Annonce
Kultur

Sareh kæmpede syv år i Iran for at leve et liv fri af radikal islam og negativ social kontrol

I syv år var Sareh Kongstad fanget i et tvangsægteskab, efter hendes far sendte hende på genopdragelsesrejse til Iran som teenager. Foto: Kristian Duch
Som teenager blev Sareh Kongstad sendt på genopdragelsesrejse til Iran. Foran hende lå syv år i tvangsægteskab, indtil hun som voksen betalte sig til en skilsmisse og senere valgte at forlade et liv med religion og negativ social kontrol.

Odense: Da 37-årige Sareh Kongstad var barn, solgte hun og hendes venner æbler på vejen i den odenseanske forstad Søhus. Der var altid gang i hende. Næsten alle hendes venner var drenge, hun elskede at spille håndbold, og når der var noget, hun ikke forstod, stillede hun kritiske spørgsmål, eller sagde sin mening, hvis hun var uenig.

Da Sareh Kongstad første gang satte fod i Danmark, var hun to år gammel. Sammen med sin familie flygtede hun fra Iran under 1980'ernes Iran-Irak-krig, og igennem hele hendes opvækst havde kendskabet til verden derfor udelukkende rod i den danske virkelighed, der omgav hende.

I godt 12 år levede hun en stille forstadstilværelse med sin iranske mor, kurdiske stedfar og to yngre søskende - en opvækst, hun selv beskriver som frisindet og åben.

Annonce

Alligevel skulle Sareh Kongstads teenageår vise sig at blive et væsentligt andet vendepunkt, end overgangen til voksenlivet er for de fleste unge i Danmark. Som 14-årig blev hun pludselig kontaktet af sin biologiske far; han inviterede hende til at bo hos sig i København og forklarede, at hun dér ville have bedre mulighed for at udvikle sit voksende talent for håndbold.

Men det var ikke hans rigtige intention. I løbet af det ene år, Sareh Kongstad boede hos sin far, blev hun underlagt stringent indoktrinering af ortodoks islamisk lære - hun blev tvunget til at gå med hijab, overholde æresbegreber og påtage sig følelser af skyld og skam i overensstemmelse med det fundamentalistiske billede på den dydige kvinde.

På et enkelt år blev Sareh Kongstads liv vendt på hovedet. Hendes biologiske far fik tilranet sig forældremyndigheden over hende, overtalte de danske myndigheder til at ændre hendes CPR-nummer og begyndte at kontrollere hendes liv. Da året var omme, blev Sareh Kongstad sendt på præsteskole i Iran og forsvandt. Forklaringen var, at hun skulle genopdrages.

Giftet bort på tvang

- Hvis du kan se din storetå, når du går, så gør du det rigtigt. Det er så langt ned, du skal bukke dig, når du går på gaden.

Sareh Kongstad sidder i et undervisningslokale på en præsteskole i Qom sammen med flere udenlandske unge på hendes egen alder. Hun er den eneste fra Danmark, men alle er de der af samme grund; præsteskolen skal lære dem at være underdanige og dydige kvinder.

Men Sareh Kongstad forstår ikke de ord, lærerinden foran hende siger. Hvorfor skal hun bukke sig så langt ned, at hun kan se sin storetå, når hun går? Hvorfor skal hun kigge væk, når en mand går forbi hende, bare fordi hun er kvinde?


Radikal islam fortæller, hvem du er, og hvem du skal være. Muslimer siger, at islam er fredens religion, men i mine øjne er det ikke sandt. De bliver defensive, og der er altid et argument for, at religion ikke kan være et problem - men radikalisering og social kontrol starter hjemmefra. Man debatterer det ikke, stiller ikke spørgsmål, og tvinges i stedet ind i en kontrollerende tys-tys-kultur.

Sareh Kongstad, næstformand i Foreningen Frafalden


Sareh Kongstad holder ikke sine tanker tilbage - hun er vant til at stille spørgsmål. Men i undervisningslokalet i Qom er virkeligheden ikke den samme som før. Svaret, hun får tilbage på sine spørgsmål, er en hård lussing. Hun skal tie stille. Så lever hun længere, formaner lærerinden.

