Annonce
Odense

S om ensretning af Middelfartvej: Vi har noget i ærmet

Middelfartvej skal bygges helt om i forbindelse med etableringen af letbanen, og når arbejdet er slut, kommer vejen til at se nogenlunde sådan her ud. Men det pladskrævende arbejde er gået hen og blevet en politisk varm kartoffel. For hvem har i et valgår lyst til at stå på mål for, at bilisterne skal sidde i endnu længere trafikkøer? Illustration: Odense Kommune

Tirsdag skal By- og Kulturforvaltningen sige ja eller nej til, om Middelfartvej skal ensrettes, mens letbanen bygges. Socialdemokratiet, der sidder med de afgørende stemmer, vil ikke på forhånd sige, hvad partiet mener.

Spændingen er intakt forud for tirsdagens møde i By- og Kulturudvalget i Odense, hvor politikerne skal sige ja eller nej til Odense Letbanes ønske om, at Middelfartvej ensrettes i op til 15 måneder, mens letbanen bygges på den vigtige indfaldsvej fra vest.

Socialdemokratiet, der ser ud til at sidde med de afgørende stemmer, afviser på forhånd at sige, hvad partiet mener.

Den eneste udtalelse, det mandag er muligt at få fra udvalgsmedlem Anders W. Berthelsen, er følgende:

- Vi har noget i ærmet, som vi gemmer til i morgen.

- Hvorfor så hemmelighedsfuld?

- Det gemmer vi lige til i morgen. Sådan bliver det.

Annonce

Pladsmangel koster millioner

Uanset om Middelfartvej ensrettes i op til 15 måneder eller ej, så vil det bøvl, letbanebyggeriet medfører, koste millioner af kroner, når arbejdet står på.Hvis Middelfartvej ikke ensrettes, så der kan laves et arbejdsspor, mens letbanen anlægges, skønner letbanekontoret, at det vil medføre en merudgift for projektet på 6-12 mio. kroner. Pengene skal findes ved at skære på andre ting i projektet.Omvendt skønner Fynbus, at det vil koste tre-fem mio. kroner i tabt køretid (pga. trafikkøer) for busdriften, hvis vejen ensrettes. Dertil kommer det samfundsøkonomiske tab ved længere bilkøer.

Letbanekontoret mener dog, at der vil komme trafikgener uanset hvad. For reserveres der ikke et spor at arbejde i, så vil trafikken skulle holde bag lastbilerne og vente, mens der læsses materialer af.De lokale politikere i By- og Kulturudvalget i Odense skal tirsdag træffe en beslutning.

Venstre er imod

By- og Kulturforvaltningens embedsfolk og anlægsselskabet Odense Letbane er endt i en armlægning omkring Middelfartvej, fordi letbanekontoret vurderer, at det bliver nødvendigt at ensrette vejen, så der kan etableres et spor til at læsse materialer af, mens byggeriet står på. Ellers vil det medføre fordyrelser for letbaneprojektet på mellem seks og 12 millioner kroner, lyder vurderingen fra letbanechef Mogens Hagelskær.

By- og Kulturforvaltningen mener derimod ikke, det vil være en god idé, fordi det vil skabe alt for store gener for trafikken - både biler og busser. Fynbus skønner, det vil koste tre-fem mio. kroner i tabt køretid (pga. trafikkøer) for busdriften, hvis vejen ensrettes. Dertil kommer det samfundsøkonomiske tab ved længere bilkøer.

Venstres by- og kulturrådmand Jane Jegind (V) har på forhånd meldt ud, at partiet er yderst skeptisk omkring ensretning af Middelfartvej. Derfor bliver ensretningen næppe til noget med mindre byrådets andet store parti, Socialdemokratiet, støtter tanken.

Fyens.dk følger tirsdag op på sagen, så snart udvalgsmødet slutter - efter planen omkring klokken 13.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1994: Bølge af tyverier på Odense Friskole

1994 Eleverne på Odense Friskole skal til at holde vagt i klasselokalerne under den fælles morgensang. På skift skal en enkelt elev fra hver klasse blive tilbage, når de andre er til morgensamling i gymnastiksalen. Årsagen er, at skolen i den sidste halvanden uge er blevet ramt af en bølge af tyverier – blandt andet fra elevernes tasker, der ubevogtet er ladt tilbage i klasselokalerne under morgensangen. - Nogle personer har tilsyneladende fået øje på, hvor let det er at komme ind på vores skole. Så nu har vi skærpet agtpågivenheden og aftalt en vagtordning. Eleverne har også fået besked på, at de skal undgå at efterlade penge eller andre værdier i skoletasken, siger skolebestyrer Torsten Johannesen. 1969 Den 21-årige Eva Haraldsted fra Aarhus har stævnet den engelske fodboldspiller George Best, Manchester United, for brudt ægteskabsløfte. Et forlydende i London vil vide, at den danske pige vil have sin tidligere forlovede til at betale hende 20.000 pund ( cirka 360.000 kroner). George Best bekræfter, at han har modtaget stævningen fra den danske pige men har ingen kommentarer ud over, at ”det vist er bedst, at hun rejser hjem til Danmark nu”. Eva Haraldsted traf Georg Best, da hun forsøgte at skaffe hans autograf til sin daværende, danske forlovede. Hun rejste senere til England og blev midtpunktet i mange romantiske forlydender, der opstod om hende og den engelske fodboldspiller. 1944 Prisudvalget i Odense Købstad offentliggør i dag en bekendtgørelse, hvorefter der straks træder maksimalpriser i kraft for juletræer, der sælges her i byen såvel i engros- som i detailhandel. Priserne er fastsat specielt gældende for Odense og godkendt af Prisdirektoratet. De må derfor ikke overskrides uanset tidligere indgåede aftaler om højere priser og avancer. Efter de nye prisbestemmelser må juletræer i almindelige sorter gran koste fra 1,25 kroner til syv kroner pr. stk., medens der for finere træsorter, ædelgran, nordmannsgran og lignende, må tages fra to kroner til 11,75 kroner. Priserne gælder for størrelser fra mellem 60 centimeter til højest 3 ½ meter. Handlen med juletræer er kun så småt begyndt i byen.

Fyn

Stor politiaktion i Munkebo: Har sandsynligvis forbindelse til terror

Danmark

Seks mænd og to kvinder kræves fængslet i terrorsag efter politiaktion

Annonce