Annonce
Udland

Sørgende ghanesere tager afsked med Kofi Annan

En officer gør honnør ved Kofi Annans kiste, der er placeret i et konferencecenter i Ghanas hovedstad, så ghaneserne har mulighed for at tage afsked med den yderst afholdte diplomat, inden han modtager en statsbegravelse torsdag.

I Ghana viser tusinder en sidste respekt for deres afholdte landsmand Kofi Annan inden begravelsen torsdag.

En konstant strøm af mennesker viste tirsdag deres respekt for FN's tidligere generalsekretær Kofi Annan forud for statsbegravelsen om to dage.

Annans kiste står klædt i Ghanas røde, grønne og gule flag i Accra International Conference Center i Ghanas hovedstad, hvor hans landsmænd har mulighed for at tage afsked med den ikoniske diplomat.

De fleste ghanesere i køen ved konferencecentret var klædt i sort og rødt som tegn på sorg.

- Vi elskede ham alle sammen. Han spillede en stor rolle for vores land, og han gjorde sit bedste, siger pensionist Joyce Atiase, som tilføjer, at hun sørger over tabet af "en stor mand".

- Han var præsident for hele verden, siger en anden af de fremmødte, Akwo Kwame Johnson fra nabolandet Elfenbenskysten.

Den pensionerede FN-ansatte Fritz Kitcher, som har arbejdet med menneskerettigheder i FN, fortæller, at han oplevede Kofi Annan stige i graderne og til sidst blive FN's generalsekretær.

Kitcher, der bor i Ghana, fortæller, at Annan lærte ham "fordelen ved ydmyghed, fordelen ved ærlighed, fordelen ved beslutsomhed og diplomati fra græsrødderne".

- Han løftede Afrika op og viste, at vi også er i stand til at gøre store ting, siger Kitcher.

Annan døde på et hospital i Schweiz den 18. august efter kort tids sygdom. Han blev 80 år.

Han var FN's generalsekretær fra 1997 til 2006 og blev sammen med resten af FN hædret med Nobels fredspris i 2001 for at have revitaliseret FN og bidraget til en fredeligere verden.

En lang række tidligere og nuværende regeringsrepræsentanter og kongelige fra hele verden ventes at deltage ved statsbegravelsen torsdag.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];