Annonce
Rejser

SAS flyver igen til Los Angeles fra København

Ruten til Los Angeles forventes især at tiltrække fritidsrejsende. Byen er attraktiv at besøge året rundt. Billedet er taget 1. januar i år i krydset mellem Wilshire Boulevard og den eksklusive indkøbsgade Rodeo Drive kendt fra blandt andet filmen "Pretty Woman". Foto: Misaochan/Wikimedia Commons

Fra 13. januar næste år kan man igen flyve med SAS fra København til Los Angeles uden stop. Det skandinaviske selskab lukkede ruten for 25 år siden.

Til gengæld har Norwegian valgt at sætte sin rute mellem de to byer på pause i vinterhalvåret.

Et pristjek midt på ugen viste, at en billet med udrejse den 3. februar og hjemrejse den 19. februar kan fås til lige knap 3000 kroner inklusive 23 kilo bagage. Kan man nøjes med håndbagage, er det endnu billigere. Bemærk, at der kan være meget at spare ved blot at flytte sin ud- eller hjemrejse en enkelt dag.

SAS oplyser, at ruten frem til 29. marts vil blive befløjet seks gange om ugen og derefter dagligt med en Airbus A330-300 med plads til 266 passagerer.

Der er ikke tale om en udvidelse af selskabets rutenet, men en flytning af ruten fra Stockholm til København. Det samme er for relativt nylig også sket med Hongkong-ruten. /thor

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

23-årig havde været til fest: Politiet mangler oplysninger om dræbt ung mand på motorvejen

Leder For abonnenter

Bevar sjælen i byerne

Hver gang man fjerner et hus, fjerner man noget af sjælen, sagde socialdemokraten Anders W. Berthelsen til avisen tidligere på ugen, mens han travede rundt i Hunderup-kvarteret i Odense sammen med en journalist for at kigge på en række af de matrikler, hvor gamle villaer er blevet revet ned til fordel for nybyggeri. Berthelsen har ret: Der forsvinder noget af et kvarters sjæl, når man river en epoke-typisk bygning ned i et kvarter for at erstatte den med et nymodens byggeri. Derfor er det klogt, at de fynske lokalpolitikere beslutter sig for at gennemføre bevarende lokalplaner for kvarterer og bydele, hvor man ønsker at bevare et særligt arkitektonisk udtryk. Det gælder både i Hunderup-kvarteret og i andre boligområder i Odense og på Fyn. Diskussionen om at bevare bygninger drejer sig nemlig ikke blot om nedrivning af gamle villaer i det fornemme Hunderup-kvarter. Det drejer sig også om Gerthasminde og om Møllers Villaby i Odense, og det drejer sig om dusinvis af bymiljøer i Faaborg, i Assens, i Svendborg, ja, i stort set alle de fynske byer. For i langt de fleste byer, landsbyer og bydele findes der karakteristiske bygninger eller kvarterer, som er værd at bevare. Bevares: Vores byer er ikke museer. Derfor er det ikke alle udhuse, cykelskure og parcelhuse, der partout skal bevares for eftertiden, for vores byer skal være levende og kunne udvikle sig i takt med tiden og behovet. En levende by betyder imidlertid ikke, at man som boligejer skal kunne rive bygninger ned efter forgodtbefindende. Tværtimod: I en levende by udviser man respekt for byen, for historien. For dens sjæl. De nedrivninger og nybygninger, som blev nævnt i avisen tidligere på ugen, var markante eksempler på, at det er nødvendigt at skærpe bevaringskravene i Hunderup-kvarteret. Derfor vil det være klogt at gennemføre en bevarende lokalplan i rigmandskvarteret, ligesom det vil være klogt at se på bevaringsindsatsen i andre områder i Odense og i de andre fynske byer. For vi skal have sjælen med. Også i vores byer.

Annonce