Annonce
Faaborg-Midtfyn

S-politiker i debat om fritidscenter: Så skulle den udregning vist være på plads, Bo Andersen

Som svar på Bo Andersens læserbrev den 9. juli 2019.

Kære Bo Andersen,

Jeg har med interesse læst dit indlæg i Fyens Stiftstidende, der indeholder en direkte opfordring til mig.

Jeg har udtalt til avisen, at vi i den socialdemokratiske gruppe har stemt for at bevillige det samme procentvise ekstraordinære tilskud til Midtfyns Fritidscenter som til Forum Faaborg, hvilket jeg naturligvis gerne vil redegøre for.

Den 11. juni 2019 blev det besluttet på et møde i kommunalbestyrelsen, at Forum Faaborg udgår af halmodellen, at den udarbejdede samarbejdsaftale indgås, og at der tildeles et ekstra driftstilskud på 400.000 kr. i 2019. Beløbet er ud over det i forvejen bevilligede beløb på 4.976.124 kr. Dette svarer til et ekstra driftstilskud på 8,03 % for 2019.

Den 24. juni besluttede et flertal i kommunalbestyrelsen at bevillige et ekstraordinært driftstilskud til Midtfyns Fritidscenter på 600.000 kr., svarende til 8,9 % af det fastsatte tilskud i 2019 på 6.684.672 kr.

Så skulle den udregning da vist være på plads.

Vi, i den Socialdemokratiske gruppe, har et stort ønske om at have velfungerende fritidscentre i såvel Ringe som i Faaborg, og det er vi villige til at gå langt for.

Det er forståeligt, at der er et stort ønske blandt borgerne om at vide, på hvilket grundlag vi træffer vores beslutninger i kommunalbestyrelsen. Det er dog en stadig afvejning, hvor mange detaljer der skal med, når der er hensyn at tage af personlig eller økonomisk karakter. I dette tilfælde er der behov for ro omkring de igangværende forhandlinger med kurator, hvilket er grunden til, vi er lidt tilbageholdende med oplysningerne.

Annonce
Anstina Krogh er nyvalgt gruppe formand for socialdemokraterne i Faaborg-Midtfyn. Arkivfoto: Kim Rune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce