Annonce
Mad og drikke

Sagen er bøf med Jamies “Grønt”

"Grønt" af Jamie Oliver. Foto: David Loftus
Jamie Olivers 26. kogebog, “Grønt”, indeholder udelukkende vegetarretter. Jeg gik på opdagelse i den for at se, om jeg kunne finde inspiration til at spise kødfrit i en uge. Spoileralert: Det kunne jeg.
Annonce

Syv dage uden kød. Det var udfordringen, jeg gav mig selv. Det er samtidig præmissen for denne anmeldelse af Jamie Olivers seneste bog, “Grønt”.

Nu er det ikke sådan, at jeg partout skal have rødt kød til samtlige aftenmåltider. Hjemme hos os spiser vi mest fisk og kylling. Jeg vil tro, at vi allerede har en enkelt kødfri dag om ugen - oftest i form af en grøntsagssuppe af en eller anden slags. Men jeg har aldrig prøvet at gå all in og kun lave vegetarretter en hel uge.

Jeg indrømmer blankt, at jeg havde mine forbehold, da jeg hørte, at Jamie Oliver havde udgivet en ny kogebog. Hvad skal vi med endnu en kogebog fra kendiskokken? Er 25 ikke nok? var mit retoriske spørgsmål.

Skal jeg selv give svaret, er det et klart og rungende nej. Jeg kender ikke alle de tidligere kogebøger fra Jamie Olivers hånd. Det er muligt, at der er et par, som er gået i glemmebogen, men “Grønt” vil jeg på ingen måde undvære.

Om bogen

Titel: Grønt

Forfatter: Jamie Oliver

Forlag: Lindhardt og Ringhof

Originaltitel: Jamie's Veg

Sider: 320

Vejl. pris: 299,95 kroner

Annonce

Mad med fylde

Alle retterne i bogen er inddelt i kategorier. Den første er karry- og gryderetter. Jeg lagde ud med en blomkåls-tikka masala. Ingredienslisten er lang, men stort set alle ingredienser kan købes i supermarkedet, og selve retten er ikke så kompliceret.

Der er dog også retter, som for eksempel fyldte karry-auberginer, hvor man må improvisere lidt i forhold til beskrivelsen, når man ikke kan finde de specielle, små, indiske auberginer fra ingredienslisten, men man kan sagtens få et fint resultat med almindelige auberginer.

Der er også opskrifter, der skyder helt forbi, som for eksempel hjemmelavede baked beans, der slet ikke faldt i min smag. Og jeg elsker ellers baked beans.

Alt i alt er der dog flere retter i hver af kategorierne, som ser spændende ud, og som jeg kommer til at lave. Kapitlet med hyggesnacks kommer jeg helt sikkert til at vende tilbage igen og igen.

Før registret er der et par kapitler med tips og tricks om ernæring, hvor man blandt andet kan hente viden om, hvordan man skaber balance i sin kost. Til samtlige opskrifter er der et næringsskema med information om, hvor mange kalorier samt hvor meget fedt, proteiner og kulhydrater der er i de enkelte retter.

Jamie Oliver er ikke bange for at bruge ost, nødder og andre fede sager for at få noget fylde og struktur i retterne. Det betyder, at der ikke er tale om slankeretter. Det er retter med fuld skrald på smagen. I hvert fald de retter, jeg kastede mig over.

Fra lørdag til lørdag savnede jeg på ingen måde kød, og jeg tog endda søndagen med, fordi der var rester. Jamie Olivers “Grønt” er kommet op på tallerkenhylden i vores køkken og en bog, som vil blive brugt flittigt fremover.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydfyn

Brand i bil på Svendborgsundbroen

Middelfart For abonnenter

Laveste pris er ikke altid vejen til succes: Vognmandsfirma laver rekordoverskud med gamle dyder som faglighed og fleksibilitet

Annonce