Annonce
Erhverv

Sætter rekord: Fyns største investerer voldsomt

Det gik stærkt hos Marius Pedersen i 2018 - og det fortsætter i år. Arkivfoto: Marius Pedersen.
Affaldskoncernen Marius Pedersen har tjent mere end nogensinde før. Det viser det nye regnskab for 2018, der også fortæller om meget store investeringer i koncernen.

Fremgangen fortsætter med kraftige skridt i affaldskoncernen Marius Pedersen, som er Fyns største virksomhed, når man måler på antallet af ansatte.

Virksomhedens overskud var allerede steget kraftigt fra 2017 til 2018, men sidste år bød på endnu en betydelig fremgang, da overskuddet før skat voksede fra 358 til 385 millioner kroner, hvilket var over budgettet. Til gengæld faldt omsætningen en smule men forblev dog omkring de 2,5 milliarder kroner.

Marius Pedersen åbnede allerede for en del af historien om det gode år i april, men først nu kan man læse selve regnskabet.

Den væsentligste del af fremgangen skete i Tjekkiet og Slovakiet, hvor Marius Pedersen har en omfattende forretning, men det danske selskab kan også prale af et stigende overskud.

Den øgede indtjening er kommet samtidig med, at de østeuropæiske medarbejdere også har fået noget ekstra ud af aktiviteterne. I begge lande har regeringerne haft fokus på at øge mindstelønningerne, og da der desuden har været høj beskæftigelse og stærk efterspørgsel på arbejdskraft, har 2018 budt på lønstigninger på omkring 10 procent, skriver koncernen i sin ledelsesberetning.

Den østfynske koncern har købte i 2014 sin franske medejer, Veolia, ud og har derfor fokus på at betale af på gælden for denne transaktion. Det forhindrer den ikke i at bruge rigtig mange penge på investeringer. I 2018 blev der investeret 431 millioner kroner - til eksempel var det samme tal kun på 107 millioner kroner i 2014. Investeringerne ventes at blive lidt højere i 2019.

Efter et par udskiftninger på den øverste ledelsespost blev Marius Pedersens økonomidirektør, Simon Clausen fra Tommerup St., i april udnævnt til øverste chef for hele koncernen. Han skriver i regnskabet, at virksomheden er klar til at købe konkurrenter og kolleger for at vokse - både på hjemmemarkedet og i Tjekkiet og Slovakiet. Også uden opkøb regner han dog med større omsætning og højere overskud i 2019 - men procentvis bliver fremgangen formentlig ikke så stor som i de seneste år. I den første del af 2019 salget og indtjeningen været bedre end budgetteret.

Annonce

Marius Pedersen Holding A/S

Hjemsted: Ferritslev

CVR-nummer: 35 84 67 35

Direktion: Simon Hovgaard Clausen

Bestyrelse: Søren Klarskov Vilby (formand), Peter Schak Larsen (næstformand), Birgit Elin Munck-Kampmann, Jens Flesner Kristiansen, Ib Thrane

Ejer: Entreprenør Marius Pedersens Fond

Regnskabstal 2018 (2017 i parentes)

Omsætning: 2.947 millioner kroner (2.951)

Overskud af drift: 400 millioner kroner (383)

Overskud før skat: 385 millioner kroner (358)

Overskud efter skat: 310 millioner kroner (278)

Egenkapital: 2.270 millioner kroner (2.005)

Antal ansatte: 4.719 (4.708)

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce