Annonce
Danmark

Sass modtager honorar som statsrevisor under fravær

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
S-profilen er blevet afløst på posten, men modtager stadig 30.000 kroner om måneden, skriver Ekstra Bladet.

Selv om Henrik Sass Larsen (S) har meldt ud, at han er sygemeldt, så modtager han stadig et honorar for sit virke som statsrevisor og folketingsmedlem.

Han har ikke bedt om sygeorlov fra Folketinget, selv om han ikke er kandidat i sin kreds længere og ikke står til rådighed.

Den tidligere socialdemokratiske minister får 30.000 kroner oven i sin folketingsløn, hvilket betyder, at hans samlede indtægt runder en million kroner.

Det skriver Ekstra Bladet.

Det er ellers Socialdemokratiets gruppeformand, Flemming Møller Mortensen, der for tiden varetager tjansen som statsrevisor, da han er stedfortræder for Henrik Sass Larsen.

Hos Statsrevisorernes sekretariat bekræfter man, at både Henrik Sass Larsen og Flemming Møller Mortensen modtager honoraret.

Det skyldes, at Henrik Sass Larsen ikke formelt har trukket sig som statsrevisor.

I første omgang fremgik det ellers på Folketingets hjemmeside, at Flemming Møller Mortensen var "statsrevisor fra 5. august 2019". Samtidig stod der under Henrik Sass Larsen, at han var statsrevisor 1. januar til 4. august 2019.

Men at Henrik Sass Larsen skulle være fratrådt som statsrevisor var en fejl. Det oplyser Socialdemokratiets gruppeformand ifølge Ekstra Bladet.

Beslutningen om at indkalde en stedfortræder for Henrik Sass Larsen blev truffet, efter at han i juni sygemeldte sig og forklarede, at han ville trække sig fra politik.

Sygemeldingen har dog ikke fået Henrik Sass Larsen til at bede om sygeorlov fra Folketinget.

Dermed er Henrik Sass Larsen ikke på sygeorlov og stadig fuldgyldigt medlem af Folketinget. Det oplyser Folketingets lovsekretariat ifølge Ekstra Bladet.

Derfor er hans socialdemokratiske suppleant i Sjællands Storkreds, Tanja Larsson, ikke blevet indkaldt som stedfortræder.

Det har ifølge Ekstra Bladet ikke været muligt at få en kommentar fra Henrik Sass Larsen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];