Annonce
Nyborg

Samlet byråd bag ny byplan

Socialdemokratiet siger nej til detailhandel på Lynfrostgrunden. Men ja til en tiltrængt forskønnelse af Nyborgs gamle bykerne. Foto: Kasper Riggelsen
Socialdemokratiet er klar til konstruktive forhandlinger med Venstre, Dansk Folkeparti og SF om en 66 millioner kroner dyr handleplan for Nyborgs bykerne.

Nyborg: Socialdemokratiet er imod at udvide bymidten, så den også kommer til at omfatte detailhandel på den såkaldte Lynfrostgrund i den østlige del af Nyborg.

Men det betyder ikke, at Socialdemokratiet vender ryggen til en handleplan, hvor der lægges op til en 66 millioner kroner dyr forskønnelse af den eksisterende bykerne.

Tværtimod.

Det fastslår socialdemokraternes gruppeformand i byrådet, Sonja Marie Jensen.

Den nye "Handleplan for Nyborgs Bykerne", som Fyens Stiftstidende kunne løfte sløret for i weekenden, er en udløber af den store strategiske udviklingsplan for Nyborg, et flertal i byrådet bestående af Venstre, Dansk Folkeparti og SF vedtog i marts.

Socialdemokratiet valgte af hensyn til detailhandlen i den eksisterende bykerne at sige nej.

Siden har partiet ikke været en del af byudviklingsplanens styregruppe og har derfor heller ikke haft noget indflydelse på den handleplan for Nyborgs gamle bykerne, styregruppen har udarbejdet.

Annonce

Klar besked

Men med en klar besked fra Socialdemokratiet om opbakning til "Handleplan for Nyborgs Bykerne", er det et samlet byråd, der står bag den.

Sonja Marie Jensen understreger således, at Socialdemokratiet vil gå konstruktivt til værks i forhandlingerne om den ambitiøse byplan og de 66 millioner kroner, det vil koste at realisere den

- Vi er meget positivt stemt over for rigtig mange af handleplanens projekter. Og vi har hele tiden sagt, at vi deltager konstruktivt i drøftelserne om alle de projekter, der følger af den strategiske byudviklingsplan. Vi ønsker bare ikke at ødelægge den synergi, der er i vores eksisterende bymidte, ved at udvide med detailhandel på Lynfrostgrunden, tilføjer hun.

Nyborgs borgmester, Kenneth Muhs (V), ser frem til de kommende budgetforhandlinger om den store handleplan for bykernen.

- Nu skal vi have prioriteret de 23 projekter i planen. Og hvad Socialdemokratiets deltagelse i arbejdet i styregruppen for den strategiske byudvikling angår, står døren fortsat fuldstændig åben, tilføjer han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];