Annonce
Odense

S-ordfører i kødet på letbane-kritikere: Har ikke sat sig ordentligt ind i tingene

Socialdemokraternes ordfører i byrådet Tim Vermund går nu i modoffensiv mod alle kritikere af letbanen, som han mener, der er alt for mange af. Han mener, kort sagt, at kritikerne mangler at forstå nogle ting - ellers ville de ikke være imod projektet.Foto: Kim Rune
I et større interview langer Tim Vermund, politisk ordfører for Socialdemokratiet, ud efter letbanens mange kritikere. Han mener, at letbanemodstanderne "ikke har sat sig ordentligt ind i tingene", men erkender også sit eget ansvar: - Vi politikere har ikke har været gode nok til at få forklaret, hvor god en idé, det er, siger han.

Kritikken af Odenses kommende letbane er taget til i styrke, og tonen er hård og konspirationsteoretisk. Både på sociale medier, på de borgermøder om udfordringer med den kommunale økonomi, der for nylig har været afholdt, og i denne avis' debatspalter.

Det mener i hvert fald politisk ordfører for Socialdemokraterne i Odense, Tim Vermund, som nu tager til genmæle på letbanens vegne. For han mener, at debatten så at sige er ved at køre af sporet i så høj en grad, at det nu ansporer ham til at gå i ringen for at forsvare projektet.

- Jeg synes efterhånden, der er ved at være en stemning i byen af, at alt er letbanens skyld, og alle har fokus på de negative elementer og på, hvad den koster. Men alt for få har fokus på det positive og på, hvor meget den giver til byen, siger Tim Vermund.

Men er det ikke fair nok at kritisere projektet, hvis man synes, at letbanen er en dårlig idé?

- Jeg kan næsten kun tro, man kan synes, det er er en dårlig idé, hvis man ikke har sat sig ordentlig ind i tingene.

Annonce

Vermunds plusser

Spørger man Socialdemokratiet og Tim Vermund, så er der flere plusser ved at anlægge letbanen - både etape 1 og 2:

1. Med 1000 flere biler om året i Odense bliver der pladsnød på vejene. Derfor skal odenseanerne over i letbanen, der kan have tre gange så mange passagerer i et togsæt som i en bybus.

2. Letbanen skaber sammenhæng i byen, der ellers risikerer at blive skævvredet, fordi megen udvikling med Nyt OUH og campus foregår i Odense SØ.

3. Den skaber beskæftigelse og investeringer i byen. Etape 2 er også afgørende i forhold til at tiltrække investorer til byomdannelsen af Vollsmose.

4. Den er samlet set bedste løsning i forhold til eksempelvis BRT-busser (særlige elbusser red.). Busserne udløser ikke en statslig medfinansiering og letbaneudstyret har en længere levetid.

Kollektiv transport koster

En sådan udmelding om, at modstanderne ikke har sat sig godt nok ind i tingene, kan let opfattes som en direkte provokation. Men det afviser Tim Vermund, der dog godt selv kan høre, at det lyder lidt spidst og tilføjer et lille "undskyld", efter han har sagt det på den måde.

Men så alligevel står han fast, for han mener, det er vigtigt at få sagt, at der altså er mange positive ting ved letbanen, som modstanderne i hans optik totalt overser. Der er kort sagt brug for, at nogen af de, som har været med til at træffe beslutningen, offentligt erklærer deres kærlighed til letbanen.

- Nogen kan synes, jeg er en idiot, fordi jeg mener noget andet end dem. Men jeg tror faktisk, at langt det meste modstand skyldes, at man ikke har alle perspektiver med omkring, hvad letbanen skaber for byen, mener han.

Konkret peger Tim Vermund på syv fordele ved letbanen (se faktaboks), herunder at den gavner klimaet, formindsker trængsel og skaber job og sammenhæng i byen.

Men hvad med de ulemper, kritikerne påpeger? For eksempel at den årlige udgift til kollektiv transport for Odense Kommune er beregnet til at stige fra 138 mio. kroner til 172 mio. kroner det første år, når letbanen kører?

Men hvis man mener, at de millioner bedre kunne være brugt på noget andet, er det så ikke helt ok at ytre det?

