Annonce
Erhverv

Scrubber røgen ren: Amerikansk rederi køber røgrensere fra Svendborg

Produkttankskibet Torm Laura et par timer før afgang fra Fayard. Foran den udvidede skorsten med plads til en scrubber ses teknisk direktør i Torm Jesper Jensen (tv.) og salgsdirektør på Fayard Ivan S. Larsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Før strammere miljøregler træder i kraft: Fayard-værftet ved Odense Fjord har travlt med installation af scrubbere.

MUNKEBO: Til nytår skærpes reglerne for skibes udledning af svovl i udstødningen.

De strammere, internationale miljøkrav skaber travlhed langs kajerne på Fayard i Munkebo. Alene i år skal det fynske værft installere røgrensere - såkaldte scrubbere - i omkring en halv snes store skibe.

Tre af skibene i den aktuelle ordrebog har amerikanske ADM Harvest Shipping Company som reder. Hvert af de 240 meter lange bulk-fragtskibe skal have installeret et par scrubbere leveret af Pureteq i Svendborg. Det amerikanske rederi har selv valgt røgrensere fra den sydfynske fabrikant.

- Det er praksis. at rederiet bestemmer, hvad de vil have om bord, og så installerer vi, siger Fayards salgsdirektør Ivan S. Larsen, Troense.

Annonce
På kommandobroen: M/t Torm Lauras kaptajn Peer H. Wischmann (th.) i samtale med Fayards administrerende direktør, Thomas Andersen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Ny kunde

Det fynske værft har ikke tidligere haft det amerikanske rederi som kunde. Kontakten er opstået i forbindelse med en messe i Hamborg i efteråret.

- Installation af scrubber er ellers typisk en tillægsaktivitet til skibe fra kunder, vi har haft længe. Når de alligevel kommer til værftet, tager de en scrubber-installation med, så de er i opdateret til de nye regler fra 1. januar, siger Ivan S. Larsen.

- Vi gør det hurtigt

I følge salgsdirektøren er det kun relativt få europæiske værfter, der som Fayard kan installere scrubbere i større skibe. Det fynske værfts nærmeste konkurrenter på dette felt er Remontowa i Polen, Lisnave i Portugal og Damen i Frankrig.

- Vores force er måske ikke prisen, men at vi har stor erfaring, kan gøre det i høj kvalitet og udføre det meget hurtigt, forklarer Ivan S. Larsen.

Afhængig af bl. a. skibets teknik og scrubberens størrelse tager en installation af en scrubber normalt 15-20 dage. Rekord på Fayard er syv dage på et par ro/ro-skibe i 2017:

- Men her var der også gjort nogle forberedelser, før de kom til os, forklarer Ivan S. Larsen.

Salgsdirektør på Fayard Ivan S. Larsen, Troense: - Frem til nytår vil vi opleve et rally mod værfterne for montering af scrubbere, Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

- Rally mod nytår

Når den aktuelle bølge af installationer har lagt sig, har Fayard sat scrubbere på i alt 17-18 skibe. Da værftet ikke leverer nybygninger, har der udelukkende været tale om installationer i eksisterende skibe, såkaldt retro-fits.

- Der kører i branchen et rally frem til 2020. Der er kamp om at komme på værft og få scrubbere monteret. Derefter vil redere og værfter være mere tilgængelige, vurderer Ivan S. Larsen.

Som underleverandør til Pureteq i Svendborg skaber scrubber-boomet srbejde på Søgaard Steeltank i Rudkøbing Her er Søgaard Steeltanks direktør Jesper Møllmann (t.v.) og produktionschef hos Pureteq Klaus Elian foran scrubbere under klargøring. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

For tidligt ude

Da de internationale regler for udledning af røggas blev varslet strammet, var flere rederier hurtige til at få installeret scrubbere.

- Nogle af dem, der har været tidligt ude og har haft scrubberne i drift i måske fem år, har fået nogle fabrikater ind, som har vist sig ikke at være egnede i materiale-valg. Det ruster og tærer. Det varme, syreholdige saltvand i scrubberen er en aggressiv blanding. Den stiller særlige krav til metallets legering. Derfor oplever vi, at skibene nu kommer ind og får installeret noget andet, siger Ivan S. Larsen.

Salgsdirektøren vurderer, at installation af scrubbere i år vil udgøre 12-15 procent af Fayards omsætning.

Produkttankskibet Torm Laura et par timer før afgang fra Fayard. Foran den udvidede skorsten med plads til en scrubber ses teknisk direktør i Torm Jesper Jensen (tv.) og salgsdirektør på Fayard Ivan S. Larsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Container-kæmper på vej

Senere på året vil synet af et par scrubber-kunder måske pirre til fynboernes minder om, da Mærsks Lindø-værft sendte serievis af container-giganter nybyggede ud af Odense Fjord.

Nostalgien kan tone frem, når to styk 334 meter lange containerskibe fra det Mærsk-ejede Hamburg Süd står fjorden ind for at få scrubbere installeret.

Installationen på de to skibe - Cap San Maleas og Cap San Artemissio - er af et omfang, der kræver 28 arbejdsdage på Fayard.

Ivan S. Larsen forventer, at de to røde container-giganter hver for sig ankommer til Fayard i oktober.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce