis er Undine mere original, end den var som ny i 1937.

Sådan så Undine ud i fribordet, da Ebbe Andersen fik den indenfor i sit værksted i foråret 2017. Privatfoto: Ebbe Andersen
Renoveringen er igang. Bagbord side af salonen med fritlagte spanter. Privatfoto: Ebbe Andersen
Al skrogets lak og maling blev brændt af og slebet ned. Privatfoto: Ebbe Andersen
Undines kølbjælke af eg blev udskiftet. Her ligger den nye under forarbejdning. Privatfoto: Ebbe Andersen
Undine i fin balance på kryds under Svendborg Classic Regatta. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

To nye forvaltninger på vej i Odense giver ekstra millionudgifter: Nu skal byrådspolitikere gå ned i løn

Erhverv For abonnenter

Julestjerner koster ekstraregning på 1,5 million for gartneri: Jeg starter hver morgen med at tjekke el- og gaspriserne

Odense

E20: Væltet trailer spærrede motorvejen

Fyn

Vil styrke havmiljøet: Nationalpark i Lillebælt - slut med at trawle i Lillebælt, Storebælt og Langelandsbælt

DF-hovedbestyrelsesmedlem udfordrer Messerschmidt i formandsvalg

GOG For abonnenter

GOG: Han er bedst når det hele brænder på

OB

Han er meget imponeret over Randers kontinuitet og kultur: OB's Mads Frøkjær: Mange kan lære meget af Randers

GOG

Kampen minut for minut: GOG mødte Mathias Gidsels barndomsklub fra Skjern på den store scene

DF slår revner - er det Fremskridtspartiet om igen?

Erhverv

Minister om trawlfri zone: En hjælp til fiskerne

Nordfyn For abonnenter

Overbelastede kloakker sætter huse i Skamby under vand: I maj stod der 18 centimeter vand i kælderen hos Anders

Assens

Oles navn blev læst højt som det allersidste: Ildsjæl bag Ørsted Børnehus skal i byrådet

Annonce