Annonce
Odense

Sæbekasseløb, solskin og smilende studerende på SDU

Med en imporviseret sæbekassebil kæmpede nogle af Danmarks skarpeste hoveder om at vinde Institutdysten på SDU. Foto: Nils Svalebøg
Sæbekasseløb, flødebolleræs og tovtrækning er måske ikke, hvad de fleste ser for sig, når de tænker på universitetsstuderende. Ikke desto mindre var det netop, hvad 4000 af ungdommens kloge hoveder brugte deres torsdag på.

De universitetsstuderende plejer at kæmpe deres kampe bag et skrivebord og med et eksamensbevis som slutmålet. Torsdag gælder det helt andre og mindre akademiske discipliner. Alt sammen i kampen for at vinde Institutdysten 2019, der er SDU’s pendant til Aarhus’ kendte kapsejlads.

På boldbanerne, der normalt bruges til mere seriøse og sportslige formål, er der nu feststemte unge mennesker, de fleste af dem med en fadøl i hånden.

SDU beskriver dagen som en krydsning mellem Roskilde Festival og Skolernes Motionsdag. Og med en delegation af ølbowlende unge, popcornmaskiner og øltelte lader beskrivelsen til at ramme meget godt.

Studerende iklædt sumobryderdragter ruller rundt på en madras og har tilsyneladende svært ved at komme op, mens der ved siden af kæmpes på en rodeotyr.

- Én hånd, brøler en af de unge mænd til ham, der forsøger at blive siddende på den mekaniske tyr og som kort forinden selv er blevet kastet af.

En gruppe studerende med en kæmpe højttaler brager igennem mængderne og går imod sæbekasseløbet.

Annonce

Institutdysten

Institutdysten på Syddansk Universitet blev første gang afholdt i 2013.

16 institutter deltager i Institutdysten, og institutterne bestemmer selv, hvor mange deltagere de stiller med. Nogle stiller med hold på 100, mens andre har 30.

Der er i alt otte discipliner, de studerende dyster i. Syv af disciplinerne er faste, mens den ottende er en joker. I år udgør flødebolleræset jokeren.

Det vindende institut vinder foruden æren og håneretten en rundepokal, hvor det vindende instituts navn samt årstallet indgraveres.

Eventet er med sine 4000 deltagere og studerende samt 150 frivillige et af SDU’s største.

Improviserede køretøjer

På fire europaller står det trofæ, hele Institutdysten handler om: Rundepokalen, som det vindende institut får æren af i et år.

En række halmballer markerer sæbekassebilernes rute og fungerer samtidig som en gammeldags airbag, hvis en af de hjemmebyggede biler skulle køre galt.

Sæbekassedysten er delt ind i heats, hvor to hold konkurrerer i hvert heat. To studerende står for motordelen og skubber sæbekassebilen, mens føreren skal styre det improviserede køretøj. De to respektive førere bliver iklædt cykelhjelme, motoren bestående af to sæt ben varmer op, hornet lyder og ræset er i gang.

Sæbekassebilerne skal op over ramper, inden førerne slutteligt skal stige af bilen og kravle under et net, inden de med et ring på en klokke skal markere, at de har gennemført løbet.

Queens ”We Will Rock You” brager igennem højttalerne, mens sæbekasseførerne genvinder balancen med en slurk øl.

Joker-disciplin

Kommentatorerne Jonas Bonnerup og Tobias Høj på henholdsvis 26 og 27 år styrede taktfast dystens løjer. Det gjorde de også sidste år, hvor Institut for Idræt og Biomekanik løb med sejren.

- Det er et mega godt arrangement. Det er skidehyggeligt, og der er god stemning, sagde de to, inden dette års såkaldte joker-disciplin skulle udkæmpes.

I år var der flødebolleræs på menuen. Her stiller institutterne med hold på seks personer, der skiftes til at spæne i pendulfart mellem et bord, de skal løbe rundt om fem gange, inden deres holdkammerat med bind for øjnene fodrer dem med en flødebolle.

Blandt andet er de forsvarende mestre fra Institut for Idræt og Biomekanik at finde ved den flødebollespisende disciplin. Vinderen af Institutdysten 2019 kåres torsdag aften.

De studerende kæmpede torsdag for deres institut. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce