Annonce
Erhverv

Salget af elbiler er firedoblet i 2019 og slår rekord

Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Der er solgt rekordmange elbiler i Danmark i 2019. Det samlede antal solgte personbiler slår også rekord.

Danskerne har købt rekordmange elbiler i 2019. Hele sidste år er der blevet solgt 5524 elbiler i Danmark. Det er fire gange flere solgte elbiler end i 2018.

Salget af elbiler i Danmark i 2019 slår samtidigt rekorden fra 2015.

Det viser tal fra Motorstyrelsens datakørsel og De Danske Bilimportørers registreringer.

Den store stigning i salget skyldes især, at udbuddet af elbiler i Danmark er blevet væsentligt større, men også at klimaet har fået stort fokus under valgkampen i foråret.

Det mener Gunni Mikkelsen, der er direktør i brancheorganisationen De Danske Bilimportører.

- Udbuddet af elbiler i 2019 har nærmest været dobbelt så stort som året før, og det har en meget stor rolle at spille, når danskerne skal vælge bil.

- Men selvfølgelig har det også meget at gøre med, at der har været så stort fokus på klima i det forgange år, hvor der var klimavalg og fokus på en mere miljørigtig måde at køre på, siger han.

Det er en salgsrekord fra 2015, der nu er blevet slået. Den gang blev der solgt 4310 elbiler på et år.

Men i 2015 var der tale om hamstring af elbilerne, før der blev indfaset afgifter på dem fra 1. januar 2016, understreger Gunni Mikkelsen.

- Det var særligt i de sidste måneder af 2015, at der var en stor stigning i salget af elbiler. Det skyldtes ganske enkelt, at der lå afgifter og ventede ved årsskiftet, siger han.

Gunni Mikkelsen peger på, at en lignende effekt kan have gjort noget for det rekordhøje salg af elbiler i 2019.

Der var i finanslovsudspillet lagt op til, at registreringsafgifterne på elbiler skulle stige i 2020, men det blev taget af bordet igen.

Alligevel mener Gunni Mikkelsen, at det kan have betydet, at nogle danskere ville ud og købe en elbil inden de nye regler ville være trådt i kraft.

Gunni Mikkelsen forventer en stor stigning i salget af elbiler i de kommende ti år.

- Om ti år vil vi se et samlet salg af elbiler på mellem 30 og 40 procent. Og det er nødvendigt, for at bilindustrien kan nå klimamålene om CO2-udslip for biler, siger han.

Også det samlede salg af personbiler solgt i Danmark i 2019 er det højeste antal for et kalenderår nogensinde.

Der blev solgt 225.594 personbiler sidste år, hvilket er en stigning på 3,3 procent fra 2018.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Uddannelse. Snobberiet når nye højder

Synspunkt: Der er tilsyneladende ingen grænser for, hvor langt man vil gå for at fastholde de unge og deres forældre i vildfarelsen om, at gymnasiet er den eneste vej at gå, hvis man vil have et langt og godt arbejdsliv. Det seneste eksempel kom her i avisen den 21. januar, hvor gymnasielæreren Ulf V. Olsen udbredte sig om ”farerne” ved at vælge en erhvervsuddannelse frem for at gå i gymnasiet. Det er forståeligt nok, at han gør, hvad han kan for at beholde sit job som lærer. Vi ville bare ønske, at det blev gjort ved at styrke kvaliteten og relevansen af undervisningen på gymnasierne i stedet for ved at sprede og forstærke fordommene om erhvervsuddannelserne. Først og fremmest er det ganske enkelt faktuelt forkert, når det påstås, at stort set lige mange unge vælger henholdsvis gymnasier og erhvervsskoler. I 2019 valgte hele 72 procent af de elever, der forlod grundskolen, at søge ind på gymnasiet som førsteprioritet, mens kun 20,1 procent satte kursen mod erhvervsuddannelserne. Samtidig får Ulf V. Olsen det til at lyde som om, at stort set alle gennemfører de gymnasiale uddannelser, selv om Danske Gymnasiers egne tal viser, at gennemførselsprocenten svinger fra 85 på STX til 67 på HF. På erhvervsuddannelserne gennemfører 80 procent ifølge Undervisningsministeriet grundforløbet. Og selv om der også er et (for stort) frafald efterfølgende, så har erhvervsskolereformen haft en positiv effekt. Derudover kan man jo nævne, at en erhvervsuddannelse er den direkte vej ud på arbejdsmarkedet, mens mere end hver femte student stadig ikke er kommet i gang med en videregående uddannelse 27 måneder efter den sidste eksamen – og hvad er studenterhuen så egentlig værd? Vi ser også, at rigtig mange studenter vælger efterfølgende at tage en erhvervsuddannelse. På elektrikeruddannelsen har hele 25 procent af eleverne faktisk gennemført en gymnasial uddannelse, og andelen af elever, som har en delvist gennemført gymnasial uddannelse, er også høj. Det kunne måske være en indikation af, at deres valg af gymnasiet i første omgang ikke var det rigtige, og at de i stedet var på udkig efter en mere praktisk orienteret uddannelsesvej. Det er rigtigt, at man på nogle erhvervsuddannelser stadig har udfordringer med at skaffe det nødvendige antal lærepladser, men billedet er ikke sort/hvidt. En række uddannelser (bl.a. de tekniske uddannelser indenfor fx el, vvs og industri) har de senere år således sat nye rekorder for antallet af indgåede uddannelsesaftaler, samtidig med at man som elev allerede begynder at tjene penge under uddannelsen i stedet for at skulle sætte sin lid til en beskeden, statsunderstøttet SU-udbetaling. Alle eksperter er enige om, at behovet for faglærte blot vil blive større de kommende år. Derfor holder Ulf V. Olsens skræmmebillede af en jobverden med stor jobusikkerhed for unge med en erhvervsuddannelse ikke. Og slet ikke når man sammenligner med, at cirka hver femte akademiker ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd stadig står uden arbejde 26 uger efter færdiggjort uddannelse. Kigger man på lønsedlen, er der også god grund til at vælge en erhvervsuddannelse. I hvert fald viser tal fra henholdsvis UddannelsesGuiden og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at man som eksempelvis elektriker eller vvs’ere både får en højere startløn og over et helt liv tjener mere end mange med en akademisk uddannelse. Både for elektrikere og vvs’ere er den månedlige startløn i gennemsnit på 27.000-28.000 kroner efter endt uddannelse, mens man med en længerevarende videregående uddannelse som designer får cirka 20.500 kr. og med en universitetsuddannelse i filosofi kan se frem til en startløn på cirka 21.700 kr. Igen er der naturligvis forskelle på de enkelte fag, men tallene viser under alle omstændigheder, at tingene ikke er så entydige, som gymnasielæreren får det til at virke. Som en sidste ”trumf” leverer han fordommen om, at livet som faglært er præget af fysiske nedslidning, som gør dig gammel før tid. Et argument, der er udtryk for et stærkt forældet virkelighedssyn. Den moderne håndværker og tekniker har i dag adgang til et væld af hjælpemidler, der sikrer, at den fysiske belastning holdes på et minimum, så man kan se frem til et langt og sundt arbejdsliv – og så sundt er det altså heller ikke at sidde på en kontorstol og stirre ind i en computerskærm dag ud og dag ind. Vi siger ikke, at alle skal vælge gymnasierne fra. Men vi ønsker en mere ligeværdig prioritering af de uddannelsesvalg, den næste generation præsenteres for, når livet efter folkeskolen venter. Det stiller krav til både de unge selv, deres forældre og ikke mindst uddannelsesvejlederne. I den sammenhæng er der ikke brug for et unuanceret mørkesyn i forhold til erhvervsuddannelserne og de mange muligheder, de åbner … heller ikke for at understøtte gymnasielærernes jobsikkerhed.

Sydfyn For abonnenter

Problemer på hotel kom bag på bestyrelse og ejer: - Der er ikke er nogen, der har fortalt os det

Annonce