Der går ikke lang tid, fra Sareh Kongstad begynder sin genopdragelse på præsteskolen, til hun pludselig finder sig selv på tærsklen af et tvangsægteskab. Bejleren er en ti år ældre mand, og den nu 16-årige Sareh Kongstad, der for ikke mere end to år siden spillede håndbold i udkanten af Odense, bliver for en medgift og mod sin egen vilje giftet ind i et liv og et ægteskab, hun aldrig har ønsket sig.

Efter sin genopdragelse på præsteskolen i Qom, må Sareh Kongstad give afkald på den frihed, hun altid har haft. En frihed, hun i stedet udskifter med syv år i et land og et ægteskab, der ikke tilgodeser hendes rettigheder som kvinde; syv år, hvor negativ social kontrol og religiøse dogmer gennemsyrer alt i hendes hverdag.

Annonce

Syv år på flugt

I alle syv år, Sareh Kongstad boede i Iran, spillede hun troligt rollen som den dydige hustru. Hun undgik at gøre opmærksom på sig selv, og overtrådte aldrig de spilleregler, den negative sociale kontrol befalede, hun skulle leve efter. Men det var kun et skuespil. Under overfladen begyndte hun at lægge en tålmodig flugtplan.

Ved et held gav Sareh Kongstads svigerfamilie hende lov til at arbejde for en dansk virksomhed med afdeling i Iran. Arbejdet fik hun alene af den grund, at virksomhedens iranske leder havde familiære relationer til hendes svigerfamilie, som skulle opretholde en ærværdig facade for omverdenen.

Under Sareh Kongstads tid på præsteskolen i Qom blev hun opdraget i at opføre sig som underdanig og ærbar kvinde. Foto: Privatfoto

Arbejdet blev Sareh Kongstads redning. Langsomt begyndte hun at arbejde sig opad i virksomheden og gemte penge, hendes mand og svigerfamilie ikke kendte til. Pengene skulle hun bruge til at bestikke sig til en skilsmisse i retten, som hun ellers kun ville kunne opnå med sin mands samtykke.

Da Sareh Kongstad efter syv år havde tjent de penge, hun skulle bruge til sin skilsmisse, forlod hun Iran med det samme. Hverken hendes mand eller svigerfamilie nåede at få kendskab til hendes flugtplan, og på ikke mere end 48 timer lagde hun syv år med negativ social kontrol i Iran bag sig og stod igen i det Danmark, hun ikke havde set, siden hun forlod landet som teenager.

Serie: Når religion gør ondt

I nogle kulturer er religion så fasttømret en del af det at være menneske, at det næsten er utænkeligt at kunne eksistere foruden. Religion er for mange mennesker ikke kun en vejledning, til hvordan de kan leve, men en så integreret del af deres kulturelle og menneskelige identitet, at religionen bliver til en række dogmer, der dikterer, hvordan de skal leve.

I serien "De frafaldne - Når religion gør ondt" undersøger Fyens Stiftstidende konsekvenserne ved negativ social kontrol i religion og forsøger at nuancere debatten om og udvide den generelle forståelse af religion, social kontrol samt parallelsamfund- og kulturer i Danmark.

Lørdag kan du læse om Sareh Kongstad, der levede syv år i Iran i et tvangsægteskab baseret på negativ social kontrol.

Søndag fortæller Maria om sine oplevelser med negativ social kontrol og den turbulente overgang fra tro til eftertro i Jehovas Vidner.

Mandag uddyber religionsforsker Tim Jensen begreberne religion og kultur, og hvordan negativ social kontrol opstår i religiøse miljøer.

Annonce

Opgøret med radikal islam

Når Sareh Kongstad i dag ser tilbage på sine ungdomsår, beskriver hun sine oplevelser som en kamp uden lige; at hun gjorde det umulige, da hun trodsede de undertrykkende samfundsnormer i Iran.

På trods af den massive kontrol, hun var underlagt, udartede det sig alligevel sådan, at Sareh Kongstad gik med til et arrangeret ægteskab, da hun igen var tilbage i Danmark. Ægteskabet takkede hun ja til, fordi hun efter så mange år i en kontrollerende kultur ikke havde udviklet en forståelse for, hvordan hun skulle tilegne sig den frihed, hun i virkeligheden længtes efter. Denne gang blev hun gift med en muslimsk mand fra Umeå i Nordsverige, hvor hun levede yderligere syv år i negativ social kontrol, inden hun endegyldigt indså, at valget for hende stod mellem islam og retten til at bestemme over sit eget liv.

Men hun kan godt selv se paradokset, forklarer hun; hvordan kan man frivilligt falde tilbage i et liv og en række undertrykkende regler, man har brugt syv år på at flygte fra?

Hendes forklaring er, at man falder tilbage, fordi man ikke kender til andet. Fordi islam og kultur for muslimer ofte er så sammenflettet, at det næsten er umuligt at se sig selv og verden uden for religionen; også når den bliver undertrykkende.

- Radikal islam fortæller, hvem du er, og hvem du skal være. Muslimer siger, at islam altid er fredens religion, men i mine øjne er det ikke sandt. De bliver defensive, og der er altid et argument for, at religion ikke kan være et problem - men radikalisering og social kontrol starter hjemmefra. Man debatterer det ikke, stiller ikke spørgsmål, og tvinges i stedet ind i en kontrollerende tys-tys-kultur, forklarer Sareh Kongstad.

Sareh Kongstad uddyber, at hun ikke er ene om at opleve negativ social kontrol med religion som undskyldning. Hun sidder i dag som næstformand i Foreningen Frafalden for tidligere muslimer, hvor hun ofte modtager henvendelser fra kvinder, der står i situationer, der minder om hendes egen fortælling. Kvinder, som ikke ved, hvad de skal gøre, og hvor de skal gå hen uden for troen.

- Negativ social kontrol er tung vægt, der sidder på skuldrene af dig. Hvis man som muslim vil bryde med den, skal man for alvor gøre op med sig selv, hvad man vil i sit liv - og hvad man vil ofre for det. Det er det store problem ved at være født ind i islam. Man har ikke et liv uden for religionen at gå tilbage til, men skal skabe sig selv fra bunden, hvis man bryder ud.

Derfor mener Sareh Kongstad, at man i de muslimske miljøer i Danmark bør tage debatten op om tvang og negativ social kontrol for at komme radikalisering og parallelsamfund til livs.

Hun forklarer, at man altid bør have retten til at forlade et trossamfund, og at religiøse dogmer ikke skal have mulighed for at begrænse et menneskes ret til at bestemme over sit eget liv.

Foreningen Frafalden hjælper med tvivl på tro

Går man med tvivl på eller tanker om at forlade islam, kan man rette henvendelse til Foreningen Frafalden, der skaber netværk og fællesskab for eksmuslimer i Danmark.

Foreningen Frafalden tilbyder et rum, hvor man åbent kan vende sine tanker om tvivl og negativ social kontrol i islam, enten med ligesindede eller med eksmuslimer med lignende erfaringer. 

Foreningen Frafalden sikrer anonymitet ved henvendelse.

Foreningen Frafalden kan kontaktes på kontakt@frafalden.dk eller gennem foreningens Facebook-gruppe.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Hvad skulle jeg ellers gøre? Da Alan blev født lungesyg, købte Kenneth en tankstation til hans familie

Annonce
Annonce
Annonce
Nordfyn

Bogense Hotel lukker efter corona-udbrud: - Vi kunne slet ikke overskue, hvad det kunne udvikle sig til

Middelfart For abonnenter

Naboer til motorvej er endt i tvist med Vejdirektoratet: - Vi er villige til at gå i retten for det her

Fyn

Hun kæmper børnenes kamp. Derfor bør Sara Ekknud Windell være Årets Fynbo

Livsstil

Zoo-direktør i Odense tror på dyret i mennesket og ikke mennesket i dyret: - Hvis jeg ikke søgte jobbet, ville jeg ikke kunne leve med mig selv

Populært håndværkerfradrag fjernet fra næste års finanslov

Navne For abonnenter

41-årige Jens er enlig far, selvstændig og politiker: - Jeg var meget bange for at miste mig selv

Navne

Kirsten C. Fournaise er blevet opkøbt flere gange: 40-års jubilæum i Spar Nord Odense

Odense

Butiksejere raser over betalingsparkering: - Kommunen har trådt på os i årevis

Flertal finder penge til bedre forhold for fødende efter tre år

Odense

Landsby vil genoplive forladt købmand - lokale har givet over en kvart million: - Det er næsten ikke til at tro

Odense For abonnenter

Åbnede for seks år siden: Nu skal indfaldsvej i Odense bygges om for millioner

OB

Bashkim Kadrii: Det er det, jeg har efterlyst

Annonce