x
Annonce
Biler

Salget af brugte biler lægger kraftigt fra land

Firmabil-bestselleren, VW Passat, stadig er af de mest søgte brugte bilmodeller. Foto Jonas Ahlstrøm
Januar bød på det højeste antal brugtbilhandler for årets første måned siden 2016. Analytiker forudser, at den store efterspørgsel vil fortsætte.

Der blev skrevet slutsedler på usædvanligt mange brugte biler i januar. Her kom der nye nummerplader på lidt over 47.000 biler.

Til sammenligning lå salget af nye biler med små 19.000 styk under niveauet for januar i 2019, hvor det dog også var kunstigt opskruet på grund af frygt for bebudede afgiftsstigninger.

Ifølge Bilbasen er det den bedste start på året siden 2016. Samtidig er priser og liggetider lave. Det store salg kommer efter ni måneder med konstant fald i priserne på de brugte biler, og det er usædvanligt, at brugtbilsalget stiger, på trods af, at nybilsalget falder. De to ting plejer nemlig at følges ad.

Der er flere årsager til, at der nu for alvor er kommet gang i salget af de brugte biler, lyder det fra Jan Lang, der er analytiker på Bilbasen.

- Det har været en bemærkelsesværdig god start på året for brugtbilsmarkedet, som begyndte allerede i de sidste to uger af december, der ellers traditionelt er en måned med relativt lav aktivitet. Starten af februar ser rigtig fornuftig ud ligesom vigtige nøgletal som liggedage og pris. Meget tyder på, at tendensen vil fortsætte, siger Jan Lang.

Annonce

Her er de hurtigst omsættelige biler

1. VW T-Roc: 34

2. Mercedes A-klasse: 34

3. Volvo V40: 35

4. VW T-Cross: 35

5. Hyundai i10: 36

6. Tesla Model S: 37

7. Dacia Logan: 37

8. VW Up: 38

9. VW Golf VII: 38

10: Nissan Juke: 39

Antal liggedage i gennemsnit - Kilde: BilbasenSuv-modellerne i alle størrelser er den mest søgte biltype, men også praktiske familiebiler som stationcars ligger højt, færre sigter dog efter mikrobiler. På suv-fronten er Nissan Qashqai mest populær, mens Ford S-Max er den mest søgte MPV. De mest søgte bilmodeller er BMW 3-serie, VW Golf VII og VW Passat.

En bil er i gennemsnit til salg i 66 dage, mens de mest populære biler over en kam bliver solgt på 50 dage. De hurtigst omsættelige bliver solgt på bare 34 dage.

De store årgange kommer ud

- Vi har fået de store årgange, hvor der blev solgt mange nye biler, ud som brugte. Udbuddet er for alvor vokset siden februar 2019, og der er et stort udvalg på alle hylder. Samtidig er købekraften stor, mens priserne nu har stabiliseret sig, siger Jan Lang.

Han peger på, at mange potentielle bilkøbere har fulgt markedet og vurderet, at tiden er rigtig nu, fordi priserne er attraktive.

Jens Nyholm, der er cheføkonom i Spar Nord, uddyber:

- Det er klart, at når vi oplever en længere periode med prisfald, vil vi på et tidspunkt nå et niveau, hvor efterspørgslen på de brugte biler igen vil stige, og det spiller ind på antallet af transaktioner. Dermed ikke sagt, at salget af brugte biler har ligget på et lavt niveau indtil nu. Vi skal stadig huske på, at bilmarkedet helt overordnet er på et ekstremt højt niveau, også selv om nyvognssalget er gået tilbage i januar sammenlignet med sidste år, forklarer Jens Nyholm og fortsætter:

- Den positive økonomiske udvikling de seneste mange år med stigende beskæftigelse, reallønsfremgang kombineret med en række afgiftsændringer, der har gjort det billigere at være bilejer, har betydet, at målgruppen for bilkøb er blevet udvidet betragteligt. F.eks. har langt flere singler i dag bil til rådighed, mens også de unge i stigende grad prioriterer friheden ved egen bil.

Nyere biler trækker

Danskerne går primært efter nyere brugtbiler fra 2015 og frem.

- Det handler både om miljøbevidsthed og sikkerhed, siger Jan Lang fra Bilbasen.

Han ser ikke en bevægelse væk fra diesel frem for benzin. Men når folk vælger diesel, går de efter de nyeste modeller med de forskellige euro 6-standarder i motorer.

- Mens interessen for særligt de gamle dieselbiler falder, stiger den til gengæld markant for brugte biler under fire år, der matcher den komfort, det lave brændstofforbrug og moderne teknologi som vejbaneassistent og baksensorer, der topper efterspørgslen på dagens bilmarked. I løbet af 2019 steg antallet af transaktioner for brugte biler på under fire år således med cirka otte procent, siger Jan Lang

I de seneste år har der konstant været nye rekorder for nybilsalget. Det betyder, at der i dag er omkring en halv million flere biler på de danske veje end for 10 år siden. Den udvikling har været drevet af en eksplosiv udvikling i nyvognssalget, og netop de mange nye biler kommer til at spille en afgørende rolle for brugtbilssalget de kommende år, mener analytikeren.

- Brugtbilsmarkedet er typisk et spejl af, hvad der skete på nyvognsmarkedet for tre til fem år siden, og derfor kan vi godt forvente, at salget af brugte biler går nogle rigtig positive år i møde, mener, Jan Lang.

Ford S-Max er populær blandt børnefamilierne og er den mest søgte MPV. Foto: Jonas Ahlstrøm
Mange har kig på en suv, og Nissan Qashqai er klart den mest søgte. Foto: Jonas Ahlstrøm
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Coronavirussen vil forandre dansk politik

I Danmark har vi – heldigvis – en politisk tradition for, at vi rykker sammen, når det gælder. Således kunne Folketinget på tværs af partiskel i et højt tempo og uden det sædvanlige politiske fnidder vedtage de nødvendige tiltag. Hvad enten det var omfattende og nødvendige tiltag på sundhedsområdet, forbud mod større forsamlinger eller en historisk stor økonomisk kompensation til ansatte og virksomheder, der er ramt af Coronaen. Også fagbevægelsen og arbejdsgiverne har med indgåelsen af en trepartsaftale, der spænder et sikkerhedsnet ud under rigtigt mange lønmodtagere og mange virksomheder vist, at de er parate til at tage ansvar i denne svære situation. Men det er ikke slut endnu, og der bliver brug for flere tiltag. Både for at håndtere sundhedssituationen, men også for at sikre, at de alt for mange virksomheder, der af den ene eller anden årsag ikke bliver hjulpet af de vedtagne hjælpepakker, kan få den fornødne hjælp. Når denne coronakrise er drevet over, er der behov for samarbejder på tværs af partiskel. Til den tid vil dansk politik være forandret. Vi vil stå med en kæmpe regning, som vi endnu ikke kender, og som skal samles op. Det kommer til at kræve politisk mod og vilje. Hvordan sikrer vi de rette politiske rammer, økonomisk vækst og dermed en fortsat høj beskæftigelse? Og hvordan får vi de mange tusinde mennesker, der i disse dage bliver afskediget eller sendt hjem, tilbage på arbejdsmarkedet? Der er mange spørgsmål, der kræver politisk handling og samarbejde i Folketinget. I den første tid af coronakrisen har Folketinget vist vilje til samarbejde, men hvor længe vil det vare ved? Vil vi se ydrefløjene grave sig ned, som vanen forskriver? Og hvad med regeringens parlamentariske grundlag – herunder ikke mindst Enhedslisten og SF – vil de have modet til også at træffe upopulære beslutninger? Der må gøres ofre i tiden efter, og det er ikke givet, at Arne får lov til at komme tidligere på pension, eller at vi kan afsætte ubegrænset med penge til klimaet, hvis pengene ikke er der. For mig at se er løsningen klar: Et tæt samarbejde mellem S-regeringen og Venstre om en omfattende plan, der skal få Danmark tilbage på sporet. En plan, der rækker mange år frem – også til efter næste folketingsvalg. De to partier har flertal tilsammen og har for mig at se en forpligtigelse til at træffe de nødvendige politiske beslutninger for at bringe Danmark sikkert videre. Coronavirussen har derfor forandret dansk politik her og nu men så sandelig også på lang sigt.

Annonce