Annonce
Indland

S-veteran: Brug af nødspor vil være ren gift for Fyn

Den mangeårige centrale trafikpolitiker, Poul Andersen (S) mener, at inddragelse af nødsporet vil ske på bekostning af en reel, permanent udvidelse af motorvejen. Foto: Vibeke Volder

Tidligere transportordfører for Socialdemokraterne advarer mod at inddrage nødsporet for at lette presset på Fynske Motorvej. Det vil betyde, at det tredje spor bliver udskudt i mange år, vurderer han.

Det tredje spor på Fynske Motorvej vil blive udskudt i mange, mange år og komme helt nederst i bunken af infrastrukturprojekter, hvis der etableres en hurtig løsning med at ombygge nødsporet til kørsel i myldretiden.

Det mener den tidligere mangeårige socialdemokratiske transportordfører, Poul Andersen.

- Det vil være ren gift, og det fynske erhvervsliv, borgmestre og den kommende E20-komité skal holde fast i, at der er vedtaget en anlægslov for udbygning af Fynske Motorvej med et egentlig tredje spor, siger han.

Det er den fynske klima- og energiminister Lars Chr. Lilleholt (V), der har argumenteret for, at presset på Fynske Motorvej er så stort, at der i denne regeringsperiode bør sættes penge af til at forstærke nødsporet, så det på den korte og mellemlange bane kan bruges som et tredje spor.

Annonce

- Det er fint, at Lilleholt spiller ud med det, hvis det er en del af et taktisk spil for at få fokus på motorvejen. Sådan gjorde vi også, da vi ville have motorvejen til Svendborg. Her var det den socialdemokratiske trafikminister Sonja Mikkelsen, der ville nøjes med en motortrafikvej. Den løb vi så med på, indtil vi fik tydeliggjort for alle, at behovet var meget større, fortæller Poul Andersen.

- Men Fynsk Erhverv og fynske borgmestre går jo også ind for inddragelse af nødsporet, hvis der for eksempel bliver sat årstal på en etablering af et egentlig tredje spor?

- Ja, men du kan ikke lave en forpligtende aftale. Det er naivt at tro på. Der vælges hele tiden nye politikere, og beslutninger kan laves om, siger den tidligere mangeårige trafikordfører.


Vær med i kampen

Skriv et postkort til din politiker


Klik på billedet herover og udfyld et digitalt postkort, hvor du fortæller, hvorfor du har brug for det tredje spor. Så viderebringer vi din begrundelse til de ansvarlige politikere i Folketinget. Du kan også dele postkortet på Facebook for at vise andre, at du er med i kampen for et tredje spor.

Sæt et klistermærke i bagruden


Støtter du kampen for et tredje spor på Fynske Motorvej, kan du vise det ved at sætte et klistermærke i bagruden på din bil. Du kan gratis hente mærkatet på et af Fyens Stiftstidendes kontorer.

Tips os om uheld/kø


For at vise, hvor meget vi har brug for det tredje spor, har vi på Fyens.dk lavet en alarm. Vi starter alarmen hver gang, der er kø eller uheld på Fynske Motorvej. Så bilister bliver advaret, og så politikerne ikke kan undgå at se, hvor slemt det står til på motorvejen. Klik på billedet herover og tip os, når den er gal på E20.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce