Annonce
Fyn

S: Nedslidte skal have ret til at gå tidligt på pension

Jan Johansen er tidligere Lindø-arbejder og tidligere byrådsmedlem i Kerteminde Kommune. Han er medlem af Folketinget for S og stiller op til Folketingsvalget for tredje gang. Foto: Steen Brogaard

- Skal en sygeplejerske, der har udsigt til at skulle arbejde, til hun er 71 år, have lov til at gå fra før, hvis hun er nedslidt?

- Når hun rammer 60-års-alderen, har hun været mange år på arbejdsmarkedet, og hvis hun føler sig slidt, skal hun have lov til at gå fra lidt før. Nedslidning kan både være fysisk og psykisk, og jeg kan godt forstå, hvis hun har svært ved at se sig selv være sygeplejerske, til hun fylder 71 år. Der er blevet mere og mere travlt på sygehusene og i de offentlige institutioner, og det slider både fysisk og psykisk.

- Hvem skal vurdere, om man er slidt nok til at kunne gå tidligt på pension?

- Hvis vi får vores vilje, bliver det en ret. Så skal man ikke vurderes af eksperter. Man skal ikke komme hjem fra arbejdsmarkedet og gå og spise piller for at have et ordentligt liv.

- Men det koster. Hvordan vil du få råd til at lade f.eks en sygeplejerske gå fra før tid?

- Det er et spørgsmål om, at vi vil investere i det. Vi får meget større regninger, hvis vi ikke gør det, og derfor skal vi også lave et rummeligt arbejdsmarked, hvor vi ser på, hvordan vi beskæftiger folk, der ikke kan overskue en 37 timers arbejdsuge. Man skal have en ret til at forlade arbejdsmarkedet, når man har været der i mange år, men mange vil stadig gerne arbejde i nogle timer, og det skal de have mulighed for.

- Hvis pensionsalderen ikke skal følge levealderen, kommer der til at mangle 11 mia. om året, viser beregninger. Hvor vil du finde de penge?

- 11 milliarder er et tal, akademikerne har sat fundet ud af, men hvem siger, at det er rigtigt? Jeg gider ikke blive ved med at proppe mig ned i et regneark - det går jeg ikke efter, for sådan er den virkelige verden ikke skruet sammen.

- Så du tror ikke på de beregninger?

- Jeg ved ikke, hvor mange milliarder, der kommer til at mangle, men man kan ikke regne alting ud på den måde. Det tror jeg på.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce