Annonce
Gear

Samlet bilsalg holder kursen

Den evige topscorer Peugeot 208 ligger stadig højt som nummer tre, selv om en ny model er lige om hjørnet. Foto: Peugeot
Efter store udsving og et afdæmpet forår ligger bilsalget i første halvdel af året stabilt. Nissan Qashqai er den mest solgte bil i halvåret, mens Tesla Model 3 for alvor rykkede i juni.

Store bølgeskvulp, men i sidste ende et stabilt salg. Sådan kan udviklingen over antallet af nyindregistrerede personbiler i årets seks første måneder beskrives. Her blev der sammenlagt solgt omkring 122.000 biler, hvilket er en stigning på cirka 1 pct. i forhold til samme periode i fjor.

Salget bar præg af den store aktivitet frem til, at den bebudede afgiftsstigning i foråret blev aflyst. Derfor var salget stort i årets første måneder og har været mere afdæmpet resten af tiden, inklusive juni.

Gunni Mikkelsen, som er direktør hos De Danske Bilimportører, sætter tingene i perspektiv.

- På grund af forventninger om stigende priser i april i forbindelse med de planlagte og senere udskudte regler for måling af bilernes brændstofforbrug, WLTP, valgte flere bilkøbere at foretage deres bilkøb i årets første kvartal. Bilsalget har dermed været præget af en del udsving i årets første seks måneder. Det er et godt eksempel på, at bilsalget er meget følsomt over for ændringer i priserne og politiske uroligheder, siger Gunni Mikkelsen.

Han forventer dog, at salget vil have pænt med fart på i slutningen af året, fordi der vil være fokus på at få udskiftet mange af bilerne til en ny og grønnere vognpark.

Annonce

Bilsalget i første halvår

1.Nissan Qashqai 4.121

2.Citroën C3 3.871

3.Peugeot 208 3.537

4.VW Polo 3.402

5.Renault Clio 3.121

6.Toyota Yaris 2.827

7.VW Golf 2.722

8.Skoda Octavia 2.709

9.Ford Focus 2.503

10.Citroën C1 2.313

11.Toyota Aygo 2.258

12.Skoda Fabia 2.238

13.Skoda Citigo 2.038

14.VW Up 2.054

15.Ford Fiesta 1.954

16.Mercedes C-klasse 1.838

17.VW Passat 1.796

18.VW T-Roc 1.740

19.VW Touran 1.711

20.VW Tiguan 1.698

Kilde: De Danske Bilimportører

Qashqai i front

Første halvårs absolutte bestseller er den høje Nissan Qashqai, som er afsat i 4.121 eksemplarer. Den er fulgt af Citroën C3, som har solgt 3.872 biler og lander et mulehår foran den evigt populære Peugeot 208, der ender på tredjepladsen med 3.537 biler.

Det er dog ingen hemmelighed, at Interdan, som i mange år har importeret Peugeot, har gjort det til et kendetegn at køre konstante udstyrs- og priskampagner. Den strategi blev videreført, da importøren for nogle år siden overtog importen af Citroën, og den har tilsyneladende givet pote for visse modeller. Opel, som kom med under Interdans vinger i 2018, har også haft en række slagnummer-kampagner det seneste års tid, blandt andet på Astra. Men ikke med helt samme effekt.

Det mest populære bilmærke i første halvår er dog VW, som med 16.800 biler ligger massivt foran Peugeots 10.100 biler. VW har dog også hele paletten med og er typisk højt placeret med såvel Polo som Golf, mens Up, Touran, Tiguan, T-Roc og Passat også sælger godt, og lur os, om den nye T-Cross ikke også dukker op, når først fabrikken igen kan levere. I juni er det Renault Clio, Nissan Qashqai og VW Polo, som besætter de tre første pladser.

Tesla Model 3 rykker

Som noget usædvanligt er der også en elbil med her. Den elektriske Tesla Model 3 lander med et salg på 434 eksemplarer nemlig helt oppe på en fjerdeplads. Med et samlet salg på omkring en snes tusinde biler i juni, hvor Clio som nummer 1 afsatte 749 stk. er det som nævnt dog også en af de mere gennemsnitlige måneder med pil nedad. Her slår det tydeligere igennem, når der kommer store leverancer af bestemte modeller som for eks. Tesla Model 3. Der er dog ingen tvivl om, at den længe ventede elbil har fået godt fat.

Citroën C3 er godt i feltet takket være kampagner, og den franske minibil blev periodens anden mest solgte bil, lige foran snuden på fætteren, Peugeot 208. Foto: Christian Schacht
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce