Annonce
Kultur

Særnummer af Charlie Hebdo rammer danske kiosker fredag

Bladkompagniet har fået fingre i 5000 eksemplarer af særnummeret af Charlie Hebdo. De sælges over hele landet.

Danskerne får nu endnu en chance for at få fat i det franske satiremagasin Charlie Hebdo, efter at de 300 eksemplarer i Danmark blev revet væk sidste fredag. En ny sending af magasinet sælges over hele landet fredag.

I sidste uge stod folk i hele Europa i kø fra tidlig morgen for at få et eksemplar af det første nummer af Charlie Hebdo efter terrorangrebet på redaktionens medarbejdere 7. januar.

12 blev koldblodigt skudt og dræbt.

Forsiden er prydet af en tegning af den grædende profet Muhammed, som med en tåre i øjenkrogen betror læserne "Je suis Charlie" (Jeg er Charlie). Magasinet blev revet væk.

I denne uge er det lykkedes Bladkompagniet at få fingre i 5000 eksemplarer af særudgaven, der kommer ud i landets kiosker fredag.

- Magasinerne bliver fordelt ud over hele landet i 150 kiosker. En af dem er Kihoskh på Vesterbro, der får 125 eksemplarer, siger Christian Lanng Nielsen, direktør i Bladkompagniet.

Kihoskh skriver på sin hjemmeside, at det ikke er muligt at reservere et eksemplar.

- Og det er desværre heller ikke sandsynligt, at der vil være eksemplarer til alle interesserede.

I sidste uge blev der trykt mere end fem millioner eksemplarer på grund af den kolossale efterspørgsel.

Normalt har satirebladet et oplag på 60.000, men efter sidste uges terrorangreb mod avisens redaktion er bladene blevet revet væk, både i Frankrig og andre lande.

Oprindeligt havde distributøren MLP besluttet at trykke én million eksemplarer. Det blev sat op til tre og siden fem millioner.

En del af overskuddet går til de efterladte efter de ofre, der blev dræbt i forbindelse med angrebet mod Charlie Hebdo.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce