Annonce
Fyn

Sænk farten: Fartkontrol på syv vejstrækninger på Fyn

Fyns Politi opsætter automatisk fartkontrol på syv udvalgte vejstrækninger på Fyn. Arkivfoto: Claus Thorsted
Fyns Politi har udvalgt syv vejstrækninger på hele Fyn, hvor de har opsat deres automatiske fartkontrol.

I hele 2019 skal du være ekstra opmærksom på farten, når du kører på syv udvalgte vejstrækninger på Fyn. I både Nyborg, Odense, Svendborg, Middelfart og Faaborg-Midtfyn Kommune har Fyns Politi siden 1. januar i år parkeret deres såkaldte ATK-biler, der automatisk måler farten på de forbipasserende biler.

Ud fra analyser om uheldsdata fra Vejdirektoratet, politiets statistik og retningslinjer fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter har man udvalgt de syv strækninger, hvor bilerne skal placeres. Derudover er analyserne suppleret med hastighedsdata fra Mastra, som er Vejdirektoratets database for alle trafik- og hastighedsmålinger, som Vejdirektoratet og kommunerne foretager.

- Ved at lave en målrettet hastighedsindsats på disse vejstrækninger håber vi, at få bilisterne til at sætte farten ned til det tilladte - og dermed forebygge ulykkerne. Det er desværre et faktum, at jo højere hastigheden er, jo større er risikoen for alvorlige personskade og trafikdrab. Hastighedsbegrænsningerne er til for at gøre trafikken så tryg og sikker som mulig, siger politikommissær Preben Ingemansen fra Fyns Politi i en pressemeddelelse.

Derudover lægger Preben Ingemansen også vægt på, at det ikke kun er på de syv udvalgte vejstrækninger, at bilisterne skal være opmærksomme. Bilisterne kan nemlig også forvente at se politiets ATK-biler og hastighedskontroller andre steder på Fyn.

Annonce

De syv strækninger

Ifølge Preben Ingemansen er det tredje år i streg, at politiet opstiller fartkontroller på udvalgte vejstrækninger.

- Vi sætter hvert år nogle mål for, at hastigheden på de udvalgte strækninger skal være faldet. Og hvis det ikke lykkedes os det pågældende år, kan det tænkes, at vi sætter en fartkontrol op på strækningen igen det efterfølgende år, fortæller Preben Ingemansen til fyens.dk.

Vejstrækningerne på Middelfartvej, Sundbrovej og Fynske motorvej mellem lavbroen og afkørsel Nyborg V er gengangere fra sidste år, hvor det ikke er lykkedes Fyns Politi at få bilisterne ned i fart.

I Odense Kommune drejer det sig om Middelfartvej mellem Odense og Stegsted, hvor den tilladte hastighed er 70 kilometer i timen, Svendborgvej mellem motorvejen og Højby og Ejbygade mellem Kochsgade og Risingsvej - begge veje har tilladt hastighed på 60 kilometer i timen.

I Nyborg Kommune er det på Fynske motorvej mellem lavbroen og afkørsel Nyborg V, hvor den tilladte hastighed er 110 kilometer i timen.

I Svendborg Kommune er det på Sundbrovej mellem motorvejens afslutning og Sundbroen. Her er den tilladte hastighed 80 kilometer i timen.

På Albanivej mellem Hedenvej og Lumbyvej i Faaborg-Midtfyn Kommune skal man være ekstra opmærksom. Her er den tilladte hastighed 80 kilometer i timen.

Derudover skal bilisterne være opmærksomme på Fynske motorvej i østlig retning ved Nørre Aaby ved indsnævring fra tre til to spor. Her må speedometret ikke overstige 110 kilometer i timen.

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Skal vi flette vore ...

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce