Annonce
Fyn

SDU og Ærø Kommune med i millionprojekt: Skal sikre CO2-neutral transport i Nordsøen

Projektet har et budget på 32 millioner kroner og løber frem til marts 2023. Foto: Kim Rune Jessen
Syddansk Universitet og Ærø Kommune er to af partnerne i et nyt nordisk EU-projekt til 32 millioner kroner. Projektet har til formål at fremme brugen af miljørigtig transport i Nordsøen - og el-færgen Ellen fra Ærø er det gode eksempel.

Ville man købe en elbil, hvis der ikke var et sted at lade den op? Næppe. Tilsvarende er det afgørende for elfærger, som Ellen på Ærø, at der er mulighed for at "tanke op", når man lægger til havn.

Syddansk Universitet er derfor drivkraft på et nyt nordisk EU-projekt, der skal undersøge, hvordan man kan gøre havne i Nordsøen gearet til at modtage el- og brintdrevne fartøjer. For eksempel ved at sørge for, at de kan blive ladet op, når de lægger til.

- Det, vi helt overordnet håber at opnå, er at fremme brugen af miljørigtig havgående transport. Og at skabe grundlag for det ved at udvikle den nødvendige infrastruktur på havnen, siger Christian Veje, professor på Center for Energy Informatics ved Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet på SDU.

- Den CO2-udledning, der er ved dieselfærger, er ret substantiel, så hvis man kunne gøre dem el- eller brintdrevne, ville det være et kraftigt bidrag til den danske CO2-neutralitet. Derfor er det vigtigt at have viden om, hvordan man laver fornuftig havneinfrastruktur for at kunne servicere de skibe, siger han.

Projektet løber til marts 2023 og det samlede budget er på hele 32 millioner kroner, hvoraf halvdelen er finansieret via EU’s Interreg-program.

- Jeg tror, det kan komme med et betydeligt bidrag til overgangen til CO2-neutral maritim transport i Nordsø-regionen og gøre regionen til forløbere i verden på det her område. Projektet kigger ikke kun på skibsejerne men også på havnene, og vi hører ofte, at havnene har en meget vigtig rolle i den her overgang. Det er et rigtig godt projekt, og vi har høje forventninger. Jeg glæder mig til at se de første resultater, lyder det fra Annemieke Feikens, der er projektrådgiver ved EU's Interreg North Sea Region Programme.

En undersøgelse af færge-markedet i Norden har vist, at 60-85 procent af de nordiske færgeruter har længden og de rette forhold til at kunne sejle på el. Teknologien, der i mange år har været en barriere, findes nu, og i dag er det hovedsageligt forholdene på land, der er en barriere.

Et af stederne, hvor det er lykkedes at etablere en el-færge, er imidlertid på Ærø - nemlig færgen "Ellen". Netop derfor er Ærø Kommune også med i projektet sammen med partnere fra Sverige, Holland, Belgien og England.

- Det betyder rigtig meget, at Ærø kan finde samarbejdspartnere i hele Europa og dele erfaringer og viden. Vi forventer både at kunne få noget ud af det vidensmæssigt, men også at gøre opmærksom på de muligheder, der er, ved at have el-transport, så det kan blive udbredt til hele verden, siger Allan Krogh Filtenborg, kommunaldirektør i Ærø Kommune.

Annonce

Zero Emission Ports North Sea

  • Projektet hedder Zero Emission Ports North Sea (CO2-neutrale havne Nordsøen).
  • SDU er drivkraft på projektet, der har syv partnere fra Sverige, Holland, Belgien og England.
  • Budgettet er på 32 millioner kroner, halvdelen af beløbet kommer fra EU's Interreg Program.
  • Havde start i september 2019 og slutter i marts 2023.
  • Der er flere delprojekter i projektet:
    • Der skal bygges et brint-drevet containerskib, der skal sejle mellem Rotterdam i Holland og Meerhout i Belgien.
    • I Strömstad i Sverige skal der etableres el-infrastruktur til at sikre, at den store Color Line Hybrid færge mellem Strömstad og Sandefjord i Norge, kan lades i havnen.
    • På Ærø skal vil man skabe balance i øens elnet, så el-færgen Ellen bliver ladet udelukkende med vedvarende energi fra Ærøs egne vindmøller.
    • Derudover bliver der arbejdet med at sikre uddannelse af havnepersonale til at håndtere arbejdet med el/brint-drevne fartøjer.

Selvforsynende med vedvarende energi

Det særlige fokus på Ærø i projektet er at lave en intelligent styring af energi-systemet på havnen i Søby.

Der er i dag en velfungerende ladestation, men målet er, at Ærø skal være selvforsynende med el. Derfor undersøger man blandt andet mulighed for at have en lagringsenhed på havnen.

- Vi satser på at komme et skridt tættere på vores mål om at være selvforsynende med vedvarende energi. Den store hurdle lige nu er at udligne produktionen. Vores lokale vindmøller producerer, hvad der svarer til 120 procent af Ærøs energiforbrug, men i realiteten dækker de kun 65 procent af øens forbrug. Der er en skævvridning i, hvornår vi bruger, og hvornår vi producerer. Det er det spild af energi, og så betyder det også, at vi importerer ikke-CO2-neutral strøm på tidspunkter, hvor vindmøllerne ikke kører, forklarer Cecilie Larsen, der er projektleder for vedvarende energiprojekter i Ærø Kommune.

- I større skala er det også relevant, fordi der er mange mindre havne - især på øer, både i Danmark men også i resten af Europa, hvor elnettet er rigtig dårligt. Vi hører tit om færgeruter, der er interesserede i at skifte til el, men som ikke kan overkomme det, fordi de ikke kan se, hvordan de skal lykkes med at lade en stor el-færge. Hvis vi kan komme med nogle anbefalinger i den forbindelse, er der forhåbentlig flere, der kan overkomme opgaven, og så kan vi få flere diesel-færger udskiftet med el-løsninger, siger hun.

Målet med projektet er at sørge for at infrastrukturen på havnene kan understøtte CO2-neutrale fartøjer. (tv) Cecilie Larsen og Allan Krogh Filtenborg fra Ærø Kommune. (th) Professor Christian Veje og Annemieke Feikens fra EU Interreg. Foto: Kim Rune Jessen
- Det var en overraskelse for os, hvor omfattende arbejdet på land til en el-færge var. Men vi har fået anlagt en ny transformerstation på havnen, for at det ikke går ud over hele havnen på Søby, når el-færgen lader. Det er ikke nødvendigvis den endelige løsning, men vi er et skridt på vejen, og det kan vi bygge videre på, siger Cecilie Larsen (th). Til venstre er det Ærø kommunaldirektør, Allan Krogh Filtenborg. Foto: Kim Rune Jessen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1944: Odenseanske frisører vil ikke arbejde 10. december

1994 Udenfor lignede Nordfyns Bank på Adelgade i Bogense sig selv i går. Men på 1. salen var otte talstærke politifolk fra Københavns Politis bedrageriafdeling i færd med at kulegrave bankens forbindelse med selskabstømmere, der har drænet statskassen. Efter syv stive timer forlod de banken med papkasser fyldt med papirer og efterlod en sigtet bankdirektør og udlånschef for medvirken til selskabstømning og snyd med stempelafgift. De risikerer begge at blive straffet med fængsel i op til to år. På et pressemøde i går afviste både bestyrelse og bankdirektør Preben Sandberg indholdet af sigtelserne. Hvis bankens ansatte har medvirket til noget ulovligt, er det sket i god tro, hævdede direktøren. 1969 Med dansk premiere på den engelske storfilm ”Chitty Chitty Bang Bang” skyder Stor-Odenses ottende biograf, Imperial i Dalum, sig i morgen ind på det fynske forlystelsesmarked. Men allerede i dag tages biografen uofficielt i brug ved forevisning af filmen for en indbudt kreds. Imperial står godt rustet til at skulle konkurrere om biografpublikummets gunst. Teatret er udstyret efter alle kunstens regler med det nyeste filmmaskineri og et syv gange 15 meter stort lærred, der yder storfilm fuld retfærdighed. I salen er der plads til 450 mennesker, der får god siddekomfort. Som en ekstra service er der i tilslutning til biografen indrettet en grillbar, som der også er adgang til uden for spilletiderne. 1944 De odenseanske frisørsvende har besluttet, at de ikke vil arbejde søndag den 10. december og juleaftensdag, fordi deres overenskomst ikke tillader det. Inden for Odense Frisørlaugs bestyrelse har man drøftet forholdene, og fra mestrenes side lægger man ikke skjul på, at man er skuffet over den indstilling, som medarbejderne i frisørforretningerne indtager. - Vi lever jo under ekstraordinære forhold, siger frisørlaugets kasserer, frisørmester V. Andersen, Allégade, og det er jo ikke frisørmestrene, der har skabt den situation, der bevirker, at salonerne skal holde åbent de tre søndage. Det er elektricitetsvanskelighederne, der er årsag til de ekstra arbejdsdage, og så bør vi også yde vort lille bidrag.

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Baggrund: Vinderteamet brugte 2000 timer på at dyrke Faaborg

Annonce