Annonce
Indland

S og DF bakker op:Nødspor er et skridt i den rigtige retning

Trængslen på den fynske motorvej skaber både lange køer og giver alt for mange uheld. Nu vil regeringen forsøge at løsne op for trafikken ved at tage nødsporet i brug. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet bakker op om regeringens forslag om at tage nødsporet i brug på den fynske motorvej mellem Nørre Aaby og Odense. Begge understreger dog, at det kun må være en midlertidig nødløsning for en egentlig udvidelse.

Regeringen vil formentligt ikke få de store problemer med at sikre et politisk flertal for det forslag om at bruge nødsporet på den motorvejsstrækning mellem Nørre Aaby og Odense, som finansminister Kristian Jensen (V) mandag eftermiddag vil præsentere på et pressemøde ved Vissenbjerg-afkørslen.

Allerede nu har regeringen således opbakning fra både Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet, der begge peger på, at en nødløsning med nødsporet er bedre end ingenting.

- Jeg synes, at det er glimrende at bruge nødsporet, hvis man også har fundet pengene til at lave det. Men jeg vil samtidigt gerne understrege, at det er en midlertidig nødløsning, som gerne skal følges op af en udvidelse til tre spor. Der er jo en grund til, at man i dag har et nødspor, siger Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti.

Det er efterhånden en årrække siden, at et politisk flertal på Christiansborg vedtog anlægsloven for en egentligt udvidelse af den fynske motorvej mellem Nørre Aaby og Odense. Med en pris på omkring 2,3 milliarder kroner koster den fulde løsning dog omkring 10 gange så meget.

Transportordfører Rasmus Prehn (S) mener da også, at nødløsningen er valgt i en erkendelse af, at der vil komme til at gå en del år, før der er penge til en reel udvidelse af motorvejen.

- Vi er med på ethvert skridt, der kan tages for at forbedre de temmeligt elendige forhold på den fynske motorvej. Det er et skridt i den rigtige retning, men det er selvfølgelig ikke en fuldstændig løsning. Men jeg tænker, at man foreslår det her i en erkendelse af, at der kommer til at gå en årrække, før man vil lave den rigtige løsning med tre spor, siger Rasmus Prehn.

Vejdirektoratet har tidligere vurderet, at det mindst vil koste 227 millioner kroner at tage nødsporet i brug på strækningen. Det skyldes først og fremmest, at nødsporet skal forstærkes, hvilket i sig selv giver projektet et tidsperspektiv for et par år.

Ifølge Kim Christiansen er pengene dog ikke spildte, hvis man i fremtiden finder pengene til en egentlig udvidelse.

- En del af pengene til nødsporet, er penge, man alligevel ville skulle bruge, når man udvider motorvejen. Så det vil ikke være en spildt investering, siger han.

Forslaget fra regeringen vil komme til at indgå i de kommende finanslovsforhandlinger. Begge ordfører understreger da også, at de er spændt på at se, hvordan regeringen vil finansiere projektet omkring nødsporet.

- Vi er positivt stemte for forslaget, men vi skal selvfølgelig se det konkrete forslag og kigge på, om man eksempelvis foreslår nedskæringer nogle steder for at finansiere det, siger Rasmus Prehn.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Mai-Britt skal ikke længere holde vejret af nervøsitet: To år efter politiker-løfte er vakkelvornt vippeleje omsider blevet fikset

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Frygteligt, grotesk og helt vanvittigt: Folketinget kræves på banen i sag om 'betongulv' i skovbund

Fyn For abonnenter

Nyborg-rektor kæmper for opholdstilladelse til syrisk elev: - Jeg tror på Aya, når hun siger, hun er i fare

Annonce