Annonce
Danmark

S og V vil debattere influenceres reklame målrettet børn: Teknologien har overhalet lovgivningen

Da avisen Danmark besøgte Skt. Klemensskolen i Odense, fortalte flere af de 12-13 årige elever, at de føler de har et særligt bånd til de youtubere og instagrammere, de følger. Foto: Michael Bager
Teknologien er løbet fra lovgivningen. Sådan lyder det fra Socialdemokratiet, der ønsker en debat om influenceres markedsføring overfor børn. Venstre kalder markedsføringen bekymrende og vil have ministeren til at reagere.

Markedsføring: Børns Vilkår ønsker et forbud mod influenceres markedsføring målrettet børn. Om det er løsningen vil hverken Socialdemokratiet eller Venstre lægge sig fast på, men begge partier mener, influencerne har for frit spil i dag.

- Den massive reklame rettet mod børn bekymrer os, for vi har i dansk reklame og markedsføringslovgivning taget en række initiativer for at beskytte børn, og de bør ikke bare kunne omgåes og underløbes af influencere med flere, siger Ellen Trane Nørby, børneordfører for Venstre.

Når Børns Vilkår tænder advarselslampen nu, skyldes det, at de gennem samtaler med børn på landets folkeskoler oplever, at de ikke kan gennemskue influencernes reklamer. Børnene opfatter instagrammerne og youtuberne som deres venner og er ofte ikke klar over, at de kan være organiseret i bureauer, der matcher dem med virksomhederne, de reklamerer for. Virksomhedernes markedsføring gennem influencere er fortsat stigende, og derfor mener Socialdemokratiet også, det er på tide at give reguleringen af influencere et eftersyn.

- Det er klart, at vi har markedsføringsloven nu, men her er vi i en gråzone mellem traditionel markedsføring og markedsføring på sociale medier, hvor vi har den her "vi er gode venner" relation. Det kræver nye grænser, der skal drages, siger Jens Joel, børneordfører for Socialdemokratiet og fortsætter:

- Vi tager fat på den debat både for at beskytte børn og unge mod markedsføring, de ikke kan gennemskue, men også for at lave færdselsregler på nettet. Meget af den aktivitet, der foregår på nettet er drevet af teknologien og brugerne, og her er endnu et eksempel på, at udviklingen er gået enormt stærkt og er kommet foran lovgivningen.

Annonce

- Minister skal reagere

Børns Vilkår anførte også, at den såkaldte barn til barn markedsføring, der foregår på de sociale medier i dag, slet ikke burde være mulig, hvis markedsføringsloven blev håndhævet. Den opfattelse deler Ellen Trane Nørby.

- Omgåelse af markedsførings og reklamelovgivningen rettet mod børn er en problemstilling vi bliver nødt til at have ministeren til at reagere på. Enten ved at sikre en bedre håndhævelse, eller hvis nødvendigt ved at Folketinget ser på, om lovgivningen kan omgåes så børn ikke beskyttes i det omfang, vi har ønsket, siger hun.

Debatten om influencere og deres indflydelse på børn og unge nåede for alvor politikerne på Christiansborg denne sommer, da den kendte Youtuber og Instagrammer Fie Laursen forsøgte at tage sit eget liv, efter at have delt et selvmordsbrev med sine 334.000 følgere på Instagram. Det fik børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz Theil (S) til at foreslå, at influencere med mange tusinde følgere fremadrettet skulle underlægges Pressenævnets regler.

Bedre oplysning til børnene

Netop influencernes påvirkning på børn er noget af det, Jens Joel (S) gerne vil have med i debatten om internetstjernerne på Youtube og Instagram.

- Når de ikke er markedsføringssøjler, men nogle der påvirker, skal de være opmærkesomme på, de har et ansvar for de tanker og bevægelser, de sætter i gang. Når de kommunikerer til utrolig mange, mener vi også, de skal omfattes af de regler og etiske kodeks, som massemedierne og reklamebureauerne er, siger han.

Hos Enhedslisten er børneordfører Jakob Sølvhøj enig i, at der skal ses på influencernes påvirkning af børn. Men han mener også, at en del af indsatsen bør være at give børnene bedre digitale kompetencer.

- Det er moralsk forkasteligt, at virksomheder prøver at prakke børn produkter på gennem influencere. Men det vi kan er at sørge for at være meget restriktive, så det fremstår tydeligt, der er tale om reklame fra en virksomhed. Samtidig skal vi sørge for, at børn og unge bliver gjort bevidste om, hvad de kan blive udsat for på nettet. Vi kunne advare børn om den her markedsføring, som måske har et annoncestempel, men som alligevel kommer til at fungere som skjult reklamevirksomhed i de unges bevidsthed, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

December 1959: Købmanden på Skarø

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1944: 25-årig kvinde har kvalt sine to drenge

1994 Politiet i Odense har beslaglagt en større mængde ulovligt knaldfyrværkeri hos en 33-årig odenseansk ungdomsskolelærer. Læreren solgte fyrværkeriet fra sin bil til sine 15-16-årige elever på en af byens knallertskoler. Læreren nåede at sælge 4500 stykker ulovligt knaldfyrværkeri, inden han blev afsløret på skolen af politiets uropatrulje efter anmeldelser. På lærerens privatbolig og i hans bil beslaglagde politiet godt 2500 stykker farligt fyrværkeri, og læreren sigtes nu for at have købt over 7000 stk. fyrværkeri, blandt andet bomber, der var på størrelse med kokosnødder. Da det beslaglagte fyrværkeri er for farligt at have liggende i kælderen på politigården, opbevares det i en civilforsvarsbunker fra krigens tid. 1969 Det hænder, at folk juleaften kommer i tanker om, at de ikke har fået sendt et julekort eller brev til tante Sofie eller bedstefar. Hvad skal man så gøre for at bøde på glemsomheden? For nogle år siden kunne man sende telegrammer hele juleaften og julenat, men det forlyder, at der nu kun modtages livsvigtige telegrammer. - Vi har ikke noget begreb i den forbindelse, der hedder livsvigtigt, siger telegrafbestyrer N.H. Møller, Odense, og det er ikke rigtigt, at der ikke modtages telegrammer juleaften. Ordningen går ud på, at telegrammer, der ikke kan siges at være vigtige, ikke bringes ud, når de indtelefoneres efter kl. 16.30 juleaften eller nytårsaften. I stedet bringes de ud næste morgen kl. 7.00. 1944 På Harnbjerggaard i Humble på Langeland er der tidligt i går morges udspillet et frygteligt familiedrama, idet fodermesterens 25-årige hustru har kvalt sine to drenge på henholdsvis fem og seks år og derefter berøvet sig selv livet. Ved fire-tiden var fodermesteren stået op og gået i stalden for at påbegynde malkningen, som hans kone plejede at være ham behjælpelig med. Da hun imidlertid efter en times forløb ikke var kommet, blev fodermesteren urolig og gik hjem til boligen for at se, om der var tilstødt hustruen noget. Hun ventede sin nedkomst i nær fremtid. I hjemmet fandt fodermesteren de to smådrenge liggende kvalt i deres senge, mens hustruen havde hængt sig i en snor fra dørkarmen.

Annonce