- For det første: Hvis vi skal lave en grøn omstilling, og hvis vi skal lære at transportere os på en anden måde, så kommer det til at koste noget. Offentlig transport koster. Og hvis du ikke indregner den byudvikling, de job og de skatteindtægter, letbanen giver, så er det klart, det kan fremstå dyrt. Min pointe er bare, at hvis du medregner alle de positive ting, så kan det godt betale sig.

Tim Vermund har spurgt borgmesterforvaltningen om jobeffekten og har fået det svar, at letbanens samlede beskæftigelseseffekt er på 2800 job eller mere.

Afviser butikslukninger

Et andet kritikpunkt, der ofte rejses af modstanderne af letbanen, går på de omkostninger, projektet har haft for nogle af de erhvervsdrivende langs letbaneruten.

Kritikerne vil sige, at der er butikker, som er lukket, og mennesker, som har mistet deres livsværk. Hvad med den omkostning?

- Jeg tror, der er mange faktorer, der har haft betydning for, at nogle butikker har haft det svært. Og jeg tror, at letbanen har fået lidt for meget af skylden. Hvad med nethandel? Hvad med, at supermarkederne alle sammen har fået bake off-brød, siger Tim Vermund med henvisning til bageriet på Hauges Plads i Bolbro, som direkte har givet letbanen skylden for en markant faldende omsætning.

Du anerkender slet ikke, at der er butikker, som har måtte lukke på grund af letbanebyggeriet?

- Jeg vil sige, at man i hvert fald ikke entydigt kan skyde alt skylden på letbanen.

Så svaret er "nej", det anerkender du ikke?

- Ikke som enkeltstående årsag, nej.

Socialdemokraternes ordfører i byrådet Tim Vermund går nu i modoffensiv mod alle kritikere af letbanen, som han mener, der er alt for mange af. Han mener, kort sagt, at kritikerne mangler at forstå nogle ting - ellers ville de ikke være imod projektet.Foto: Kim Rune

Faste planer for etape to

Tim Vermunds kamp er ikke rettet mod noget enkelt parti, da hele byrådet slutter op omkring letbanens etape et.

Han ønsker at imødegå al den kritik, der fremsættes af almindelige odenseanere og andre på Facebook og i debatsammenhæng. Vermund afviser, at han blot skaber endnu mere modstand med de budskaber, han nu står frem med.

- Hvis man politisk mener noget, så er man også nødt til at stikke næsen frem. Og jeg håber meget på, at jeg kan være med til at få vendt lidt af den stemning, som jeg synes er ved at være for voldsom, siger han og vedkender sig sit eget ansvar.

- Vi politikere har ikke har været gode nok til at få forklaret, hvor god en idé, det er.

Er du ude og gøde jorden for etape to af letbanen?

- Der ligger helt faste planer for letbanens etape to, så ja, selvfølgelig. Men vi tager jo ingen endelig beslutning før vi har resultatet af den VVM-undersøgelse og opdaterede udredningsrapport, som vi nu kan sætte i gang.

Socialdemokraternes ordfører i byrådet Tim Vermund går nu i modoffensiv mod alle kritikere af letbanen, som han mener, der er alt for mange af. Han mener, kort sagt, at kritikerne mangler at forstå nogle ting - ellers ville de ikke være imod projektet.Foto: Kim Rune
Socialdemokraternes ordfører i byrådet Tim Vermund går nu i modoffensiv mod alle kritikere af letbanen, som han mener, der er alt for mange af. Han mener, kort sagt, at kritikerne mangler at forstå nogle ting - ellers ville de ikke være imod projektet.Foto: Kim Rune
Socialdemokraternes ordfører i byrådet Tim Vermund går nu i modoffensiv mod alle kritikere af letbanen, som han mener, der er alt for mange af. Han mener, kort sagt, at kritikerne mangler at forstå nogle ting - ellers ville de ikke være imod projektet.Foto: Kim Rune
Socialdemokraternes ordfører i byrådet Tim Vermund går nu i modoffensiv mod alle kritikere af letbanen, som han mener, der er alt for mange af. Han mener, kort sagt, at kritikerne mangler at forstå nogle ting - ellers ville de ikke være imod projektet.Foto: Kim Rune
Socialdemokraternes ordfører i byrådet Tim Vermund går nu i modoffensiv mod alle kritikere af letbanen, som han mener, der er alt for mange af. Han mener, kort sagt, at kritikerne mangler at forstå nogle ting - ellers ville de ikke være imod projektet.Foto: Kim Rune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce